וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופציות החדשות של עובדי בנק הפועלים

טל לוי

20.1.2008 / 12:58

על פי תכנית חדשה, יוכלו העובדים לרכוש מניות של הבנק תמורת שקל אחד בלבד ב-2012. שווי ההטבה: יותר מ-51 מיליון שקל

בהתאם לחוזה העבודה הקיבוצי, בנק הפועלים מחלק אופציות ל-10,000 עובדיו ואופציות נוספות ל-160 עובדים המועסקים בחוזה אישי. זוהי מנת האופציות החמישית שמחלק הבנק מאז הכריז על תוכנית האופציות ב-30 במאי 2004.

הבנק מחלק הפעם 4 מיליון מניות, ופירוש הדבר כי כל עובד יקבל בממוצע 400 אופציות ללא תמורה. מי שירצה לממש את האופציה יוכל לעשות זאת תמורת תשלום של שקל אחד ("מחיר המימוש") ותמורת שקל זה יוכל לקבל מניה אחת של בנק הפועלים.

מחיר מניית בנק הפועלים הבוקר (ראשון) עומד על 17.17 שקלים, ממנו יש להוריד שקל (מחיר הפיכת האופציה למניה) כך ששווי כל אופציה עומד על 16.17 שקלים, ובסך הכל 400 מניות לעובד שהם 6,468 שקל. בסך הכל מדובר בהטבה של 64.68 מיליון שקל לכל עובדי הבנק. מדובר בחישוב ממוצע שכן כמות האופציות שתוענק בפועל לכל עובד נגזרת משכר העובד, ותק ותפקידו.

עם זאת מדובר בחישוב הפשוט ("שווי נאיווי") שנכון ליום החלוקה בלבד. בפועל, לא יוכלו העובדים לממש את האופציה היום שכן האופציות ניתנות למימוש רק במשך 12 חודשים שיתחילו מחלוף ארבע שנים מינואר של השנה בה הוקצו. אי לכך, יוכל כל עובד לממש את האופציות במשך השנה שתתחיל בינואר 2012. האופציות מהוות 0.33% מהונו של הבנק או 0.326% מההון של הבנק בהנחה שכל האופציות ימומשו למניות.

4.15 מיליון אופציות

בבנק הפועלים מעריכים ששווייה של כל אופציה עומד על 12.45 שקל וזאת בהתחשב בתקופת ההמתנה, הריבית במשק, תשואת הדיווידנד של הבנק וסטיית התקן של המניה המודדת את התנודתיות שבה. אי לכך, 4 מיליון מניות גוזרות הטבה בשווי חשבונאי של 49.8 מיליון שקל. השווי האמיתי של ההטבה והרווח שתניב לכל עובד - יוודעו כאשר כל עובד יממש את האופציה שברשותו בהתאם למחיר המניה ביום המימוש. ככל שמחיר המניה יעלה - כך יגדל הרווח של כל עובד.

חלוקת אופציות לעובדים נחשבת לאמצעי טוב למתן תמריץ שכן שווי ההטבה ייגזר משווי המניה בעוד ארבע שנים ושווי המניה אמור להיגזר מביצועי הבנק. כך מעודד הבנק את העובדים לתרום לבנק מתוך מטרה שתרומה זו תחזור לבסוף לכיסם.

עיתוי חלוקת האופציות מעניין והוא דווקא עשוי לשרת היטב את העובדים: מאז השיא בתחילת נובמבר 2007, נחתכה מניית בנק הפועלים בכ-25% ובסך הכל איבד הבנק 7 מיליארד שקלים משווייו. כך, ניתנת האופציה לעובדים במחיר נמוך יחסית למחיר המקסימום בה נסחרה המניה בעבר.

התמריץ שמקבלים העובדים במקרה זה טוב במיוחד שכן כדי לקבל מניה אחת של בנק הפועלים - יידרש העובד לשלם שקל אחד בלבד בשנת 2012 כך שכל שווי של המניה מעבר למחיר זה הוא בבחינת רווח נקי. במקרים רבים, מחיר המימוש של האופציה זהה למחיר המניה ביום ההטבה כך שהעובד רואה רווח רק מרגע שהמניה עולה מעבר לשערה הנוכחי ולא רק מעבר למחיר של שקל אחד.

בנוסף לתוכנית חלוקת האופציות הכללית, יקבלו 160 עובדים אופציות במסגרת תוכנית אופציות שונה. מדובר בעובדים בדרג גבוה ממנהל מחלקה שעובדים על פי חוזה עבודה אישי ולא במסגרת חוזה העבודה הקיבוצי. 160 עובדים אלה יקבלו בסך הכל 150 אלף אופציות כלומר כל עובד יקבל בממוצע כ-938 אופציות. תוכנית האופציות של עובדים אלה זהה לתכנית האופציות הכללית בבנק אולם היא ניתנת בנפרד בהתאם להחלטת הבנק.

בסך הכל יחלק הבנק 4.15 מיליון אופציות בשווי נאיווי של 67.1 מיליון שקל ובשווי חשבונאי של 51.66 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully