וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

עומרי כהן

23.1.2008 / 1:30

הנאסד"ק איבד כ-2% ל-2,292 נקודות, הדאו ג'ונס ירד ב-1.1% ל-11,971 נקודות, ומדד S&P 500 נחלש ב-1.1% ל-1,310 נקודות

שוק המניות האמריקאי הידרדר היום לשפל של 16 חודשים, בשל החששות ממיתון בארה"ב ומפגיעתו ברווחי החברות הבורסאיות. מדד נאסד"ק איבד 2% ל-2,292 נקודות, מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.1% ל-11,971 נקודות ומדד S&P 500 נחלש ב-1.1% 1,310 נקודות. בשוק הסולידי נרשמו עליות חדות במחירי אגרות החוב הממשלתיות והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ב-0.164% ל-3.484%.

החששות מפני המיתון קיבלו היום חיזוק ממשי מהחלטת הבנק הפדרלי המרכזי להפחית את הריבית לטווח הקצר בארה"ב בשיעור חד של 0.75% וזאת בעקבות גל של נפילות חדות שנרשמו ביומיים האחרונים בבורסות העולם. החלטת הבנק הפדרלי אומנם מיתנה את הירידות בוול סטריט היום, אבל המגמה השלילית ששולטת בשווקים בשלושת החודשים האחרונים רחוקה לפי שעה מלהסתיים. מאז רמת השיא של אמצע אוקטובר איבד מדד S&P 500 כ-17% מערכו.

הבנק הפדרלי הוריד היום במפתיע את הריבית בארה"ב ב-0.75% לרמה של 3.5% - זו הפעם הראשונה מאז מתקפות ה-11 בספטמבר 2001 שהפד מוריד את הריבית לא במסגרת אחת מפגישותיו הקבועות. ישיבת הריבית הקרובה של הבנק הפדרלי היתה מתוכננת לשבוע הבא, ב-29 וב-30 בינואר.

"ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי החליטה לנקוט בצעד זה לאור היחלשות התחזית הכלכלית, והתגברות הסיכונים לצמיחה", נאמר בהודעה שהוציאה הוועדה (FOMC), לאחר שהתכנסה אתמול בערב. "בעוד שהלחץ על שוקי המימון לטווח קצר פחת קמעא, מצבו של שוק הפיננסים בכללו המשיך להידרדר ומחנק האשראי גדל עבור משקי בית ועסקים מסוימים. יתר על כן, מידע המגיע לידינו מצביע על העמקת הירידות בשוק הדיור, וכן היחלשות מה בשוק העבודה", נאמר בהודעה.

הוועדה, אשר התכנסה אתמול בערב, צופה התמתנות של האינפלציה ברבעונים הקרובים, אולם לא יהיה צורך להמשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות בתחום האינפלציה. סיכונים ניכרים לצמיחה נותרו בעינם, מסרה הוועדה, אשר הוסיפה כי היא ממשיכה להעריך את ההשפעות של התפתחויות בתחום הפיננסים ובתחומים אחרים על התחזיות כלכלה, וכי תפעל בעיתוי הנכון ככל שיידרש כדי לספק מענה לאיומים אלו.

בעקבות הורדת הריבית ירדה הריבית בארה"ב מתחת לרמת הריבית בגוש היורו, 4%, לראשונה זה שלוש שנים.

המפולת שהחלה בשווקים אמש פסחה על וול סטריט מסיבה אחת פשוטה - השווקים היו סגורים לרגל יום מרתין לות'ר קינג. ואולם, בעולם נרשמו ירידות של 20%-5% ביומיים, לאחר שהמדדים בארה"ב הניבו תשואה שלילית של כ-10% מתחילת ינואר בלבד. למעשה, הנפילות שרשמו בורסות המניות ברחבי העולם מחקו 5 טריליון דולר משווי השוק של חברות מתחילת השנה, לפי נתוני בלומברג.

החששות ממיתון אמריקאי שיפגע בצמיחת השווקים בכלל, הפכו לעובדה מוגמרת, לפחות בכל הנוגע לתמחור המניות. המשקיע ג'ורג' סורוס אמר כי העולם עומד בפני המשבר הפיננסי הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, וכי ארה"ב עומדת בפני איום של מיתון. דבריו נאמרו בריאיון לעיתון האוסטרלי "סטנדרד".

סורוס אמר כי במהלך השנים האחרונות הונחתה הפוליטיקה על ידי אי הבנה בסיסית הנובעת ממה שהוא מכנה "פונדמנטליזם שווקים" - האמונה כי השווקים הפיננסים מתנהגים באופן מאוזן. "זהו רעיון מוטעה", הוא אמר. "אנחנו באמת חווים כעת משבר פיננסי רציני; המצב הרבה יותר רציני מכל משבר פיננסי מאז מלחמת העולם השנייה".

בתגובה לכך, ציפו המשקיעים מיו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, לפעולה נחרצת, לאור דבריו מהשבוע האחרון, לפיהם חבילת תמריצים תקציבית יכולה למנוע מיתון וכי הבנק הפדרלי ממשיך להיות גמיש במדיניותו.

לפיכך, הבנק הפדרלי שצפוי היה להוריד בשבוע הבא את הריבית בארה"ב ב-0.75%, ביצע זאת כבר היום וביצע את ההורדה החדה ביותר זה 24 שנה.

קודם לכך, אנליסט מהבנק הצרפתי BNP התבטא באופן יוצא דופן, ואמר כי בשוק מסתובבות שמועות על הורדה של 1% בריבית הבנק הפדרלי. מנגד, יש שמזכירים כי רוב הבעיות הנוכחיות במשבר האשראי נבעו מהריבית הנמוכה מדי שהנהיג הנגיד הקודם, אלן גרינספאן, וכי הורדת ריבית חדה פשוט תכין את הקרקע לצרות גדולות עוד יותר בהמשך.

מי שממשיכות לסבול מהמשבר הן מניות הבנקים ובתי ההשקעות, ובפרט סיטי (-0.2% , 24.4) ומריל לינץ’ (4.94% , 54.43). שניים מהבנקים הגדולים בארה"ב, מבנק אוף אמריקה ו-וואקוביה, פרסמו היום תוצאות גרועות לרבעון הרביעי של 2007, שהיוו עדות נוספת למשבר במגזר הפיננסי. בנק אוף אמריקה (סימול: BAC) דיווח על צניחה של 95% ברווחי הרבעון הרביעי ל-268 מיליון דולר וציין שתוצאות הרבעון הושפעו בצורה חמורה מהמשבר בשוקי ההון ומההאטה הכלכלית. מניית בנק אוף אמריקה עלתה ב-4%.

ואקוביה (סימול: WB), הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, דיווח על נפילה של 98% ברווח הנקי ברבעון האחרון של שנת 2007 ל-51 מיליון דולר. זאת, בעקבות מחיקות בסך 1.7 מיליארד דולר, בגין ירידה בשווי השקעות ובשל הקצאת 1.5 מיליארד דולר לכיסוי חובות בעייתיים. מניית ואקוביה הוסיפה 3.6%.

יאהו (-4.14% , 19.92) נסחרה בהשפעת פרסומים לפיהם תפתח החברה בתוכנית פיטורים של אלפי עובדים.

גם מרבית המניות הישראליות סבלו מהמגמה השלילית בשווקים. בלטו לרעה אלווריון (-2.51% , 7.77), סרגון (-7.63% , 8.84), לנאופטיקס (-2.42% , 11.7), ואורכית (-12.8% , 4.82).

טבע (-4.66% , 45.88) הודיעה על רכישת חברת קוג'נסיס תמורת 400 מיליון דולר במזומן - הרכישה הראשונה של החברה בעידן שלמה ינאי. קוג’נסיס שפוצלה מחברת Human Genome Sciences ב-2006 עוסקת בפיתוח תרופות על בסיס מולקולות חלבון. החברה מעסיקה 70 עובדים. רכישת החברה תסייע לטבע להרחיב את נוכחותה בשוק התרופות הגנריות ממקור ביולוגי, שצפוי לצמוח במהירות בשנים הקרובות נוכח אובדן הגנת הפטנט על תרופות ממקור ביולוגי בהיקף של 60-50 מיליארד דולר עד 2015.

הלילה תיפתח עונת הדו"חות הכספים אצל החברות הישראליות. ראשונה תהיה אמדוקס (-2.3% , 30.95), שצפויה לדווח לאחר סיום המסחר על רווח של 56 סנט למניה ברבעון שהסתיים בדצמבר. מחר לפני הפתיחה תצטרף אליה גם צ’ק פוינט (0.05% , 20.91), שצפויה לדווח על רווח של 44 סנט למניה ברבעון הרביעי.

אינקרדימייל (0.0% , 0.0) התאוששה בעקבות חידוש שיתוף הפעולה עם גוגל. לפני כשבוע הודיעה גוגל באופן חד צדדי על הפסקת שיתוף הפעולה עקב שימוש לרעה בתוכנה. אינקרדימייל זוכה להכנסות משמעותיות משיתוף הפעולה וההודעה בשבוע שעבר גרמה לצניחה של כ-30% במנייתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully