וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים יפרישו 10-5 מיליון דולר - עקב רה-ארגון של חובות כור

הארץ

4.10.2001 / 8:06

על פי ההערכות של בכירים במערכת הבנקאית, החובות יופיעו בספרי הבנקים כחובות בעייתיים שאורגנו מחדש ונושאים הכנסה

מאת עמית שרביט

הנהלות הבנקים שנתנו הלוואות לקונצרן כור בוחנות בימים אלה ארגון מחדש לחובותיו. על פי ההערכות של בכירים במערכת הבנקאית, החובות יופיעו בספרי הבנקים כחובות בעייתיים שאורגנו מחדש ונושאים הכנסה. כלומר, ארגון מחדש של החוב הוא בעצם דחיית תשלומי הקרן, ואולם החוב ייחשב כנושא הכנסה של ריבית, תשלומי הצמדה והפרשי שער. על פי הוראות הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, חובות אלו דורשים ביצוע הפרשה נוספת לחובות מסופקים של 1%-2%.

%111הפועלים, לאומי והבינלאומי, הנושאים במרבית החובות של כור למערכת הבנקאית, נוהגים בשיטת ההפרשה לפי יעד סופי. כלומר, ברגע שהחוב מוגדר כבעייתי ההפרשה מקבלת ביטוי בתוצאות הכספיות של הרבעון הקרוב במלוא הסכום. זאת בניגוד לבנקים אחרים, שמפרישים כשמינית מהסכום בכל רבעון, עד לסכום המלא.

ההערכה היא שההפרשות הנוספות במערכת הבנקאית כתוצאה מהסדר פריסת החובות יסתכמו ב-10-5 מיליון דולר. על פי הערכות, רוב ההפרשה הנוספת תתבצע על ידי הפועלים ולאומי. הפרשות אלו יתבצעו ברבעון שלאחר השלמת הארגון מחדש של חובות כור.

לאחר שייחתם ההסכם לפריסת החובות למערכת הבנקאית, המסתכמים בכ-500 מיליון דולר, יבחנו הבנקים שהעמידו אשראי נרחב לקונצרן כור את הסיווג של חובותיו. על פי ההערכות, דחיית מועד פירעון ההלוואות תהיה לטווח של 5 שנים. בתמורה לדחיית תשלומי הקרן אמור כור לשלם על הלוואותיו ריבית גבוהה יותר.

בנק הפועלים מחזיק בכ-%20 ממניות כור, והוא המממן הגדול ביותר של החברה. ההפסדים הגדולים של כור, שנגרמו בעיקר מהקשיים אליה נקלעה החברה המוחזקת אי.סי.איי, גרמו לפועלים להכריז ברבעון הראשון כי הוא מעמיד את חבילת המניות שברשותו למכירה. למרות שהתרגיל החשבונאי עזר לפועלים להקטין את ההפסדים מכור, לא נמצא עדיין קונה לחבילה זו במחירים שהבנק מבקש.

כמו כן בעבר התנגד הפועלים ליוזמה של בעלי השליטה בכור, יונתן קולבר וצ'ארלס ברונפמן, לצרף משקיעים אסטרטגיים לגרעין השליטה במטרה לנסות ולהבריא את הקונצרן. בשוק ההון העריכו כי צירוף משקיעים לכור היה מוריד את האטרקטיוויות של חבילת המניות שבבעלות הבנק, ומעצים את הקשיים שיש לו בלאו הכי במכירתה. עוד העריכו כי הבנק הציע לכור את הסדר פריסת החובות בתמורה לאי צירוף המשקיעים.

היקף החובות של כור לבנק הפועלים מוערך ב-275 מיליון דולר. כמו כן, כור לקח הלוואות בהיקף של כ-175 מיליון דולר מבנק לאומי וכ-50 מיליון דולר מהבינלאומי. תחת ההגדרה של חובות בעייתיים יש כמה תתי הגדרות, ובהתאם משתנה ההפרשה הנוספת הנדרשת בגינן: חוב בעייתי תחת השגחה מיוחדת; חוב בפיגור זמני; חוב שאורגן מחדש (כולל וללא הכנסה מתשלומי ריבית, הצמדה, והפרשי שער); חוב שאינו נושא הכנסה, וחוב מסופק. הפרשות אלה אינן מוכרות לצורכי מס, כלומר הן מקטינות את הרווח הנקי של הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully