וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטייה מהמסלול של גילת לוויינים: צופה מחיקות בשווי עצום של 247 מיליון דולר ברבעון השלישי

גיא ימין

3.10.2001 / 0:45

החברה מצפה להכנסות של 80 מיליון דולר, ירידה של 32% לעומת הרבעון השני; גילת לוויינים מורידה את תחזית ההכנסות השנתית ב-32.4%

247 מיליון דולר. זהו ההפסד ה"חד פעמי" אותו מצפה לרשום גילת לוויינים על גבי הדו"חות לרבעון השלישי. נשמע דמיוני? גילת גם מספקת את ההסבר לסכום פנטסטי בן 8 ספרות זה, החסר תקדים בהיקפו, באזהרת רווח לרבעון השלישי ולהמשך השנה שהיא מפרסמת לאחר המסחר.

הפסד "חד פעמי" אנחנו אומרים, שכן הנהלת גילת הפכה את המחיקות האסטרונומיות הללו לדבר שבשיגרה. ואם ברבעון השני של השנה נראה היה כי החברה מצליחה ליישר קו ולרשום הוצאות חד פעמיות מינוריות יחסית, לאחר שברבעון הראשון רשמה מחיקות בשווי כולל של 58.6 מיליון דולר בגין חובות אבודים והוצאות רה-אירגון, הודעתה של גילת היום טורפת את הקלפים לחלוטין. אז אמרו בהנהלת גילת כי מדובר בניקוי אורוות. על משקל מטאפורה זו ניתן להגיד כי היום מנקה גילת את האחוזה עולה, על המשרתים והסייסים שבה.

גילת מעריכה כי היא תיאלץ למחוק נכסים בשווי של 80 מיליון דולר; למחוק מלאים בשווי של 70 מיליון דולר; למחוק השקעות הקשורות ללקוחות בשווקים ורטיקליים בשווי של 57 מיליון דולר; למחוק חובות אבודים בשווי של 10 מיליון דולר; ואם לא די בכך, למחוק 30 מיליון דולר בשל הוצאות רה-אירגון בחברה.

מחיקות בהיקף חסר תקדים

חשבון יודעים בהנהלת גילת, וכך, סיכום של מחיקות אלה מוביל לסכום של 247 מיליון דולר, לא פחות ולא יותר. המחיקות הללו יבואו לידי ביטוי בשורה התחתונה בהפסד של 11.4 דולר למניה ברבעון השלישי, הפסד שהוא חסר תקדים בתולדותיה של גילת, וייתכן ואף של כל חברה ישראלית אחרת הנסחרת בנאסד"ק היום. גילת, אגב, לא סיפקה הערכות לגבי ההפסד למניה פרו פורמה.

רק לשם השוואה, כשביצעה אי.סי.איי את המחיקות הגדולות בתולדותיה, עם פרסום התוצאות לרבעון הראשון של השנה, היא דיווחה על מחיקות חד פעמיות של 243 מיליון דולר. גילת, שלא בטובתה, מצליחה היום לעקוף את השיא השלילי, אותו חרטה אי.סי.איי. את יום המסחר, אגב, מסיימת גילת עם שווי שוק של כ-125 מיליון דולר, כמעט מחצית משווי המחיקות שהיא מתעתדת לבצע.

אם לשפוט על פי תקדימים קודמים של גילת, הרי שזהו אינו סוף הסיפור. החברה הורידה את ההנחיות לרבעון השני, ולבסוף רשמה הכנסות נמוכות אף יותר, של 118.3 מיליון דולר. ואם מדובר בהכנסות, אז גם בשורה זאת יש לגילת "עדכון". החברה מצפה עתה להכנסות של 80 מיליון דולר בלבד ברבעון השלישי של השנה, ירידה של 32% מהכנסות הרבעון שעבר.

עסקת אקוסטאר-סטארבנד הושלמה רק לאחרונה

בהנהלת גילת תולים את הסיבות לירידה במכירות באירועי ב-11 בספטמבר בארצות הברית, סיבה אותה ציינו גם חברות אחרות שפירסמו אזהרות רווח ב-48 השעות האחרונות כמו אלווריון , מרקורי ורדוור . ההכנסות מהמגזר הצרכני היו מינימליות בין היתר בשל העובדה שעיסקת אקוסטאר (סימול DISH)-סטארבנד, עליה הכריזה גילת בחודש יולי, נסגרה רק בימים האחרונים.

אקוסטאר, כזכור, השקיעה 50 מיליון דולר במיזם האינטרנט הלווייני סטארבנד, המספק לבתים פרטיים ומשרדים קטנים (SOHO) אינטרנט בפס רחב, והעובדה שהעסקה נחתמה רק עתה מנעה מגילת לרשום מכירות משמעותיות במגזר הצרכני בארצות הברית במהלך הרבעון.

תחום הפעילות המסורתי של גילת הוא ייצור ושייוק תחנות שידור לווייניות זעירות (VSAT). שוק זה מיועד בעיקר לארגונים שמעוניינים להעביר את תקשורת הנתונים רחבת הפס שלהם באמצעות לוויין. הנהלת גילת העריכה ברבעון השני כי החברה תעבור לתזרים מזומנים חיובי ברבעון השלישי של השנה ותתחיל לייצר כסף ברבעון הרביעי של השנה, אך היום נראה כי הערכה זו היתה מופרזת ולא ריאלית.

"נתאים את גודלה של החברה להכנסות"

"הצפיות בשלב זה מונעת מאיתנו מלספק הדרכה ארוכת טווח" אומר יואל גת, מנכ"ל גילת. הוא הוסיף, עם זאת, כי גילת צפויה לרשום הכנסות של 90 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה, והפסד נקי של מיליון דולר, או 43 סנט למניה במהלך הרבעון.

גם לאחר פרסום התוצאות לרבעון השני הודיעה הנהלת גילת כי היא מותירה את תחזיות ההכנסות השנתיות שלה, בהיקף של 575 מיליון דולר, על כנה. בהנחה שההערכות הנוכחיות של החברה לגבי ההכנסות הינן ריאליות, המשמעות היא שגילת תרשום הכנסות של 388.6 מיליון דולר ב-2001, ירידה של 32.4% מהתחזית אותה סיפקה לפני חודשים ספורים בלבד.

לא מן הנמנע כי גילת תמשיך בקיצוץ מצבת כוח האדם שלה, הליך בו החלה עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון, ועם פיטוריהם של כ-230 עובדים. "אנו נתאים את גודלה של החברה ואת מבנה ההוצאות שלה לשקף את הירידה בהכנסות שלנו", אומר גת. וההסבר להוצאות החד פעמיות? אלו, מסביר גת, נעשו על מנת למנוע הוצאות חד פעמיות עתידיות. אמירה זו תהיה נכונה, קרוב לוודאי, לפחות עד לפעם הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully