וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאפל משתעלת ישראל חוטפת חום

שלומי שפר

24.1.2008 / 11:09

שלומי שפר מסביר איך בבורסות אין רחמים. מספיקה הודעה אחת של אפל על ירידה במכירות, ובת"א לוקחים את הכסף ובורחים

מי שעקב אתמול במהלך היום אחרי מסכי המניות של הבורסה כבר שגה לחשוב שהמשבר מאחוריו. בחלק משעות המסחר מסכי הבורסה אפילו נצבעו בירוק ולקראת שעות הצהריים כבר נראה היה כי העולם קצת נרגע ותל אביב הולכת ליום של ירידות מתונות. ואולם, בסביבות 14:00 החלו פקודות מכירה לזרום לחדרי המסחר והצבע האדום חזר למסכים. בשעה 15:00 המצב רק החמיר ותוך דקות הגיע מדד המעו"ף לרמה של כ-1,050 נקודות - 4.5% מתחת לרמה בו נפתח המסחר בבוקר. בחצי השעה האחרונה של המסחר, אגב, השוק נרגע מעט ומדד המעו"ף סיים בירידה של 3.3%.

מה קרה בשעתיים האלו שהפילו כך את הבורסה בתל אביב? ובכן זה מה שקורה כאשר העולם הוא כפר גלובלי קטן. בעיירה דאבוס שבשווייץ נאם בצהריים נגיד הבנק המרכזי האירופי ורמז כי לא יפחית את הריבית בשוק האירופאי, בניגוד לתחזיות המוקדמות. מבחינת המשקיעים באירופה הסימן היה ברור, אין הפחתת ריבית, כלומר אין הקלה במשבר האשראי ואין סיבה להשקיע בבורסה. ואכן, תוך דקות עברו בורסות אירופה לירידה ומשכו איתן גם את תל אביב.

לקראת 15:00 פירסמו שתי חברות טכנולוגיה, אפל ומוטורולה, את התחזיות שלהן לחודשים הקרובים. לכאורה מדובר במהלך רגיל של חברות המדווחות למשקיעים כיצד הן רואות את המשך המכירות שלהן. ואולם הדיווח של אתמול אכזב את המשקיעים. שתי החברות העריכו כי המכירות שלהם (בעיקר של iPod, iPhone ומכשירי סלולר) יפחתו במהלך הרבעון השני. בשוק האמריקאי הבינו את זה כך - אם המכירות של המכשירים צפויות לרדת, זה אומר שהציבור האמריקאי מתכוון להוציא פחות כסף, כלומר הוא מעריך שמצבו הכלכלי יהיה פחות טוב, קרי, הציבור האמריקני כבר מפנים את העובדה שהוא הולך למיתון.

בשווקים אין רחמים ואין זמן חסד. הוראות הקנייה ניתנו מייד. מיתון בארצות הברית משפיע על כל העולם וכך גם על ישראל. הירידות בוול סטריט, אם אכן יימשכו, ישפיעו לרעה גם על המזרח מחר ושוב על אירופה ועל ישראל.

מתי נצא ממעגל הקסמים הזה? ובכן ככל שעוברים הימים נראה כי אי הוודאות מתפוגגת. כלומר אם עד לפני כמה ימים עוד שאלנו האם אנחנו הולכים למיתון, היום זה כבר ברור שהוא כאן. מהבחינה הזאת יש משהו חיובי. ברגע שהמגמה ברורה, התנודתיות תפתח ונראה שאנחנו הולכים למהלך של תיקון חד של השווקים ולאחר מכן, אם אפשר ללמוד משהו מההיסטוריה, לתקופה כלשהי של סטגנציה, עד שהמשקים יתגברו על המשבר. כמה זמן זה ייקח? האופטימיים מדברים על חצי שנה, הפסימיים על שנה וחצי.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully