וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפיצה גדולה לחו"ל

סמי פרץ

25.1.2008 / 23:55

מצב המשק הישראלי מצוין: הצמיחה גבוהה, האבטלה נמוכה והתקציב מנוהל כהלכה. סמי פרץ מסביר למה בכל זאת הבורסה צוללת

עד לפני חמש שנים זה לא ממש נגע לנו. אם הבורסות בעולם השתוללו, זה היה עניין של ברוקרים, בנקים, ומנהלים מתוחכמים של תיקי השקעות. אבל השבוע זה כבר סיפור אחר לגמרי. כל אזרח ישראלי שמחזיק בקופת גמל, ביטוח מנהלים או קרן פנסיה ספג השבוע הפסדים בעקבות הטלטלה שהפילה את השווקים הפיננסיים בעולם. מרבית ההפסדים נבעו מההשקעה בשוק המניות והאג"ח הישראלי, שהצטרף אף הוא למגמה העולמית, אבל חלק מההפסדים הגיעו מעבר לים.

כן, תיק ההשקעות שלנו - החוסכים לטווח ארוך - כולל מרכיב של 10%-20% המושקעים בשווקים הפיננסיים בחו"ל. 11.8% מנכסי קופות הגמל מושקעים בחו"ל, כך גם 13% מנכסי קרנות הפנסיה החדשות ו-20.7% מהנכסים של פוליסות הביטוח המשתתפות ברווחים.

בתחילת העשור כמעט שלא היו לנו השקעות בחו"ל, אבל מאז חלו שינויים במדיניות ההשקעות של מנהלי החיסכון לטווח ארוך, והמרכיב החו"לי בתיק ההשקעות שלנו גדל בהתמדה, בעידודו של משרד האוצר.

לכאורה, זה הרגע שבו צריך לבוא בטענות אל מי שניתב את ההשקעות שלנו אל מחוץ לישראל, שהרי המשבר הנוכחי הוא כולו תוצרת חוץ. המצב במשק הישראלי מצוין, הצמיחה גבוהה, האבטלה נמוכה, המדיניות התקציבית מנוהלת כהלכה וגם החברות הציבוריות הגדולות משגשגות. אין שום סיבה מקומית לצלילת הבורסה בישראל.

הסיבה היחידה לירידות היא מה שקורה בעולם: ארה"ב על סף מיתון, השווקים רועדים - ואנחנו כמובן חלק מהעולם הגלובלי, אז גם אנחנו משתתפים בחגיגה. יוצא מכך שאנחנו משתתפים בחגיגת ההפסדים פעמיים: פעם אחת כי חלק מההשקעות שלנו בחו"ל, ופעם שנייה כי המשק הישראלי מושפע מהנעשה בעולם.

ואולם בשורה התחתונה המצב לא היה שונה אם כל ההשקעות שלנו היו מנוהלות בישראל. גם אז היינו סופגים הפסדים, בהתאם להיקף הנפילות בשוק ההון הישראלי. ההשקעות בחו"ל נועדו להגן עלינו, החוסכים, מפני מצבים שבהם רק המשק הישראלי נפגע - כתוצאה מהסלמה במצב הביטחוני, מרעידת אדמה או ממשבר ריאלי מקומי. בכל המצבים האלה ההשקעות בחו"ל היו מקזזות את ההפסדים בשוק המקומי, ומאפשרות לנו לשמור על חסכונותינו.

האמת היא, שאף ששיעור ההשקעות שלנו בחו"ל הגיע לשיא, עדיין מדובר בנתח קטן יחסית מהחסכונות שלנו. בקרב החוסכים הבלגים, 47% מהחסכונות מושקעים בחו"ל; החוסך האירי מושקע מחוץ למדינתו ב-40%, והחוסך ההולנדי משקיע נתח של 46% מכספו בחו"ל.

החזקה של כל תיק ההשקעות בישראל דומה לרכישת מניה של חברה אחת בלבד - זה יכול להניב תשואה נאה בפרק זמן מסוים, אבל לאורך זמן, רק פיזור השקעות יספק תשואה גבוהה ולא תנודתית. ההשקעה בחו"ל, למרות הטלטלה העולמית, היא עדיין דרך בטוחה לצמצם את התלות שלנו במשק הישראלי, ולפזר את ההשקעות שלנו באופן שיצמצם את הסיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully