וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייוואן רואה בסין איום וגם הבטחה

הארץ

4.10.2001 / 9:02

חולשה בפעילות מפעילה לחץ על חברות טייוואניות להעביר פעילות לסין

מאת מארק לנדנר

הסינצ'ו, טייוואן. מוריס צ'נג נולד בסין, אך בניגוד למהגרים סינים אחרים, הוא לא מתגעגע. "יש פער גדול בין מה שהכרתי לסין החדשה", אמר צ'נג במטה החברה שלו,טייוואן סמיקונדקטור בגן תעשייה גדול בהסינצ'ו שבטייוואן.

בנוסף לספקות שלו לגבי סין, צ'נג, בן 70, הוא אחד מאנשי הטכנולוגיה רבי-ההשפעה בטייוואן, ובעבר העריך כי חרף העובדה שסין הפכה למרכז ייצור מחשבים, היא עדיין לא ערוכה לתחרות בשוק המעגלים המודפסים.

לכן כשהכריז צ'נג באחרונה כי עתיד תעשיית השבבים אינו בטייוואן - או בארה"ב - אלא בסין, מנהיגים עסקיים ופוליטיים היטו אוזן. כמה ימים אחר כך, ב-17 בספטמבר, הוסר המכשול האחרון להצטרפותה של סין לארגון הסחר העולמי, לאחר 15 שנות מאמצים. כעת מעריכים מומחים כי ההצטרפות תקדם את התפתחותה של סין ככוח טכנולוגי גלובלי, ותעמיק את הקשרים המסחריים בינה לבין טייוואן.

ההערכות של צ'נג הן סימן נוסף להשפעות של העלייה הכלכלית של סין על טייוואן. מה שהחל בשנות ה-80 כזרזיף חברות טייוואניות שהקימו מפעלים בסין כדי לנצל כוח עבודה זול, הפך לנחשול. במשך שנים רבות, צ'נג לא התרשם מהלהג על ענק כלכלי חדש ממזרח.

לדבריו, הוא האמין - בהתבסס על קריירה בטקסס אינסטרומנטס, שאחריה חזר לטייוואן וסייע בהקמת תעשיית הטכנולוגיה באי - כי לסין אין עדיין את הכלים הדרושים להצלחה. אך זה היה לפני ששני יזמים טייוואנים הקימו מיזמי שבבים בשנחאי. אחד מהם, סמיקונדקטור מניופקצ'רינג אינטרנשיונל, מנוהל על ידי ריצ'רד ונג, שמכר את פעילות החברה בטייוואן לטייוואן סמיקונדקטור ב-2000. מאז, הצליח ריצ'רד צ'נג (אין קשר משפחתי למוריס) לפתות 50 מהנדסים בטייוואן סמיקנדקטור לעבור לחברה החדשה שלו בסין. כעת ממהר מוריס צ'נג להקים מרכז תיאום של טייוואן סמיקונדקטור בשנחאי, ולהערכתו תקים טייוואן סמיקונדקטור, קבלנית המשנה הגדולה ביותר בתעשיית השבבים העולמית, מפעלים בסין.

גם ממשלת טייוואן, שניסתה לבלום את הנהירה לסין באמצעות הגבלים על ההשקעות של חברות מקומיות בסין, מעריכה כעת כי העתיד הכלכלי של טייוואן קשור בסין. בספטמבר, קיבל נשיא טייוואן צ'ן שוי-ביין המלצות של ועדה ממשלתית-עסקית לביטול תקרת השקעות בסין בגובה 50 מיליון דולר. ההחלטה שמה קץ למדיניות שהיתה ידועה בשם "לאט ובסבלנות", שאומצה על ידי קודמו של צ'ן, לי טנג-הוי, שראה בזרם ההון לסין איום על ביטחון טייוואן.

במובנים מסוימים, הסרת ההגבלים היא הכרה במציאות. מאות חברות בינוניות עקפו אותם בכך שרשמו את המיזמים שלהן בסין מחוץ לטייוואן, במקומות כמו מקלט המס איי קיימן. חברות גדולות בתעשיות אסטרטגיות, שהתקשו לעקוף את ההגבלים, הפעילו לחץ על צ'ן לבטלם. עתה הן לוחצות על הנשיא לבטל איסור על מסחר ותחבורה ישירה בין טייוואן לסין. היצוא של טייוואן ירד באוגוסט ב-17%, בשל ירידה חדה בהזמנות מארה"ב. האבטלה עלתה ל-%5 והכלכלה שקעה במיתון. טייוואן סמיקונדקטור, שרק לפני שנה התקשתה לעמוד בביקוש הגואה לשבבים, מדגימה את השינוי לרעה.

מפעליה, שעבדו במשמרות נוספות ב-2000, ניצלו רק 44% מכושר הייצור שלהם ברבעון השני של 2001. צ'נג מעריך כי המכירות הידרדרו לשפל במאי-יוני, וכי כעת הן מתייצבות לקראת התאוששות ב-2002. אך נוכח מתקפת הטרור על ארה"ב, והפעולה הצבאית שבדרך, ההתאוששות הזו מוטלת בספק.

נראה כי החולשה המתמשכת תפעיל לחץ נוסף על חברות טייוואניות להעביר פעילות לסין, שם כוח העבודה גדול וזול מאשר בבית. "חברות טייוואניות חייבות לייצר בסין כדי לשמור על כושר תחרות גלובלי", אמר היועץ הפוליטי סו צ'י.

רק מדינות מעטות מתחרות בסין בכוח עבודה גדול ובעל כישורים טכניים. ב-2000 סיימו 4,000 מהנדסים את הלימודים האוניברסטיאים בטייוואן, לעומת 145 אלף בסין. עלות השכר של מהנדס בסין היא רבע עד שליש מעלותו בטייוואן, לפי סקר שערכה קבוצת הבנקאות קרדי ליונה.

המפעל הטייוואני המדובר ביותר בסין הוא גרייס סמיקונדקטור, מיזם משותף של וינסטון ונג, בנו של התעשיין החזק ביותר בטייוואן, וג'יאנג מיאהנג, בנו של נשיא סין, ג'יאנג זמין. הוא מוקם כעת בסמוך לשנחאי בהשקעה של 1.63 מיליארד דולר. יש עדיין כמה בלמים על התפתחות תעשיית השבבים בסין, כמו הגבלים על יבוא טכנולוגיה מתקדמת מארה"ב, שבעטים לא ניתן לחרוט מעגלים על שבבים בקוטר 12 אינץ במפעלים בסין.

אך בהחלט ניתן לייצר שבבי זיכרון ושבבים לוגיים פשוטים, ואנליסטים מעריכים כי בעקבות הצטרפותה של סין לארגון הסחר העולמי יוסרו הגבלי היצוא בהדרגה, וכך תגבר עוד יותר התחרות בתעשייה, ששוקעת במיתון פעם בחמש שנים מאז 1970.

מאז תחילת שנות ה-80, כשיפאן נכנסה לשוק שבבי הזכרון, אמר צ'נג, נקלעה התעשייה למשבר בכל פעם ששחקנית חדשה נכנסה לשוק, בהן דרום קוריאה וטייוואן. המיתון הנוכחי חמור במיוחד, אמר צ'נג, אך הוא כבר עתה הוא מודאג מהמיתון הבא, כשסין תהיה חלק בלתי נפרד מהתעשייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully