וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על חוק העישון מתחמם

רוני לינדר-גנץ

16.1.2008 / 11:53

הפורום לאחריות חברתית מאיים להגיש תלונה במשטרה נגד רון חולדאי על אי אכיפת החוק: "אי אפשר לתת פרשנות לחוק שעבר בכנסת"

ייתכן כי שמחתם של בעלי בתי הקפה בתל אביב היתה מוקדמת: לאחר שבאחרונה הודיעה העירייה כי לא תאכוף את איסור העישון בשטחים הפתוחים שמחוץ לבתי קפה ומסעדות, מאיים היום הפורום לאחריות חברתית כי יגיש תלונה במשטרה נגד ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בטענה כי הוא מפר את חוק העישון.

לא ייתכן שבמדינת חוק, תקום רשות מקומית, גדולה ככל שתהיה, ותחליט שהיא נותנת פרשנות משלה לחוק שעבר בכנסת", נכתב במכתב ששלח הפורום לרון חולדאי. לדברי מנכ"ל הפורום, תמי מולד חיו, "אם הרשות סבורה שעליה לתקן את החוק - שתבצע זאת, אך אין לה שום זכות להקל או לסרב לאוכפו רק כי כך החליטה שנוח לה".

צעד זה מגיע יממה לאחר שגם משרד הבריאות הודיע כי ישקול בחיוב את שינוי החוק כך שיתאפשר עישון מחוץ לבתי הקפה. זאת, בעקבות זעקתם של מעשנים ובעלי עסקים רבים, שטוענים כי האיסור לעשן מחוץ לבית הקפה הוא אבסורד: לדברי רונן ארדיטי, מנכ"ל איגוד המסעדות, בתי הקפה והבארים, "אין היגיון לאסור עישון באוויר הפתוח, כי מה ההבדל בין אדם שיושב במסעדה לבין חברו שפוסע ברחוב לידו עם סיגריה ביד? המדרכות הרי פתוחות, ואנשים הולכים בהן ומעשנים".

לדברי ארדיטי, "המצב כיום אבסורדי, מכיוון שאנשים שעישנו במרפסת של מסעדה קיבלו קנס של 1,000 שקל, למרות שהם עישנו באוויר הפתוח". גם סמנכ"ל משרד הבריאות, יאיר עמיקם, אמר לפני מספר ימים ל-TheMarker כי "אנחנו מכירים בעובדה שיש בעיה עם בתי קפה שבהם השולחנות והכסאות נמצאים לגמרי בחוץ, ונוצר בהם מצב שלאדם שיושב ליד שולחן אסור לעשן, ואילו לאדם שעומד לידו ומדבר איתו - מותר לעשן".

בעלי בתי האוכל בתל אביב דיווחו כי בתקופה בה נאכף האיסור לעשן גם בשטחים שמחוץ למסעדה, חלה ירידה של כ-30%-25% ברווחיהם. מאז שהעירייה הפסיקה לאכוף את האיסור המצב השתפר משמעותית. ואולם, בפורום לאחריות חברתית לא מקבלים את הטענה על פגיעה ברווחים, ומציגים נתונים סותרים מארצות הברית: "בניגוד לטענות בעלי העסקים התל אביביים, המתלוננים על פגיעה ברווחיהם, הרי שמנתונים שפירסמו מחלקת הבריאות ומחלקת הכספים בעיריית ניו יורק עולה כי במהלך שלוש השנים שחלפו מאז אכיפת חוק איסור העישון במקומות ציבוריים - לא רק שרווחיהם של בארים ומסעדות לא נפגעו, אלא אף חלה עלייה של כ-8.7% בהיקף מכירותיהם", נמסר מהפורום.

עוד נמסר מהפורום כי "מאז החלת חוק האוויר הנקי בניו יורק, התווספו 14,400 עובדים למסעדות ובארים, כתוצאה מכך חלה עלייה של 8.8% בהיקף התעסוקה בענף, וזאת בהשוואה לעליה של 1.4% בלבד בשאר ענפי הסקטור הפרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully