וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט ובר-און: לא נפצה על השפל בדולר

אורה קורן

18.1.2008 / 7:58

בר-און: אסור שהממשלה תתערב בשוק המט"ח; התעשיינים צריכים להיעזר במכשירים לביטוח סיכוני סחר חוץ

התעשיינים המבקשים סיוע ממשלתי כפיצוי על ירידת שער הדולר, לא שמעו מילה בנושא מראש הממשלה. "בנובמבר החלטנו על סדרה של צעדים נכונים ומאוזנים שתפקידם לתת מענה למצוקות שמתעורררות באופן זמני נוכח הירידה בשער הדולר והשפעתה על רווחיות היצוא. אני מקווה כמו כולנו שזה מצב זמני" - כך אמר אתמול ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בכנס התאחדות התעשיינים.

אולמרט הוסיף כי "אנחנו לוקחים על עצמנו ברצינות את היעד של שינוי המאזן החברתי, כדי שכל האוכלוסייה תוכל ליהנות מהפירות של הצמיחה הכלכלית. אנחנו חותרים להמשך הגידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, לצמצום האבטלה ולכ-6% צמיחה".

לדבריו, לצורך זה אימצה הממשלה תכנית רב שנתית עד 2010, הכוללת יעד תעסוקה לפיו יגיע שיעור המועסקים ל-71.7% - יעד שיוסיף מעל 90 אלף מועסקים למעגל העבודה. יעד נוסף הוא הגדלת ההכנסות של החמישון התחתון ב-10% מעל לשיעור הצמיחה של התוצר לנפש.

"השוק האמריקאי בהאטה, לא מיתון"

שר האוצר, רוני בר-און, בחר להגדיר את מצב השוק האמריקאי כשוק בהאטה, לא במיתון. "ברור שמורגשים כבר קשיי נזילות, ואצלנו מזוהות בעליל מגמות אינפלציוניות", אמר. הפתרון, לדבריו, הוא ריסון פיסקאלי.

בר-און הזכיר את דו"ח קרן המטבע העולמית ששיבח את המחויבות המתמשכת של ממשלות ישראל ומשמעת פיסקאלית. "נמשיך בתכנית הורדת מסים ארוכת טווח. נמצא לכך מקורות. אנחנו חייבים להמשיך להוסיף שינויים מבניים ליעול הסקטור הציבורי, לזהות תחומים מעודדי צמיחה, להשקיע בהם ולהרחיב פעילות למקומות שבהם לא היינו", הוסיף.

לדוגמה ציין, כי אישר באחרונה תכנית לעידוד תעשיית הסרטים בארץ, כאחד מהצעדים להכנסת ישראל לתחומי פעילות חדשים שיוכלו לצמצם את השפעת המצב בארצות הברית על המשק. "לפני יומיים אישרתי תוכנית לעידוד תעשיית הסרטים בארץ. היא היתה כאן בעבר ורצוי לעודד אותה מחדש. יש בה פוטנציאל ענק, יש לנו אתרים היסטוריים, הון אנושי ותשתיות פיזיות לעניין הזה", אמר.

על התנודתיות של שוק המט"ח ובקשות התעשיינים לפיצוי, אמר בר-און כי "מדינה שרואה עצמה כחלק ממועדון המדינות המפותחות וכחלק מהכלכלה הגלובלית, מחוייבת לשמור על שוק מט"ח חופשי, פתוח ונגיש. אי אפשר מצד אחד לבקש פתיחות על מנת להשתלב כראוי בכלכלה הגלובלית, ומצד שני כשזה מקשה, כמו בדולר, לבקש לחזור לשוק מט"ח של ממשלה מתערבת שהופכת אותו למוגבל או סגור", אמר.

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר בכנס כי "בנק ישראל עוקב בדאגה אחר ההתפתחויות בעולם". לדבריו, אי הוודאות העיקרית היא לגבי מידת התגובה השלילית של המשק האמריקאי למשבר המשכנתאות והשפעתה על ישראל. "אי ודאות זו מצטרפת לאי ודאות מסוימת באירופה, אבל יתר העולם יכול לצמוח", הוסיף. עם זאת, לדבריו, המשק הישראלי נכנס ל-2008 במצב של יציבות בנתונים מקרו כלכליים שלא ידע זה 40 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully