וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בנאסד"ק

נטע יעקבי

4.10.2001 / 0:33

גילת לווינים ניסתה להרגיע את המשקיעים באג"ח להמרה

מאת נטע יעקבי וגיא ימין

לאחר אזהרת הרווח המהממת בחומרתה שפירסמה החברה אמש, הצלילה החדה של 38.8% במחיר המניה לרמת שפל של 3.3 דולרים, רמה שמעולם לא ביקרה בה מאז הונפקה, היתה צפויה ומובנת. לאחר שברבעון הראשון דיווחה החברה על מחיקות חד פעמיות של 58.6 מיליון דולר, נסלחו לה בהעלמת עין המחיקות ה"חד פעמיות" לרבעון השני של 20.5 מיליון דולר.

אבל המחיקות האחרונות הן בליגה אחרת לגמרי - קרוב לרבע מיליארד דולר, המחיקה הגדולה ביותר אי פעם של חברה ישראלית הנסחרת בנאסד"ק. הירידות החדות במחיר המניה הביאו אותה לשווי שוק של כ-125 מיליון דולר, כמחצית מסכום המחיקות אותן היא מתכוונת לבצע.

רוב בתי ההשקעות התייחסו בציניות להגדרה "חד פעמיות" אצל גילת לוויינים , ורובם הזהירו את לקוחותיהם ממחיקות נוספות - אבל אף לא אחד מהם ציפה למחיקה בסדר גודל כזה. בחברה ניסו לרכך היום את המכה וראשית חילקו את המחיקות לגורמים: מחיקת נכסים קיימים בשל פחת, בשווי של 80 מיליון דולר; מחיקת מלאים בשווי של 70 מיליון דולר; מחיקת השקעות הקשורות ללקוחות בשווקים ורטיקליים בשווי של 57 מיליון דולר; מחיקת חובות מסופקים בשווי של 10 מיליון דולר; ומחיקת 30 מיליון דולר בשל הפרשה להוצאות רה ארגון בחברה.

מנכ"ל החברה, יואל גת, הסביר בשיחת הוועידה כי מטרת המחיקה העצומה היתה להוריד את המלאים באופן דרסטי בפעם אחת לרמות שנראות סבירות. מהי רמה סבירה? רמה זו נמדדה על פי מה שהיה נראה לחברה כהערכת ביקוש סבירה למוצרים הקיימים במלאים בשנה הקרובה. אך לא בטוח שמה שנראה סביר היום, יהיה סביר גם בעוד רבעון.

הירידה בהכנסות נובעת מפגיעה בעסקי הליבה בארה"ב ובאירופה

המחיקות הללו יבואו לידי ביטוי בשורה התחתונה בהפסד של 11.4 דולר למניה ברבעון השלישי. מדובר בהפסד חסר תקדים בתולדותיה של גילת, וייתכן שאף בתולדותיה כל חברה ישראלית אחרת הנסחרת בנאסד"ק היום. גילת, אגב, לא סיפקה הערכות לגבי ההפסד למניה פרופורמה.

רק לשם השוואה, כשביצעה אי.סי.איי את המחיקות הגדולות בתולדותיה, עם פרסום התוצאות לרבעון הראשון של השנה, היא דיווחה על מחיקות חד פעמיות של 243 מיליון דולר. גילת, שלא בטובתה, מצליחה היום לעקוף את השיא השלילי, אותו חרטה אי.סי.איי.

אם לשפוט על פי תקדימים קודמים של גילת, הרי שזהו אינו סוף הסיפור. החברה הורידה את ההנחיות לרבעון השני, ולבסוף רשמה הכנסות נמוכות אף יותר, של 118.3 מיליון דולר. ואם מדובר בהכנסות, אז גם בשורה זאת יש לגילת "עדכון". החברה מצפה עתה להכנסות של 80 מיליון דולר בלבד ברבעון השלישי של השנה, ירידה של 32% מהכנסות הרבעון שעבר.

הירידה בהכנסות מקורה בקשיים שחווה החברה בתחום הליבה שלה, קרי שיווק תחנות הלוויין הזעירות שלה (VSAT). יואל גת הוסיף כי האזורים הגיאוגרפיים בהם חלה הירידה החדה הם ארה?ב ואירופה, כאשר הפיגועים ב-11 בספטמבר תרמו את שלהם להעמקת הפגיעה. לעומת זאת באמריקה הלטינית ובשאר העולם לא נרשמה האטה במכירות, ובחלקם אך עלייה.

עיכוב של 3 חודשים בכניסת הסכם אקוסטאר-סטארבנד לפועל

מלבד שוק ה-VSAT המיועד בעיקר לארגונים שמעוניינים להעביר את תקשורת הנתונים רחבת הפס שלהם באמצעות לוויין, פועלת החברה גם בתחום הצרכני - המכוון לבתים פרטיים ולעסקים קטנים. את החדירה העיקרית לשוק זה התכוונה החברה לבצע באמצעות מיזם האינטרנט הלווייני סטארבנד. מיזם זה נדמה היה לשואב כספים מהקמתו, והיסב לגילת הפסדים רבים. נקודת אור שהסתמנה בסוף הרבעון הקודם היתה הצעת חברת אקוסטאר להשתלב בפרויקט. הצעה זו נראתה כאפשרות לגילת להיחלץ מהבוץ.

על פי ההצעה, הזרימה אקוסטאר 50 מיליון דולר למיזם בתחילתו, ובהמשך היתה אמורה להשקיע עוד 250 מיליון דולר בתשתיות, אלא שעם פרסום אזהרת הרווח הודיעה גילת כי ההסכם הסופי ייחתם רק בימים הקרובים, הודעה תמוהה למדי, המעלה את השאלה מה קרה בשלושת החודשים האחרונים ומדוע לא נחתם כבר ההסכם על המיזם שעשוי להזרים לגילת מזומנים שחסרים לה. בחברה נימקו את העיכוב בבעיות לוגיסטיות בעיקר.

אל מול הבעיות הנוקבות הציגה גילת גם כמה נקודות חיוביות. האחת בנוגע לביקוש גובר לשיחות הוועידה והתקשורת מרחוק, כתוצאה מאירועי ה-11 בספטמבר. השנייה היא זכייה בעסקה רחבת היקף בסך 27 מיליון דולר עם מפעילת תקשורת גדולה בפרו לאספקת רשת טלפונים לכ-2,000 יישובים בפרו.

ירידה של 32.4% בתחזית ההכנסות ל-2001

בחברה העדיפו שלא לספק תחזיות לשנת 2002 בשלב זה. גת הוסיף כי "הצפיות העכורה בשלב זה מונעת מאיתנו מלספק הדרכה ארוכת טווח". עם זאת, הוא מסר כי גילת צפויה לרשום הכנסות של 90 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה, והפסד נקי של 10 מיליון דולר, או 43 סנט למניה במהלך הרבעון.

גם לאחר פרסום התוצאות לרבעון השני הודיעה הנהלת גילת כי היא מותירה את תחזיות ההכנסות השנתיות שלה, בהיקף של 575 מיליון דולר, על כנה. בהנחה שההערכות הנוכחיות של החברה לגבי ההכנסות הינן ריאליות, המשמעות היא שגילת תרשום הכנסות של 388.6 מיליון דולר ב-2001, ירידה של 32.4% מהתחזית אותה סיפקה לפני חודשים ספורים בלבד. הנהלת גילת העריכה ברבעון השני כי החברה תעבור לתזרים מזומנים חיובי ברבעון השלישי של השנה ותתחיל לייצר כסף ברבעון הרביעי של השנה, אך היום נראה כי הערכה זו היתה מופרזת ולא ריאלית.

לא מן הנמנע כי גילת תמשיך בקיצוץ מצבת כוח האדם שלה, הליך בו החלה עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון, ועם פיטוריהם של כ-230 עובדים. "אנו נתאים את גודלה של החברה ואת מבנה ההוצאות שלה לשקף את הירידה בהכנסות שלנו", אומר גת.

חששות משקיעים כי החברה לא תצליח לפדות האג"ח להמרה

המחיקות הגדולות עוררו גם בהלה גדולה אצל המשקיעים המחזיקים באג"ח להמרה של החברה. לאחר שגייסה החברה 350 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה בפברואר השנה, הידרדר מחיר הנייר לרמות נמוכות עד כדי כך שהתשואה עליו עומדת כעת על רמות ה-40%. המשמעות היא שמי שירכוש את האג"ח היום, ויחכה עד למועד הפירעון הסופי שלהן ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully