וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דויטשה בנק: התשואות נמצאות במשאיות ומחסנים - לא בטכנולוגיה

הארץ

4.10.2001 / 9:10

האסטרטג של דויטשה בנק ממליץ לחפש מציאות במניות של יצרני משאיות, משום שכולם ירצו להקטין את התלות בתעופה

מאת חיים הנדוורקר

ניו יורק. האסטרטג הכלכלי של דויטשה בנק, ד"ר אד ירדני, היה בר מזל. כשאירע הפיגוע במגדלי התאומים הוא היה במטוס באוויר בדרך לפגישה עם משקיעים. כשנודע דבר הפיגוע קיבל הטייס הוראה לנחות בשדה התעופה הקרוב. זה היה בשארלוט, צפון קרוליינה. מזלו של ירדני היה שיחסית הוא היה קרוב לשדה התעופה, וכך יכול היה לעשות מה שהרבה אמריקאים ניסו לעשות ולא הצליחו - לשכור מכונית ולהתחיל לנהוג הביתה במשך שעות ואפילו ימים.

בדרך הביתה היה לירדני הרבה זמן לחשוב. המסקנה שאליה הגיע: 2001 תהיה לגמרי לא קלה. אלא שכדי לומר את זה לא צריך להיות אסטרטג כלכלי. החידוש של ירדני הוא שהוא עדיין מאמין ש-2002 תהיה טובה. לגבי 2001 הוא הוריד את התחזית שלו לרווחים למניה של מדד סטנדרד ופורס 500 מ-45 דולר ל-40 דולר. עם זאת, אין הוא מוציא מכלל אפשרות שמדד זה ייפול ב-15% נוספים השנה, כשהדבר תלוי ברמת החרדה של המשקיעים. לגבי 2002 הוא החליט לשמור על ההערכה הקודמת שלו - רמת רווחים של 55 דולר.

להערכתו, יגיע השוק לתחתית במארס 2002 ולאחר מכן יזנק כלפי מעלה, והמשקיעים במדד זה עשויים להרוויח ב-2002 כ-20% לא שכל התחזיות יכולות להתמוטט ברגע אחד, מודה ירדני, בהתאם לאירועים הפוליטיים והצבאיים.

לדברי ירדני, עד כה יש דמיון רב בין המתרחש ב-2001 לבין תחילת שנות ה-90 עד הרגע שפרצה המלחמה. "האינדיקטורים הכלכליים האחרונים מצביעים על כך שאנחנו נמצאים במיתון. זה דומה למה שקרה מהרבעון השלישי של 90' עד הרבעון הראשון של 91'. גם האירועים הפוליטיים דומים לאירועים של תחילת שנות ה-90. ב-2 באוגוסט 90' כבש נשיא עיראק, סדאם חוסיין, את כוויית. עד ה-9 באוגוסט הגיעו כוחות צבא אמריקאיים לסעודיה, ב-17 בינואר 91' החל מבצע סופה במדבר, והוא הסתיים בסוף פברואר. לפני מלחמת המפרץ היתה אי ודאות. היה חשש כי סדאם יעשה שימוש בנשק לא קונוונציונלי, וכתוצאה מכך ירד מדד ביטחונו של הצרכן בכלכלה והצריכה פחתה באופן דרמטי ברבעון הרביעי של 90'. כך, ירדו המניות ב-19.9% ביולי-אוקטובר באותה שנה. ואולם, ברגע כשהמלחמה החלה התחזקו המניות, וכך גם ביטחונו של הציבור בכלכלה.

ירדני מציין כי היסטוריונים של שוק ההון בחנו מקרי משבר מהעבר, והגיעו למסקנה כי מיד לאחר אירוע פוליטי או צבאי דרמטי יש מכירה גדולה מאוד של מניות, ואולם מחירי המניות חוזרים לרמה של לפני המשבר שלושה-ששה חודשים אחריו. זה עשוי לקרות גם עכשיו, אך לדעת ירדני צריך להכיר בכך שמעשה הטרור הנוכחי הוא חסר תקדים באופיו ואין לו "בנצ'מרקס" היסטורי בר השוואה. שוק המניות עדיין יכול לצפות לזינוק גדול מאוד, אם למשל יחליט הטליבן להסגיר את אוסאמה בין לאדן.

ירדני בוחן את הפן השלילי והחיובי של המצב כיום בארה"ב. להערכתו, החדשות הרעות הן שהכלכלה והביצועים הכספיים של עולם התאגידים האמריקאי ימשיכו להראות תוצאות ירודות. הנתונים הכלכליים האחרונים מצביעים כי ארה"ב גלשה למיתון זמן קצר לפני ההתקפה על מגדלי התאומים.

על פי נתוני הפדרל ריזרב, הייצור התעשייתי רשם ירידה של 0.8% באוגוסט, וזה החודש ה-11 ברציפות שבו הייצור התעשייתי נמצא בירידה. זה הנתון החמור ביותר בתחום הייצור התעשייתי מאז פברואר-דצמבר 1960. כושר הייצור בתעשיית הטכנולוגיה ירד באוגוסט בשיעור גבוה יותר - 1.4%. היה גידול ברמת האבטלה לפני הפיגוע, ויש להביא בחשבון גידול מהיר של האבטלה עקב הפיגוע במגדלי התאומים. הצרכן האמריקאי יוציא פחות כסף והמכירות הקמעוניות יירדו. זו הסיבה שהוא החליט להוריד את הרווח התפעולי הממוצע של מדד סטנדרד ופורס 500 מ-45 דולר למניה ל-40 דולר.

ירדני אינו רוצה להוריד את התחזיות שלו ל-2002 של 55 דולר למניה, בין היתר משום שלהערכתו אפשר לצפות לגידול בהוצאות לביטחון למערכות נשק התקפיות. בראשונה בהיסטוריה של ארה"ב יצטרך הממשל להשקיע הרבה גם בתחום ביטחון הפנים, ובכלל זה בתחומי האבטחה על התחבורה והתעופה הציבוריים, ריגול נגדי והגנה מפני טילים.

ירדני צופה שב-2002 תחליט ארה"ב לפעול כדי לצמצם את התלות שלה במקורות אנרגיה חיצוניים. תעשיית הדלק והגז המקומית תזכה כנראה לתמריצים. חברות ירצו להגדיל את המלאים שלהן למקרה של דרישה גדולה של הצרכנים. הפדרל ריזרב, כמו גם הבנק המרכזי של אירופה, ימשיך להוריד את הריביות. שלשום הפחית הפדרל ריזרב את הריבית לרמה של 2.5%. למשקיעים שעדיין לא נגמלו מהשקעות במניות טכנולוגיה ממליץ ירדני לשמור מרחק מהן לפחות בטווח הקרוב. עולם העסקים ישקיע מעט יחסית בשיפורים טכנולוגיים. בל נשלה את עצמנו, מדגיש ירדני, התחזיות לכלכלה ולשוק המניות מאוד לא ודאיות. אם התסריט של סכסוך ארוך יתממש, ייתכן שיהיו הפרעות בהספקת נפט. משבר אנרגיה עלול לדחוף את הכלכלה עמוק יותר למיתון, ולפגוע ברווחים של התאגידים האמריקאיים הרבה יותר.

למתלבטים היכן להשקיע הוא ממליץ להשקיע במניות של תעשיות צבאיות, אלקטרוניקה צבאית, קידוחי נפט וגז בתוך ארה"ב, תעבורה של משאיות, ייצור משאיות, חברות המתמחות בתחומי האחסון, תוכנה בתחומי המלאי והלוגיסטיקה. ההמלצה של ירדני להשקיע בתחום האחסנה נובעת משינוי שיעבור לדעתו בגישה של התאגידים האמריקאים. אם עד לאחרונה ייצרו החברות עם מלאי של מוצרי יסוד בסיסיים קטן, גרמה ההתקפה לרבים מהן לבעיות ייצור בגלל מחסור במלאים בגלל בעיות בתעופה ובתחבורה. עתה הוא מאמין שחברות ילמדו מהניסיון. הן יסמכו פחות על חברות התעופה והתעבורה למיניהם, והן יאחסנו אצלן כמויות גדולות של חלפים וחומרי ייצור בסיסיים כדי שלא יתקעו עוד.

ולמחפשי המציאות ולמוכנים להסתכן ממליץ ירדני להסתכל על תחומים מאוד לא אופנתיים. המכירה המאסיווית של מניות חברות התעופה, המלונאות, השעשועים והביטוח גרמה למניות לא מעטות בתחומים להפוך למאוד אטרקטיוויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully