וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק העולמי: איתנות המדינות המתפתחות תרסן את ההאטה

9.1.2008 / 15:22

תחזית הבנק: הצמיחה הכלכלית הגלובלית תאט ל-3.3% ב-2008 לעומת 3.6% ב-2007. סין צפויה לצמוח ב-10% במהלך השנתיים הקרובות

הצמיחה הכלכלית הגלובלית תרשום האטה ב-2008 בגין הפגיעה שמסב משבר האשראי למדינות העשירות, כך לפי הבנק העולמי. עם זאת, איתנות המדינות המתפתחות תרכך את ההשפעה ותרסן את ההאטה בעוד כלכלת סין תמשיך לפרוח, הוסיף ואמר הבנק. באופן כללי צופה הבנק העולמי כי הצמיחה הכלכלית תאט ל-3.3% ב-2008 לעומת 3.6% ב-2007.

עם זאת, הזהיר הבנק כי גם הצמיחה הכלכלית במדינות המתפתחות, הצפויה לעמוד על 7.1% השנה, עלולה עדיין להיפגע בגין המשך הסערה או התחממות יתר בשווקים הפיננסים.

גלובל אקונומיק פרוספקטס של הבנק העולמי הוא התחזית הכלכלית הראשונה הבודקת באופן מיוחד כיצד משבר האשראי השפיע על המדינות המתפתחות. בדומה לתחזיות אחרות מצד ארגונים בינלאומיים, כגון קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), גם תחזית הבנק העולמי צופה תרחיש שפיר למדי על רקע הסברה כי הצעדים המהירים שנקטו הבנקים המרכזיים הצליחו לרסן את הנזק שנגרם לכלכלת ארה"ב עקב משבר האשראי.

מתחזית הבנק העולמי עולה כי הצמיחה הכלכלית בארה"ב תאט בחדות ל-1% במחצית הראשונה של 2008, אך תתאושש במהירות ב-2009. באופן כללי, המדינות המתועשות צפויות לרשום צמיחה של 2.2% השנה, ירידה של 0.5% לעומת 2006. לעומת זאת, סין צפויה לרשום צמיחה של למעלה מ-10% במהלך השנתיים הקרובות, עם הודו בעקבותיה. שתי המדינות המתפתחות הללו אחראיות לדחיפה חזקה של הצמיחה הכלכלית הכוללת במדינות המתפתחות.

לא כולל סין והודו, הצמיחה במדינות המתפתחות תהיה מתונה בהרבה - 5.5% - ואף פחות מכך על בסיס תמ"ג לנפש, אמר פרופסור ג'ים רולו מאוניברסיטת סאסקס. רולו הזהיר כי הבנק העולמי אופטימי מדי לגבי יכולת קובעי המדיניות להגיב למצב הכלכלי המעורער. לפי הערכות הבנק העולמי, עד כה המדינות המתפתחות היו מבודדות באופן יחסי מהסערה בשוקי העולם הפיננסי. לאחר ששוקי המניות במרבית מדינות אלו רשמו ירידה זמנית באוגוסט, הן ממשיכות כעת את תקופת הפריחה הממושכת שלהן.

עם זאת, הזהיר הבנק כי להאטה חדה בכלכלת ארה"ב, כדוגמת קריסה של שוק הדיור שתדחוף את הכלכלה למיתון, תהיה השפעה גדולה יותר על המדינות המתפתחות. לדברי הבנק, מדינות בעלות שיעור הכנסה בינוני, כגון ברזיל, יהיו הנפגעות העיקריות, הן בשל קיצוץ בהיקף המסחר והן בשל נפילה בהיקף ההשקעות הזרות.

לפי ההערכות בדו"ח, מספר העניים בעולם (המרוויחים לכל היותר דולר ליום), שירד מ-1.2 מיליארד אנשים ב-1990 ל-970 מיליון עניים ב-2004, ימשיך לרדת ל-624 מיליון עניים ב-2015. עם זאת, באזור אפריקה שמדרום לסהרה 30% מהתושבים עדיין ייחשבו כחיים מתחת לקו העוני לעומת 10% בעולם המתפתח באופן כללי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully