וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד המחירים לצרכן "קפץ" ב-2007 ב-3.4%

עומר רבין

15.1.2008 / 18:37

בחודש דצמבר לבדו קפץ המדד ב-0.6%. בכך "פספס" בנק ישראל את יעד האינפלציה השנתי של הממשלה. את המשמעות - כולנו מרגישים בקופה

מדד המחירים לצרכן קפץ בחודש דצמבר ב-0.6%, כך עולה מהנתונים שפרסמה הערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו בחודש שעבר, גם הפעם מהווים המספרים הללו הפתעה מדאיגה עבור המשק הישראלי - שציפה לנתונים המצביעים על עלייה מתונה יותר של המחירים בשיעור של כ-0.4%-0.5%.

משמעות הנתון שפורסמה היא שבנק ישראל למעשה לא עמד בכוונתו לשמר את רמת האינפלציה בהתאם ליעד שקבעה הממשלה, ברמה של 1%-3% בלבד - ומדד המחירים לצרכן שפורסם היום מצביע על אינפלציה של 3.4% בשנת 2007, מעל לציפיות במשק.

גם החודש הובילו מוצרי המזון את העליות עם ייקור חד מאוד של 3.8% תוך חודש בלבד במחירי הפירות הטריים, וייקור של קרוב לאחוז במוצרי המזון הבסיסיים. מוצרי הירקות דווקא רשמו ירידה של כ-2.8%. עוד משכו את המדד למעלה מחיריהם של מוצרי האופנה בסל, שרשמו עלייה של קרוב ל-11 אחוזים בדצמבר. לתחומים שגררו מעלה את המדד מצטרפים גם אחזקת הדירה (0.8%) והתחבורה (0.6%).

אז מה זה בעצם אומר?

מדד המחירים לצרכן מחושב בכל חודש מחדש ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ונועד לבחון את השינויים שחלו במחירים עבורנו, הצרכנים.

סל המוצרים שנבדק מושפע מהשינויים בהרגלי הקנייה ואמור לשקף את סל ההוצאות ה"ממוצע" של משפחה בישראל ועל כן כולל סעיפי הוצאות שונים.

הלבשה, הנעלה, דלק, מזון על סוגיו השונים, חשמל, דיור, מוצרי קוסמטיקה, עלויות בריאות, חינוך, תרבות, בידור, תחבורה, תקשורת, ריהוט ועוד - כל אלה נכללים במדד החודשי.

מדי חודש נבדקים השינויים שחלו במחיריהם של המוצרים הללו במשק ונקבע אחוז השינוי שחל בהם בממוצע: כלומר - האם במהלך החודש נאלצנו עבור אותה כמות של מוצרים להיפרד מיותר או פחות כסף בקופה?

הנתונים שפורסמו היום מצביעים על כך שבשנת 2007 נאלצנו כולנו לשלם ביוקר, ולהיפרד מיותר כסף (עוד 3.4% ליתר דיוק) על מנת לקבל את אותם המוצרים בדיוק כמו בשנה שעברה. הבשורה המדאיגה יותר היא זו המדברת על המשך מגמת ההתייקרויות ברשת ועל גל אינפלציה קרוב שצפוי להביא לעליות נוספות במחירים, ובעיקר במחירי המזון הטרי.

ומה קורה בעולם?

אם זה מנחם באיזושהי צורה - אנחנו לא לבד: כמונו חוששים מגל אינפלציה גם המשקיעים, הסוחרים והכלכלנים ברוב המדינות המפותחות:

נתונים שפורסמו מוקדם יותר היום בארה"ב מצביעים על קצב אינפלציה מדאיג, הגבוה ביותר מזה 26 שנים - שם התבטאה האינפלציה במונחים סיטונאיים (Wholesale) בלא פחות מ-6.3% בשנת 2007. ביחד עם נתוני מכירות נמוכים במיוחד בעונת החגים השנה, שלחו המספרים האלה את הוול סטריט לירידות חדות שהספיקו להביא גם לצניחה של המדדים המובילים בבורסה שלנו בת"א לקראת סוף המסחר.

לדאגות מגל האינפלציה העולמי שותפים גם באיחוד האירופי, גם שם נערכים מתווי המדיניות הכלכלית לנקוט בצעדים על מנת למתן ככל האפשר את עליית המחירים ואת הפגיעה הקשה בכיס של כולנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully