וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמית: "חודש ינואר הגרוע אי פעם"

נמרוד הלפרן

31.1.2008 / 20:41

"ינואר השחור": בורסות אירופה השלימו נפילה חודשית של 12%, מדד MSCI נפל ב-8% - הירידה החדה מעולם

בורסות העולם בדרכן לחודש ינואר הגרוע ביותר זה 38 שנים, על רקע חששות כי ההאטה בצמיחת כלכלת ארה"ב עלולה לגלוש לאירופה ויפאן. מדד MSCI העולמי, הכולל את מניותיהן של 1,949 חברות מרחבי העולם, ירד מתחילת השנה ב-8% - הירידה החדה ביותר שרשם בחודש ינואר מאז נוסד בשנת 1970.

באירופה, השלים מדד המניות הכלל אירופי דאו ג'ונס יורו סטוקס 600 נפילה של 12% בחודש ינואר - הירידה החדה ביותר שרשם בחודש ינואר מאז נוסד המדד בשנת 1987. מוקדם יותר היום דיווחה הלשכה לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי - יורוסטאט - כי האינפלציה בגוש היורו זינקה בינואר לשיא של 3.2%. במקביל, מסרה היום הנציבות האירופית כי מדד הביטחון הכלכלי של גוש היורו נפל בינואר לשפל של שנתיים.

באסיה, ירד מדד MSCI לאזור אסיה פסיפיק ב-9.1% בינואר, הירידה החודשית החדה ביותר מאז חודש ספטמבר 2001. בורסת טוקיו השלימה נפילה של 11.2% בינואר - הירידה החודשית החדה ביותר זה כמעט שמונה שנים.

ארה"ב: מתגבר החשש ממיתון

החששות מפני שקיעת כלכלת ארה"ב במיתון התגברו היום לאחר שמספר תביעות האבטלה הראשונות בכלכלה הגדולה בעולם רשם את הזינוק החד ביותר מאז סופת ההוריקן קתרינה. מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב קפץ בשבוע שהסתיים ב-26 בינואר ב-69 אלף - הזינוק החד ביותר מאז פגיעת סופת ההוריקן קתרינה בספטמבר 2005 - ל-375 אלף, לפי משרד עבודה האמריקאי. תחזית האנליסטים היתה לעלייה מתונה יותר במספר תביעות האבטלה השבועי ל-320 אלף.

משרד העבודה האמריקאי יפרסם מחר את דו"ח התעסוקה לחודש ינואר, ולפי תחזיות הכלכלנים נוספו לשוק התעסוקה בארה"ב כ-100 אלף משרות חדשות החודש.

הבנק הפדרלי הוריד אתמול את הריבית בארה"ב ב-0.5% ל-3%, לאחר שהוריד אותה רק שבוע לפני כן ב-0.75% - הורדת הריבית החדה ביותר מאז 1984 והפעם הראשונה מאז ספטמבר 2001 בה הוריד הבנק הפדרלי את הריבית שלא במסגרת אחת מפגישותיו הקבועות. בה בעת, ממשל בוש והקונגרס קרובים להסכמה על חבילת תמריצים כלכליים בהיקף של כ-150 מיליארד דולר.

אירופה: הבנקים, הביטוח והפיננסים הובילו את הירידות

מניות הבנקאות, הביטוח והפיננסים הובילו את הירידות בבורסות אירופה היום. חברת הביטוח הבריטית פרנדס פרובידנט (סימול FP.L) נפלה ב-10.6% לאחר שחברת דירוג האשראי פיץ' הורידה את תחזיתה לחברה ל"שלילי". אקסה (CS.PA) הצרפתית, חברת הביטוח השנייה בגודלה באירופה, ירדה ב-2.9%.

UBS (סימול UBSN.VX) השווייצי, הבנק הגדול באירופה במונחי נכסים, ירד ב-3.8%; ענקית השירותים הפיננסים ההולנדית ING (סימול ING.AS) איבדה 3.1%; הבנק הצרפתי קרדי אגריקול (סימול ACA.PA) נפל ב-5%.

המגמה השלילית במגזרי הפיננסים והביטוח נרשמה לאחר שחברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה היום או הודיעה כי תשקול להוריד את הדירוג של אג"ח מגובות או הקשורות למשכנתאות בסך 534 מיליארד דולר - מחציתן אג"ח ש-S&P החלה לדרג בשנת 2006 ובתחילת 2007.

עוד הכבידו על מניות מגזרי הפיננסים והביטוח דו"חות כספיים לרבעון הרביעי שפירסמה היום MBIA (סימול MBI), חברת ביטוח האג"ח הגדולה בעולם, אשר רשמה הפסד שיא רבעוני של 2.3 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully