וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: 250 עובדים יפרשו השנה

שרית מנחם ורם דגן

17.1.2008 / 9:10

עלות הפרישה: 250 מיליון שקל. בשל קשיים שאליהם נקלע באחרונה, שוקל הבנק להנפיק מניות או למכור אחזקות ריאליות

בנק הפועלים שוקל הנפקה של מניותיו בבורסה או מכירה של חלק מהאחזקות הריאליות שלו כדי לפתור את בעיית הלימות ההון. יחס הלימות ההון של הפועלים (היחס בין ההון ובין הנכסים המסוכנים של הבנק) עומד כיום על רמה של כ-10.5%. באחרונה הודיע המפקח על הבנקים לכל הבנקים, כי הוא דורש מהם לשמור על יחס של 12%, מה שאומר שהפועלים צריך להגדיל את ההון העצמי שלו. לצורך כך גייס בחודשים האחרונים הבנק כ-2 מיליארד שקל בכתבי התחייבות.

הבנק יכול להמשיך ולגייס את הכסף הנוסף שדרוש לו לצורך הגדל ההון העצמי בשוק ההון, אולם במהלך דיוני העבודה השנתיים של הבנק שהסתיימו אתמול עלו שתי אפשרויות נוספות: מכירת האחזקות הריאליות של הבנק או הנפקה של מניות הבנק בבורסה.

ההערכה היא כי האפשרות הראשונה היא האפשרות הסבירה יותר. 3 האחזקות הריאליות העיקריות של הפועלים הן 10% ממניות כלל-ביטוח ששוות 544 מיליון שקל, 10% מדלק נדל"ן בשווי 207 מיליון שקל, ועד 49% ממניות חברת כרטיסי האשראי ישראכט שמוערכות בכ-1.5-2 מיליארד שקל. בשנה וחצי האחרונות מנסה הבנק לקדם את הנפקת חברת כרטיסי האשראי שנמצאת בבעלותו המלאה. אשתקד אף סיכם הבנק על מכירת כ-25% מהחברה לחברת הביטוח הפניקס לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל, אולם העסקה בוטלה בעקבות התנגדות הממונה על ההגבלים.

הנפקת מניות של הבנק עצמו תהיה ככל הנראה המוצא האחרון, אולם בבנק לא פוסלים אותו. בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, מחזיקה בכ-26% ממניות הבנק. בהנפקה של 20%-25% ממניות הבנק תדולל האחזקה של אריסון, אולם לא תפחת מתחת לרמה של 20% הדרושה על מנת לשלוט בבנק. בכל מקרה בבנק לא יצאו להנפקה ברמות המחירים הנוכחיות. בחודשים האחרונים איבדה מניית הבנק כ-15% משוויה והבנק נסחר לפי שווי של כ-21.4 מיליארד שקל.

אושרו תוכניות העבודה ל-2008

אתמול סיים הבנק באופן רשמי את הכנת תוכניות העבודה לשנת 2008. אחרי שבוע סוער במיוחד שהתחיל עם הודעת הבנק בסוף השבוע על מחיקה של 290 מיליון דולר בגין השקעות האשראי בחו"ל, הביאה אתמול הנהלת הבנק את תוכנית העבודה השנתית לאישור הדירקטוריון. התוכנית מציבה להנהלת הבנק יעד תשואה של 15% מפעולות רגילות על ההון העצמי. יעד התשואה, שנחשב לסמן החשוב ביותר למשקיעים לגבי הרווחיות המתוכננת של הבנק לשנה הקרובה מאכזב. בשנים האחרונות הרגיל הבנק את המשקיעים להעלאה של אחוז אחד מדי שנה. אשתקד היה היעד 15%, אולם לפני שבוע הפחית אותה הבנק ל-12%-13% בעקבות מחיקות השווי שנאלץ לבצע והפחיתו את הרווח הנקי שלו ב-2007 ב-180 מיליון דולר.

תוכנית העבודה לשנה הנוכחית מתבססת על הגדלת ההכנסות של הבנק בישראל ובחו"ל. בזירה המקומית מתכוון הפועלים לנקוט גישה אגרסיווית בפלחי שוק בהם נתח השוק של הבנק נמוך מנתחו בסקטור, למשל בתחום העסקים הקטנים והבינוניים.

בחו"ל בונה הנהלת הבנק בעיקר על גידול בפעילות הבנקאות הפרטית בשוויץ, לונדון ודרום אמריקה. הנדבך השני של תוכנית העבודה קשור בקצוץ ההוצאות של הבנק וההתייעלות שלו. הצעד המרכזי כאן יהיה תוכנית פרשיה מרצון שבמסגרתה יעזבו את הבנק 250 עובדים. עלות התוכנית תהיה 250 מיליון שקל (פיצויים של כמיליון שקל לעובד בממוצע). עלות התוכנית נרשמה בדוחות השנתיים של 2007. בנק הפועלים לא צפוי לצאת בתוכניות פרישה מרצון נוספות בשנה הקרובה, מנגד מתכוון הבנק להפחית באופן משמעותי את גיוס העובדים שלו. בנק הפועלים וחברות הבנות שלו מעסקים כ-13 אלף עובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully