וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם ישראל רוצה יותר משכנתה

גיא ליברמן

8.1.2008 / 13:46

אי.אם.איי: עלייה של 38% בביקוש למשכנתאות במימון גבוה ב-2007. המימון הגבוה ביותר: עיסקה של 1.7 מיליון דולר במגדלי אקירוב בת"א

עם ישראל רוצה לקחת יותר משכנתה, כדי לרכוש דירות יקרות יותר. כך עולה מסיכומי שנת 2007 של חברת אי.אם.איי לביטוח משכנתאות. זו מדווחת על עליה של 38% בביקוש למשכנתאות ב-2007 לעומת 2006. מסיכום נתוני הפעילות של החברה, עולה כי ב-2007 עמד הביקוש על 21,050 בקשות למשכנתה במימון גבוה, לעומת 15,250 בקשות ב-2006 - דבר "המעיד על המודעות הצרכנית ההולכת וגוברת ליתרונות המימון הגבוה ברכישת נדל"ן", מציינים בחברה. עם זאת, רכישה במימון גבוה טומנת בחובה גם סיכונים כלל לא מבוטלים.

בעיקרון, משכנתאות במימון גבוה מאפשרות הלוואה של עד 95% מסך הנכס הנקנה, כאשר אי.אם.איי, שהיא חלק מקבוצת AIG העולמית, פועלת בתחום זה בישראל מ-1998. מדי פעם נשמעות טענות נגד עסקות מעין אלה, בטענה כי במצב בו המצב בשווקים יתערער, לוקחי ההלוואות ייכנסו למשבר גדול ולא יוכלו להחזיר את ההלוואות שקיבלו. הביקורת אף התגברה בעקבות משבר הסאבפריים בארה"ב שארע בשנה החולפת.

אבל סמנכ"ל השיווק של אי.אם.איי, רפי ולנסי, טוען כי למשבר הסאבפריים אין קשר למוצר שלהם: "ראשית, לוקחי ההלוואות שקשורים למשבר הסאבפריים הם אנשים מעוטי הכנסה ובעלי סיכון גבוה מלכתחילה, וזו לא האוכלוסיה שמקבלת מאיתנו הלוואות במימון גבוה כאן בישראל. שנית, מדובר כידוע בהלוואת שהן מעבר לסכום הנכס - שוב, כאן המצב שונה".

מניתוח נתוני הביקוש למשכנתאות במימון גבוה עולה, כי קיים קשר הדוק מאוד בין הביקושים למשכנתאות בשיעור גבוה, לבין העליות הגדולות של המחירים, שנרשמו לאחרונה במרכז הארץ, וגם לשיעור המשקיעים בתחום, ההולך וגדל, אשר נכנס לשוק הנדל"ן.

רוב הביקושים מתרכזים בערים הגדולות כאשר בתל אביב התקבלו 1,783 בקשות, בירושלים 1,413, באשדוד 1,240 ובחיפה נרשמו 1,225 בקשות. בגבעתיים נרשמה העלייה הגבוהה ביותר בתחום, של למעלה מ-102%, בהיקף הביקוש. בערים הגדולות - עפולה, ירושלים, תל אביב, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון ובית שמש נרשם גידול של למעלה מ-40% בביקוש למשכנתאות במימון גבוה.

מנתוני החברה עולה כי 15% מהמבקשים משכנתאות במימון גבוה, הם רוכשי נכסים להשקעה. גם כאן מדובר בעליה של 4% לעומת 2006. נתון מעניין נוסף הוא תחום דירות היוקרה: "השנה נתקלנו במספר לא מבוטל של דירות שמחיריהן נעים בין 400-600 אלף דולר, שבעליהן ביקשו לקחת עבורן משכנתאות במימון גבוה. צריך לזכור כי מדובר באנשים שיש להם הכנסות קבועות וגדולות, כאשר יש גם מקרים בודדים של דירות יוקרה ממש, שהיקרה ביניהן הייתה דירה במגדלי אקירוב שנמכרה במחיר של 2.1 מיליון דולר, שבעליה לקח באוגוסט האחרון בעבורה משכנתה בשיעור של 80%, בגובה של 1.7 מיליון דולר", צויין בנתוני החברה.

מנכ"ל EMI, תומר שרת, ציין כי "הגידול בדרישה ובשימוש בכלי הפיננסי שמציעה אי.אם.איי מצביע על הגברת המודעות ליתרונות הפיננסיים של השימוש במימון הגבוה לצורך רכישת נדל"ן, כמקובל במדינות אירופה וארה"ב. בעקבות שיעורי ריבית המשכנתאות הנמוכים הקיימים בשנים האחרונות, לצד מדדים יציבים יחסית, הפנים הצרכן הישראלי את היתרונות אשר קיימים במשכנתה, הנחשבת להלוואה הזולה והנוחה ביותר שקיימת בשוק". להערכתו, העלייה בביקוש הקיים למשכנתאות במימון גבוה תמשיך להיות גם ב-2008.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully