וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשן בעיניים: חוק העישון לאן?

רוני לינדר-גנץ, רינה רוזנברג ואפרת אדיר

14.1.2008 / 12:38

בעוד בעלי הברים מאיימים בגל סגירות המוני, ספקי האלכוהול לא מדווחים על שינוי. ובינתיים, עיריית ת"א לא תאכוף את החוק בשטחים פתוחים

במועדון תל אביבי ידוע, בפינת האולם, עמדו בשבוע שעבר בשעת לילה מאוחרת גבר ואישה וניסו לעשן בהיחבא. המשימה הוכתרה בהצלחה - הם עישנו סיגריה כמעט במלואה, אלא שאז הבחין בהם מנהל המקום.

המנהל התקרב אליהם וביקש מהם לחדול. עוד לפני שהספיקו לעשות זאת התקדם לעברם נער וצילם אותם. הנער לא היסס להודות: הוא הצטייד במצלמה במיוחד כדי לתעד מעשנים סוררים לשם תביעה עתידית בבית המשפט. מאז נכנס לתוקפו לפני כשלושה חודשים התיקון לחוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים, שהגדיל את הקנסות הצפויים לעוברים על החוק, הברים ובתי הקפה נאלצים להתמודד עם "רודפי תביעות", ולטענתם גם עם ירידה משמעותית בהכנסות.

רונן ארדיטי, מנכ"ל איגוד המסעדות, הברים ובתי הקפה והבעלים של מסעדת בליני בתל אביב, טוען שהנפגעים העיקריים הם בעלי הברים, הסופגים "פגיעה קריטית" - ירידה של 25%-30% בהכנסות, להערכת מקורות בענף. "בעלי הברים במצוקה קשה, בהיסטריה, וחלקם אפילו אומרים שאם המצב יימשך, הם ייאלצו לסגור את העסק", אומר ארדיטי. "אנשים מדברים על מות חיי הלילה של תל אביב. רוב הקהל בברים הוא מעשנים, ואלה מקומות סגורים, כך שאין פתרון למעשנים, ולכן אנשים פשוט מצביעים ברגליים, ורבים לא מגיעים. לחלק מהברים זו מכה אנושה".

אדי, בעלים של בר בתל אביב, חושש שאם החוק יישאר כפי שהוא כיום, "זה יהיה גזר דין מוות להרבה מקומות וסוף חיי הלילה של תל אביב. ברים יתחילו להיסגר כמו פטריות לאחר הגשם ויגררו אחריהם שרשרת ארוכה של אנשים שהולכים להיפגע - מהעובדים של המקומות האלה ועד לממשלה, שתפסיד הכנסות ממסים על אלכוהול".

לדבריו, "אף אחד לא מגיע לבר בגלל הבירה. אנשים מגיעים בשביל החוויה, וכשקוטעים חלק מהחוויה הזו, זה הורס הכל. כשמחוקקים חוק כל כך דרמטי, צריך לתת למקומות לפחות ארבע שנים להיערך, וחלק מהם אולי יבחרו לא להתעסק עם חיי הלילה. אני, למשל, השקעתי סכום מאוד נכבד בשיפוץ רק לפני כמה חודשים, ובן לילה התוכנית העסקית שלי נהפכה לבלתי רלוונטית. אם היו מודיעים לי מספיק זמן מראש ונותנים לי להיערך, הייתי עושה דברים אחרת".

הלקוחות מתרגלים

לטענות של בעלי הברים לא נמצאו בינתיים תימוכים. ספקי האלכוהול אינם מדווחים בינתיים על ירידה בהזמנות. מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה), המוכרת גם משקאות אלכוהוליים לשוק הברים ובתי הקפה, נמסר כי לא היה שינוי במכירות האלכוהול לסוגיו עם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים.

"אין עדיין נתונים חד-משמעיים, ולדעתי מוקדם לומר אם לחוק יש השפעה על המכירות", אומרת רונית אבנר-אפשטיין, סמנכ"לית שיווק בחברת הכרם, המחזיקה ב-50% משוק הוודקה המיובאת (בליטרים) וב-20% משוק הוויסקי בישראל. "בדצמבר 2007 דווקא נרשמה עלייה של 32% במכירות של אלכוהול לשוק המסעדות, הברים והמועדונים לעומת דצמבר 2006, אבל יש לזכור שאנחנו בתקופה שאחרי הסילבסטר, המאופיינת בצריכת אלכוהול מוגברת, שרק עולה משנה לשנה. יש לבדוק את המגמה בעוד חודשיים-שלושה - וייתכן שאז נבחין בשינוי".

אבנר-אפשטיין מוסיפה כי גם במדינות אחרות לקח לאזרחים זמן להסתגל לחוק, אבל לאחר כמה חודשים דווקא נרשמה עלייה במכירות אלכוהול, לפי דיווחים של ספקים: "אנשים שמבלים בבר וכבר שותים מתרגלים לעובדה שאסור לעשן ומשלימים עם זה".

התחזית של בעלי הברים אופטימית פחות. אדי צופה כי "במצב הנוכחי יקרה מה שקרה בניו יורק בעקבות החוק: יהיו חיי ערב מאוחרים, וחיי הלילה יהיו פירטיים וחשאיים. רק אם תתקבל הצעת החוק שתתיר עישון ב-20% מהמקומות יישארו מקומות שמתעסקים עם לילה אמיתי".

המלצריות הפכו לפקחיות

חוק העישון המתוקן אוסר עישון לא רק בין כותלי בית הקפה או המסעדה, אלא גם בשטחים ציבוריים הנמצאים באוויר הפתוח, למשל במרפסות. עד כה פקחי עיריית תל אביב-יפו פעלו בהתאם לחוק ולא הבחינו בין עישון בחוץ לבין עישון בפנים כששלפו את פנקס הדו"חות. המעשנים לא הבינו את ההיגיון.

בעקבות פגישות שהתקיימו בין נציגי העירייה לנציגי איגוד המסעדות ובתי הקפה החליטה העירייה להקל את אכיפת החוק בשטחים הציבוריים, כך שמעתה יתאפשר העישון בשטחים הפתוחים של בתי העסק. "אני לא חושב שכשאני יושב מחוץ לבית הקפה, ויש מן הסתם אוורור, אני מפריע למישהו", מסביר יובל כץ, מעשן ותיק. "אני ממש שמח שההיגיון הבריא השפיע כאן".

גם במשרד הבריאות מכירים בבעיה: "יש בעיה עם בתי קפה שבהם השולחנות והכיסאות לגמרי בחוץ, ונוצר בהם מצב שלאדם שיושב ליד שולחן אסור לעשן, ואילו לאדם שעומד לידו ומדבר אתו מותר לעשן", אומר יאיר עמיקם, סמנכ"ל להסברה וקשרי חוץ במשרד הבריאות. "השבוע ניפגש עם בעלי המסעדות ונבדוק מה אפשר לעשות, בכפוף לייעוץ משפטי".

ארדיטי אומר כי בתי הקפה התל אביביים שנפגעו קשות עם תחילת החוק נושמים כעת לרווחה בעקבות האישור לעשן בשטחיהם החיצוניים. "בהתחלה, כשעוד נאסר לעשן בשטח הפתוח שמחוץ למסעדה, זה זעזע את הקפה", מספרת מירב בן שלמה, הבעלים של קפה ביאליק בתל אביב. "אנשים הפסיקו להגיע בבוקר לפגישות עבודה או לשתות קפה עם סיגריה, ופעמיים גם קיבלנו קנסות של 5,000 שקל מפני שאחד הלקוחות הדליק סיגריה בחוץ".

בן שלמה מספרת כי החוק אילץ את עובדי בית הקפה שלה להתנצח עם הלקוחות: "המלצריות שלי נהפכו לפקחיות, ואנשים היו ממש רבים אתן ועוזבים את המקום. רק ברגע שהחליטו לא לאכוף את החוק מחוץ למסעדה חזרנו לנשום, אבל יש לא מעט לקוחות שלא חזרו".

"מסקרים שערכנו עולה שהחוק זוכה לאמפתיה גם מצד לא מעט מהמעשנים", אומר עמיקם: כ-80% מכלל הציבור וכ-50% מהמעשנים תומכים בחוק. "בלי טיפת ציניות, לבי עם המעשנים - ובתור מעשן לשעבר אני יודע מה זה קפה בלי סיגריה, אך חשוב לזכור מה עומד מנגד: פגיעה מסוימת בנוחות מול פגיעה בבריאות הציבור - ושכל אחד יעשה לעצמו את החשבון מה יותר חשוב", אומר עמיקם. מעבר לכך, "אני מסתובב לא מעט בחוץ ולא ראיתי שום שינוי - מקומות הבילוי ממשיכים להיות מפוצצים בקהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully