וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב צנחה בעקבות העולם

שרון שפורר

16.1.2008 / 18:45

בעקבות ירידות השערים בשווקים הגלובליים, ת"א 100 איבד 1.3%, ומדד הנדל"ן נחתך ב-4% והשלים ירידה דו יומית של כ-7%

יום מסחר עצבני ושלילי בא אל סיומו בבורסה בתל אביב. המסחר הושפע לאורך כל היום מהירידות החדות בשווקים הגלובליים, ולקראת סיום עקב בדריכות אחר ארה"ב - גם שם המסחר מאוד עצבני ונע בין ירידות חדות במיוחד לבין ירידות מעט פחות חדות.

מדד המעו"ף איבד 0.8% ל-1,140.7 נקודות ומדד תל אביב 100 איבד 1.3% ל-1,072.3 נקודות. גם היום סבלו במיוחד המניות הקטנות. מדד היתר 120 ירד ב-1.9% והיתר 50 צנח ב-2.2%. אבל מי שחטף מכה חזקה במיוחד היה גם היום מדד הנדל"ן, שצנח ב-4%, בהמשך לצניחה של 3.1% אתמול.

הירידות בבורסה הקיפו כמעט את כל 100 המניות הנכללות במדד תל אביב 100. מניות הטכנולוגיה ירדו ב-2.8% - בעיקר מתוך פחד מפני הירידות הצפויות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט, שם אינטל פירסמה אמש דו"ח מאכזב אחרי הנעילה - דו"ח ששלח אותה לצניחה של 12% בשעות שאחרי המסחר אתמול. אינטל פתחה את המסחר בירידה של כ-12%.

ירידות השערים לא פסחו גם על השוק הסולידי. מחירי השחרים הארוכים ירדו בשיעור של עד 0.2%. מחירי הגלילים הצמודים לטווח ארוך ירדו בשיעורים של עד 0.25%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.6 מיליארד שקל.

בוול סטריט, איבד מדד נאסד"ק 2.5% אמש והשלים ירידה של 9% מתחילת ינואר; מדד דאו ג’ונס איבד כ-2.2% ומדד S&P500, הרחב יותר, נסוג ב-2.5%. גם את המסחר היום פתחו כאמור הבורסות בניו יורק בירידות.

מה שניצב ברקע לירידות בוול סטריט אתמול היו תוצאות רבעוניות מדאיגות של בנק סיטי שנאלץ לבצע מחיקות ענקיות ברבעון בשל החשיפה למשבר הסאבפריים וכן נתוני אינפלציה ומכירות שהצביעו על המשך מגמת ההאטה בכלכלה האמריקאית. ההשפעה של גורמים אלו נמשכת גם היום.

אתמול פורסמו נתוני האינפלציה גם אצלנו, והתברר כי מדד דצמבר עלה ב-0.6% - מעט יותר מהציפיות וכשהוא מעמיד את האינפלציה ב-2007 על 3.4% - גבוה ב-0.4% מהטווח העליון של יעד האינפלציה של הממשלה.

גם ב-2006 פיספס בנק ישראל את היעד הממשלתי. כעת מעריכים במשרד האוצר, כי פישר יותיר בסוף החודש את ריבית הבסיס במשק ברמה של 4.25%.

כי"ל והבנקים משכו את המדדים למטה

גם היום משכו את אור הזרקורים המניות הגדולות: בעיקר הבנקים הגדולים, כי"ל ומכתשים אגן. כי"ל איבדה היום גובה, אך היא עדיין שומרת על תשואה חיובית מתחילת השנה. גם אם מדובר בתשואה צנועה בלבד, הרי שהיא בולטת בשל הירידה שרשם המעו"ף בתקופה זו - כ-6%.

גם היום, מחזורי המסחר בכי"ל היו גבוהים מאוד והסתכמו ב-254 מיליון שקל. המחזורים הגבוהים הללו מרמזים על פעילות ערה של המשקיעים הזרים במניה. מכתשים אגן צללה אתמול ביותר מ-5% והמשיכה לאבד גובה גם היום, לאחר שאת השבוע פתחה ביומיים של התאוששות.

ברקע לסנטימנט השלילי כלפי מניית מכתשים - לא רק הירידות בשווקים בכלל, אלא גם הודעתה המאכזבת בחמישי האחרון על תחזיות מוקדמות נמוכות משציפה השוק, ובשל הפרסום ב-TheMarker לפיו נוחי דנקנר העמיד אותה למכירה כבר לפני שלושה חודשים.

בבנקים - הבהלה מהשלכות משבר הסאבפריים, אחרי המחיקה הגדולה עליה הודיע פועלים בסוף השבוע החולף, השפיעה על המסחר במניות הענף גם היום - במיוחד בעקבות המחיקה הגדולה שביצע סיטי ברבעון החולף.

בנק הפועלים הציג הבוקר תוכנית עסקית ל-2008, בה הוא מדבר על השגת תשואה שנתית על ההון העצמי, בשיעור של כ-15% מפעולות רגילות, ותשואת רווח נקי בשיעור של כ-17.5% - אך זה לא הספיק בכדי לאושש את המניה.

לעומתו, מניית לאומי הצליחה לסיים ללא שינוי. בשבועות האחרונים הפגין לאומי יציבות רבה יותר מאשר פועלים - בבורסה ומחוצה לה - והיציבות הזו הביאה לכך שכיום נסחר הבנק בשווי שוק הגבוה ב-23%, או 5 מיליארד שקל, מזה של הפועלים.

בענף הנדל"ן נמשכה הסערה היום. ירידה חדה של 4% השלימה ירידה דו יומית של כ-7% - וצניחה של כ-15% מתחילת השנה. שתי המניות הכבדות במדד, אפריקה וגזית גלוב, איבדו גובה היום. אתמול אפריקה עלתה בכ-4% ולעומתה, גזית גלוב צללה בשיעור דומה.

ג’יטיסי המשיכה לאבד גובה וזאת אחרי צניחה חופשית של 8.8% על רקע הורדת המלצה למניה ,וכמובן גם בשל הסנטימנט השלילי במניה. החברה האם, קרדן אן.וי, צללה בעקבותיה ב-6.2%. גם על אלביט הדמיה של מוטי זיסר לא עבר יום קל, כשהמניה צנחה כ-5.2%.

טבע הפגינה היום דווקא יציבות למן הפתיחה, ובסיום אפילו רשמה עלייה נאה. טבע לא היתה היחידה שניצבה בצדו הירוק של המתרס היום - היו עוד כמה כמוה, ביניהן כלל ביטוח ומניות התקשורת - בזק, פרטנר וסלקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully