וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 הזדמנויות השקעה בשוק יורד

עמי גינזבורג

23.1.2008 / 9:32

עמי גינזבורג לא מתרגש מהנפילות של היומיים האחרונים, ונותן שלוש דוגמאות להשקעה שלדעתו תשתלם לכם

בימים כה תנודתיים בבורסה קצת קשה לענות על השאלה הטריוויאלית "במה כדאי להשקיע?" לפעמים, בחלוף הזמן מתברר שהשקעה במדדי המניות (באמצעות תעודות סל), דווקא בעיתות של חוסר ודאות, תתגלה כהשקעה הנכונה והמוצלחת ביותר.

המשקיע האגדי וורן באפט אמר פעם כי מי שאינו מסוגל לראות את ההשקעה שלו מתכווצת ב-50% 0 מוטב שלא ייכנס לשוק המניות מלכתחילה. נדמה שבימים כה סוערים אמירה כזו מקבלת משמעות מוחשית ביותר.

מי שאינו מסוגל לספוג תנודתיות בהשקעות - אין לו מה לחפש בשוקי המניות. אדם כזה, עדיף שיימנע כליל מהשקעה במניות, ומוטב לו שיפקיד את כספו בפיקדון בנקאי, במק"מים או בתחליף החדש שלהם, קרן נאמנות כספית. אמנם הריבית שהוא יקבל לא תהיה מדהימה, באזור 3% 3.5% בשנה - אבל לפחות הוא יוכל לישון טוב בלילה.

עבור מי שבכל זאת מעוניין בקצת סיכון וריגוש בחייו, שוק המניות מציע כיום הדמנויות שכבר לא היו בו שנים רבות. מחיריהן של מניות רבות צנחו בחודשים האחרונים בשיעורים של 40% ו-70%, ורמות המחירים של כמה מהן חזרו לרמה שבה היו לפני חמש שנים.

ניקח לדוגמה את מדד תל טק 15 בבורסה של תל אביב. מתחילת השנה צנח המדד ב-19% ואתמול הוא עצר על 282 נקודות. התל טק מצוי כיום ברמה שנמוכה בכ-14% מהתחתית אליה הגיע ביולי 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה. בכך חזר המדד לרמה בה שהה באוקטובר 2003. אבל העובדה שמדד תל טק ירד בחדות - עדיין אינה אומרת שהוא כדאי להשקעה, וכלל לא בטוח שהוא החלופה הטובה ביותר.

עוד תחום שנפל חזק בשבועות האחרונים הוא מניות האנרגיה הירוקה - ניתן לראות זאת דרך תעודת הסל מבט אנרגיה חלופית שנפלה מתחילת השנה בכ-32%. אבל נפילה זו עדיין אינה אומרת שזו השקעה טובה. רבות ממניות האנרגיה הירוקה היו מנופחות קודם לכן ונהנו ממכפילי רווח גבוהים. ולכן גם הנפילה הנוכחית - עדיין לא הפכה אותן לזולות במיוחד.

אז איפה כן?

אז איפה כן? משקיעים שחוששים מתקופה של מיתון, נוטים לעתים ללכת למניות של חברות בתחומי המזון והתרופות; מגזרים אלה נחשבים ל"חסיני מיתון", מאחר שגם בתקופות של מיתון אנשים חייבים לאכול ולקחת תרופות.

אתמול, למשל, פירסמה חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון תוצאות לרבעון הרביעי שהראו גידול של 10% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל ב 2006. התחזית של ג'ונסון ל-2008 מדברת על גידול של כ-7% ברווח הנקי. זו אינה תחזית רעה כל כך בזמן מיתון.

מגזר נוסף שנחשב דפנסיווי כולל את המניות של חברות תקשורת גדולות - חברות טלקום וסלולר מובילות. גם כאן, ההנחה היא שהביקוש לשירותי תקשורת הוא די קשיח. אנשים לא יפסיקו לדבר בטלפון ולגלוש באינטרנט, כאשר הכלכלה תיכנס להאטה. מגזרים אלה - תרופות, מזון, תקשורת - גם לא כל כך קשורים למשבר הנוכחי שנובע מאשראי מופרז שניתן לתחום הנדל"ן. אלה מגזרים שעלולים אמנם להיפגע מעט, אם הכלכלה העולמית תיכנס למיתון, אבל לא באופן חריף.

אפשרות השקעה מעניינת אחרת הן מניות של חברות אנרגיה בינלאומיות גדולות, כגון אקסון מוביל או שברון האמריקאיות. הביקוש העולמי לנפט לא הראה עד כה סימני האטה, ומחירי הנפט עדיין שוהים ברמות גבוהות - כ-90 דולר לחבית.

מדד מניות האנרגיה של דאו ג'ונס אמנם עלה בשנה האחרונה בכ-20%, אבל באותו הזמן עלה מחיר הנפט בכ-45%. המשמעות היא שהתמחור היחסי של חברות הנפט כיום נמוך יותר מכפי שהיה לפני כשנה.

רק לשם המחשה, אקסון מוביל נסחרת כיום לפי מכפיל של 10.5 על הרווח החזוי ל 2008, שברון - במכפיל 8.5, וקונוקו-פיליפס - במכפיל 7. כך שגם מי שמצפה לירידה של כ-15-20 דולר במחירה של חבית נפט ולתיקון בתחזיות הרווח של חברות הנפט, עדיין מקבל כאן מניות שקשה מאוד להגיד כי הן יקרות מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully