וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחסנאי הווירטואלי - חלק ב'

קוראים כותבים

3.10.2001 / 17:02

על ארכיטקטורות Storage Area Networks ו-Servless Backup

מאת מאיר אדלר

במאמר הקודם דנו ביתרונות הגלומים במערכות Storage Management. במאמר זה נבחן כיצד מיושמים הדברים במציאות.

הצורך ב-Storage Management בעידן הנוכחי

אובדן נתונים שווה בערכו לאובדן כלכלי של כסף וזמן מיותר. אובדן כלכלי משמעותו פגיעה בשרות, הן ללקוחות שנמצאים בתוך הארגון והן ללקוחות של הארגון. מצב של אובדן נתונים עלול להיגרם מכמה סיבות כגון, כשל של שרת, הפרעות באספקת מתח חשמלי, אסונות טבע או פגיעה בזדון. רק יישום נכון של מערכת Storage Management עשוי להגן על המידע של הארגון מפני אסון פוטנציאלי. כאשר בוחנים אילו יישומים צורכים נפח אחסון משמעותי, רואים כי אלה יישומים קריטיים כגון, מערכות ERP, יישומי e-commerce, יישומי דואר אלקטרוני ומערכות שרשרת ייצור. יישומים אלה מכפילים את כמויות המידע, שעבורם נדרש שטח אחסון בתוך חודשים. היכולת של אותם יישומים לגדול (Scale) במקביל לצורכי הארגון הינה בדרך כלל פונקציה של מערכת האחסון ויכולת התאוששות מכשל עקב עומס על המערכת.

לכן, לא ניתן כיום להסתכל על מערכות Storage Management כעל מערכות לביצוע פעולות תחזוקה בלבד, אלא כתנאי בסיסי ליכולת של אותן מערכות לגדול תוך שמירה על רצף פעולה שוטף.

בזמן שהנתונים הופכים ליותר ויותר חיוניים לארגון הם גם הופכים להיות יותר מבוזרים מבעבר. יישומי Desktop, שרתי דואר אלקטרוני ומערכות אינטרנט/אינטראנט הם ה"מחסנים" החדשים שאוגרים בתוכם את המידע הארגוני. ככל שהסביבה מבוזרת יותר, כן קשה יותר לנהל אותה. פיתרון שאינו מתייחס לצרכים של סביבת מחשוב פרגמטית, לא יאפשר יישום מערכת, שתיתן מענה נכון במקרה חירום. ארגון המיישם פיתרון כולל לניהול אמצעי אחסון יוצא נשכר. זמינות גבוהה של נתונים ואמינות של פעולות עסקיות משפרות באופן משמעותי תהליכים עסקיים. דבר המאפשר לארגון למכור, לשווק ולספק בצורה מהירה יותר (Time to Market) למירב שביעות רצונם של הלקוחות.

מה צריך להיות במערכת

מערכת Storage Management לסביבת מחשוב מבוזרת צריכה לספק את הדברים הבאים:

-הגנה על נתוני הארגון באמצעות מתן יכולת גיבוי/שחזור וארכיבאות של נתונים.

-הגדלת ההחזר על ההשקעה (Return On Investment) באמצעות ניהול מרכזי של מערכות אחסון הטרוגניות, תוך שימוש בנהלים מתאימים (Policy - Based).

-ארכיטקטורה פתוחה, המתאימה את עצמה לשינוי עסקי או טכנולוגי עקב הטמעת תהליכים עסקיים חדשים או רכישת טכנולוגיות אחסון חדשות כגון, SAN -Storage Area Networks ו-Serverless Backup.

-יכולת קישור למערכות בקרה אירגוניות.

Storage Area Networks ו-Servless Backup

שרת קבצים (File Server) הינו המכשיר המרכזי המאפשר גישה לנתונים. זהו מקום האחסון הראשי שבו הארגון שומר את המידע שלו. בשיטת עבודה זו הקשר בין השרתים לבין מערכי אחסון (Storage Arrays) מתקיים באמצעות ערוצי תקשורת קבועים.

ערוצים אילו מכונים SCSI Channels. גישה לנתונים המצויים על דיסק טיפוסי מתאפשרת בד"כ רק לשרת אחד דרך ערוץ SCSI נבחר. כמות האינפורמציה הזמינה לשרת הינה פונקציה של מספר הדיסקים שניתן לחבר לערוץ ומספר הערוצים הנתמכים ע"י אותו שרת. אם השרת או אחד מהערוצים המחברים בין השרת לדיסק כושלים, לא מתאפשרת גישה לנתונים. מערכת אחסון המיישמת מודל אחסון מסוג "שרת לדיסק" (Server to disk) מתרכזת סביב השרת ואינה תורמת להשגת יעדים, כגון זמינות גבוהה ויכולת תמיכה בנפחים גדולים, צרכים חיוניים של ארגונים גדולים ומבוזרים המפעילים יישומים קריטיים, דבר שהינו את הגורם המניע המרכזי לשינוי במערכת היחסים בין השרת לבין מערכת האחסון. מודל לאחסון נתונים מסוג SAN - Storage Area Networks הוא למעשה, יישום של רשת תקשורת פרטית (רשת נפרדת מרשת התקשורת הציבורית) המקשרת בין קבוצת השרתים לבין יחידות האחסון והגיבוי. שילובן של טכנולוגיות מעולם רשתות התקשורת במערכות לאחסון נתונים מאפשר לבטל את ערוץ התקשרות היחיד הקיים בין שרת הקבצים לדיסק.

מודל לאחסון נתונים מסוג SAN מאפשר זמינות נתונים גבוהה ע"י מניעת נקודת כשל אחת (Single Point of Failure), קצב העברת נתונים מהיר ותמיכה בנפחי אחסון גדולים. פתרונות SAN מבוססים בעיקר על יישום רשת הפועלת בטכנולוגית סיבים אופטיים (Optical Fiber Channel) המספקת רוחב סרט בנפח 1 ג'גה ביט לשנייה על פני מרחק עד 10 ק"מ. מודל לאחסון נתונים מסוג SAN משמש ליישום טכנולוגיית גיבוי חדשה המכונה: Serverless Backup. במערכת גיבוי טיפוסית תהליך העברת האינפורמציה מהדיסק לטייפ נעשה באמצעות שרת הגיבוי. כלומר, המידע מועבר מהדיסק באמצעות שרת הגיבוי לטייפ הגיבוי. השימוש בשרת הגיבוי כמתווך בתהליך העברת האינפורמציה מהדיסק לטייפ יוצר נטל על קצב העברת הנתונים ו"מעסיק" משאב מחשוב נצרך (שרת) בתהליך לא יצרני (גיבוי/שיחזור).

טכנולוגיית ה-Serverless Backup מאפשרת לבצע תהליכי גיבוי ושחזור ללא מעורבות השרתים ובכך משחררת אותם לבצע משימות יצרניות שבעדיפות גבוהה יותר. במערכת המיישמות טכנולוגית Serverless Backup המידע עובר מהדיסק ישירות אל הטייפ ללא התערבות השרת. מעורבות השרת הנה במתן "הנחיות" - פקודות בקרה (Control commands) איזה מידע צריך לגבות/לשחזר והיכן.

מאיר אדלר הינו מנהל תחום אחסון ב-CA ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully