וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכי הגאות, מלכי השפל

נתן ליפסון

3.10.2001 / 12:05

מתקפת הטרור לבדה גרמה למשפחות אריסון ועופר הפסדים של כ-2 מיליארד דולר

אם אתם אילי הון ויש לכם השקעות בשורה של חברות גדולות, אז בתקופה של מיתון תעדיפו מן הסתם להיות בעסקי הבנקאות - כשיש מיתון כולם סובלים, אבל כוחם של הבנקים כספקי נזילות מימון עולה, מה שמרכך את המכה לבעליהם.

מה שלא הייתם רוצים בתקופה של מיתון הוא להיות הבעלים של חברות הרגישות מאוד למחזורי עסקים, כגון חברות המוכרות מוצרי או שירותי מותרות. זאת, מכיוון שהתוצאות הכספיות של חברות כאלה תלויות מאוד בתחושת העושר והביטחון של הלקוחות.

לפיכך, מצד אחד, משפחות אריסון ועופר הן בנות מזל - הראשונה שותפה בשליטה בבנק המזרחי והשנייה שותפה בשליטה בבנק הפועלים . בעוד שמניות של גופים עסקיים אחרים נמצאות עתה עשרות אחוזים מתחת למחירי השיא של השנה האחרונה, מניות הבנקים מרוחקות כ-20% ממחירי השיא שלהן.

אבל מצד שני, בני שתי המשפחות האלה סופגים הפסדי ענק במגזר פעילות אחר שבו הם מתחרים: ענף שיט התענוגות.

למעשה, בעבור שתי המשפחות, עסקי הבנקאות בטלים בהשוואה לעסקי הספנות. שתי המשפחות הן הבעלים של שתי ענקיות שיט: משפחת אריסון מחזיקה ב-47% ממניות קרניבל קרוז, שהיא השחקנית הגדולה ביותר בעולם בענף זה; ומשפחת עופר מחזיקה ביחד עם משפחת פריצקר משיקאגו ב-25% ממניות רויאל קאריביין, שהיא השחקנית השנייה בגודלה בעולם.

קרניבל הרבה יותר גדולה מרויאל: בעוד שלראשונה יש כ-45 ספינות, לשנייה יש כ-20; בעוד שקצב ההכנסות השנתי של קרניבל עולה על 4 מיליארד דולר, הקצב ברויאל הוא כ-3 מיליארד דולר בקאריביין; ובעוד שקרניבל מצליחה למצות רווח נקי של 25 סנט על כל דולר של הכנסות, שיעור הרווחיות של רויאל הוא כמחצית מכך.

הביטחון הכלכלי - המשתנה החשוב ביותר בעסקי התיירות והתענוגות

גם תזרים המזומנים של קרניבל חזק הרבה יותר - אפילו באופן יחסי: מדי שנה הפעילות של קרניבל מייצרת מזומנים בהיקף של יותר ממיליארד דולר. קרניבל גם מייצרת הרבה יותר דיווידנדים מהמתחרה. לתוצאות הכספיות של שתי החברות - ראה הפניה בסוף המאמר.

העשור הקודם, שהיה עשור של צמיחה מהירה ביותר בארה"ב, הזניק את שתי החברות להישגים מדהימים והעשיר מאוד את הבעלים - משפחות אריסון ועופר.

הגאות הכלכלית בארה"ב שלחה מדי שנה כ-4 מיליון נופשים לאוניות הפאר של קרניבל ורויאל, המפליגות לרוב ליעדים שבהם הקיץ תמיד שורר.

רוב הלקוחות של שתי החברות הם אמריקאים ששכרם עלה מאוד בשנים האחרונות, ובטחונם בעתידם הכלכלי הגיע לרמות שיא.

הביטחון הכלכלי הוא בדיוק המשתנה החשוב ביותר בעסקי התיירות והתענוגות. זה כמה חודשים כבר שכלכלת ארה"ב גולשת בביטחון לתוך מיתון החותם עשר שנות צמיחה מהירה.

בכך היה די כדי לפגוע בתוצאות הכספיות של קרניבל ורויאל. הפיגועים שהיו ב-11 בספטמבר מנחיתים עליהן מכה קשה במיוחד, שכן הם גם פוגעים בתחושת הביטחון האישי. התמוטטות מגדלי התאומים בלב ניו יורק וההרס במשרד ההגנה האמריקאי בוושינגטון גם מעניקים אמינות מציאותית מצמררת לתסריט של "ספיד 2", שבו מטורף מנסה לבצע פיגוע טרור בספינת שעשועים.

הנזקים הדולריים הגדולים ביותר של ישראלים

המיתון, ובמיוחד פיגועי הטרור, גרמו כבר לנזקים למשפחות אריסון ועופר - ובמיוחד למשפחת עופר: אתמול הודיע מנכ"ל רויאל על כך שהחברה תנסה לדחות כמה הזמנות לספינות חדשות בהיקף של כ-3 מיליארד דולר ממספנות באירופה. רויאל הזמינה שבע ספינות חדשות, כולל אחת במחיר של חצי מיליארד דולר.

שלשום אף הורידה חברת דירוג האשראי העולמית מודי'ס את הדירוג על איגרות החוב ארוכות טווח של רויאל - בגלל הנזק שפיגועי הטרור עלולים לגרום לה.

המיתון ומתקפת הטרור באו לידי ביטוי כמובן גם במחירי המניות של שתי החברות: עד לפני ה-11 בספטמבר, מניית קרניבל התרחקה 18% ממחיר השיא של השנה האחרונה ומאז הפיגועים גדל הפער לכדי 36%; ברויאל, עד ה-11 בספטמבר ירדה המניה 30% מהשיא ועתה היא מרוחקת 65% מהשיא.

הנזקים במונחים דולריים הם כנראה הגדולים ביותר שנספגו על ידי ישראלים: מאז ה-11 בספטמבר התכווץ שווי השוק של החזקות משפחת אריסון בקרניבל ב-1.8 מיליארד דולר והשווי של החזקות משפחת עופר (ביחד עם משפחת פריצקר) ירד ב-430 מיליון דולר.

ארבעת המטוסים שהתרסקו בניו יורק, וושינגטון ווירג'יניה גרמו, איפוא, למשפחת אריסון ועופר נזק של כ-2 מיליארד דולר, המצטרף לנזק ברמה דומה שהמיתון גרם להם עוד לפני כן.

תגידו: כן, אבל הם נהנו מתוספת שווי עצומה בשנים האחרונות. בעוד שזה נכון במידה מסוימת לגבי אריסון-קרניבל - מחיר המניה דומה לזה ששהתה בו לפני ארבע שנים - הרי שבמקרה של עופר זה פשוט לא נכון: המניה מצויה קרוב מאוד לשפל היסטורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully