וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים עסקים בקוקטייל?

אורה קורן

9.1.2008 / 14:48

מנהל מחלקת חקירות ברשות ההגבלים העסקיים: "בידינו מידע על בכירים המנצלים מפגשים חברתיים לתיאום עסקי בניגוד לחוק"

"למחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים הגיע מידע על בכירים במגזר העסקי, המנצלים אירועים חברתיים לתיאום מהלכים עסקיים - אולם היא אינה יכולה לפעול נגדם בהיעדר הוכחות", כך אמר היום (רביעי) חיים ארביב, ראש מחלקת חקירות ברשות ההגבלים העסקיים, בכנס השנתי של הרשות.

"אנחנו מקבלים מידע על כך שמתחרים שנפגשים באירועים שונים או לצורך הצגת עמדות מול דרג ממשלתי, מנצלים את המפגשים לתיאום יחסי מסחר בין המתחרים. גם כאן עולה הבעיה הראייתית", אמר. לדבריו, נכנסת הרשות השנה לפעולה נגד הסדרים שפוגעים בתחרות במכרזים של המגזר הציבורי (הסדרים כובלים). "המטרות שלנו הן לחשוף קרטלים שזו הפגיעה הקשה בתחרות", אמר.

"דבר נוסף שאנחנו מזהים לאחרונה, הוא הסדרים כובלים במכרזי של המגזר הציבורי. זה מתחבר לשיתוף פעולה במסגרת הוועדה המתמדת, שהוקמה על פי החלטת הממשלה לתיאום פעולה בין רשויות החקירה, בכדי להילחם בפשע מאורגן", הוסיף ארביב מבלי לפרט. "מטרה נוספת של מחלקת החקירות היא להעלות את המודעות בציבור לתוכנית החסינות (נותנת חסינות למשל על קרטל - א.ק)", אמר ארביב. לדבריו, "אנחנו מזהים באחרונה מצב שחלק מהאנשים אליהם אנחנו פונים לדרישות נתונים על פי חוק, מוסרים נתונים חסרים, מטושטשים או לא נכונים. זו עבירה ונאכוף את העניין בדרך פלילית כשנראה לנכון", אמר ארביב.

חשודים מושכים זמן במכוון, כי מתברר שככל שהעבירות רחוקות מסיום משפטם, הם משלמים פחות. "חשודים יעשו כל שביכולתם כדי שהחקירה תהיה ארוכה. הם ימשכו זמן, יספקו מסמכים לאט. ככל שהמשפט ארוך יותר, כך החוטא יוצא נשכר", אמר ארביב.

גם כלפי מערכת המשפט יש לארביב טענות, במיוחד לגבי קלות הענישה. "כשמתבצעות עבירות כלכליות צריך שיהיה להן מחיר, לא רק בכסף אלא גם בשלילת החופש. לעתים נחקר אומר לי שלא איכפת לו לשבת שלושה חודשים בכלא, אבל את הסיבוב הכספי שלו הוא כבר עשה. צריך לשכנע את בתי המשפט שמדובר בעבירות חמורות", אמר ארביב.

צוות החוקרים במחלקת החקירות מונה 15 איש, וארביב סבור, שיש להכפיל אותו כדי לעמוד במטלות. גם כך, לדבריו, עובדת המחלקה לפי סדרי עדיפויות, שהראשון בהם הוא יכולת להוכיח עבירה פלילית בבית המשפט.

הבעיה עמה מתמודדת הרשות היא השכר שמוצע לחוקר, שמתחיל מ-8,000 שקל ברוטו. החוקר צריך לעמוד בשורת קריטריונים, כמו היותו עורך דין, או רואה חשבון, בעל ידע בכלכלה ויכולת התנסחות בכתב. לחוקרי רשות ניירות ערך מציעים שכר כפול. לכן, לא פלא, שבהתמודדות על יוצאי מחלקות החקירות של המשטרה, מפסידה רשות ההגבלים מול רשות ניירות ערך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully