וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים רק במה שחייבים

הארץ

4.10.2001 / 9:15

אייפקס פרטנרס: הביוטכנולוגיה עדיין אטרקטיווית, האופטיקה בעייתית, ובתקשורת - התפכחות

מאת דבי קאופמן

"השקפת העולם שלנו היא שתעשיית קרנות ההון סיכון היא עניין גלובלי. הדבר נכון במיוחד בישראל, שבה אין שוק מקומי לפעילות של החברות שבהן אנחנו משקיעים" - כך אומר מנהל קרן ההון סיכון אייפקס פרטנרס בישראל, חנוך ברקת. לפני כשבועיים הודיעה אייפקס פרטנרס על מיזוג עם הקרן האחות האמריקאית, פטריקוף. שתי הקרנות המשקיעות יחדיו זה 20 שנה, נהפכות בכך לקרן גלובלית המנהלת הון בהיקף 12 מיליארד דולר.

אייפקס הוקמה על ידי רונלד כהן ומוריס טכניו ב-72', וחברה ב-77' לקרן פטריקוף האמריקאית. בישראל החלה הקרן לפעול כזרוע עצמאית ב-95'. השותפים הישראלים בה הם ברקת, שכי גרליץ האחראי להשקעות טלקום ורכישות ממונפות, עמוס גורן האחראי לביוטכנולוגיה, ואורן זאב האחראי לתחום התוכנה, טכנולוגיית מידע ומוליכים למחצה.

היקף הקרן הראשונה של אייפקס בישראל היה 40 מיליון דולר, והיקפה של הקרן השנייה שהוקמה ב-99' היה 100 מיליון דולר. בנובמבר 2000 התאחדה הקרן הישראלית עם אייפקס אירופה 5, המנהלת הון בהיקף של 4.4 מיליארד דולר. 600 מיליון דולר מתוך סכום זה יועדו להשקעות בישראל, והפכו את אייפקס לאחת הקרנות הגדולות בישראל.

עד עתה השקיעה אייפקס בישראל בכ-33 חברות וביצעה עשרה מימושים - שש חברות הונפקו לציבור (IPO) וארבע חברות נמכרו. עם החברות שבהן השקיעה נמנות קומפיוג'ן , קמון, קומטאץ' , סרגון , די פארם, איזי צ'יפ, Onepath ואימיישן. מתחילת השנה ערכה אייפקס כשש השקעות חדשות בישראל באמצעות הקרן החדשה, בהיקף של 40-30 מיליון דולר. כ-50-40 מיליון דולר שנותרו מהקרן הקודמת יוקצו לתמיכה בחברות הפורטפוליו.

שישה תחומים עיקריים להשקעה

הפעילות של אייפקס פרטנרס מתמקדת בשישה תחומים עיקריים: טכנולוגיית מידע ותוכנה, מדעי החיים, טלקום, קמעונות, שירותים פיננסיים ומדיה. בכל אחד מאלה משקיעה הקרן 15%-20% מההון שברשותה.

"אחד התחומים האטרקטיוויים להשקעה כיום הוא הביוטכנולוגיה, שלא נפגעה כמעט במשבר הנוכחי", אומר גורן. "בשוק הרפואי נוצרו הזדמנויות רבות. הסיבה העיקרית לכך היא שמאמצע שנות ה-90 לא נהנה שוק זה מהשקעות רבות, מכיוון שרוב ההון זרם לאינטרנט".

לעומת זאת מעריך ברקת כי אופטיקה היא תחום בעייתי. "אופטיקה דורשת השקעה בהיקף של 100 מיליון דולר לפחות בחברה שרק בעוד חמש שנים תהיה שווה 400-200 מיליון דולר", הוא אומר. "עם זאת כיום קיימות הזדמנויות לתחום חדש באופטיקה. מדובר בחברות כמו גליליאו ו-DSP. אנחנו השקענו בחברת GSPphotonics. אלה חברות בעלות מאפיינים של תכנון רכיבים אופטיים מבוססי טכנולוגיה ו-IP, בלי צורך להשקיע עשרות מיליוני דולרים בבניית מפעל ייצור".

גם בתחום התקשורת, הגישה כיום מפוכחת יותר. "אנחנו מחפשים חברות העוסקות בתשתיות לדורות הבאים של התקשורת ופחות בהשקת שירותים חדשים, מכיוון שהדור השלישי של הסלולר בעייתי", אומר גרליץ. בתחום טכנולוגיית המידע, אומר זאב כי התחומים המועדפים הם תוכנות ניהול מלאי וטכנולוגיה המאפשרת חיבור של ציוד עם טכנולוגיה. אסטרטגיית ההשקעות של אייפקס, מסביר גורן, כוללת עסקות פיצול עם חברות ביוטכנולוגיה גדולות. הקרן משקיעה בחברה בת של חברה גדולה ונהפכת לבעלת מניות בחברה. עד כה ביצעה הקרן ארבע עסקות כאלה.

עסקות נוספות שבהן מעורבת אייפקס הן רכישות ממונפות של חברות בשלב מאוחר ובוגר. "כיום קיימות הזדמנויות רבות להשקיע בחברות שניתן לשנות את מבנה ההון שלהן", אומר גרליץ. "כאשר בעלי החברה או המשקיעים אינם מסוגלים להביא הון, אנו מזרימים את ההון בתנאים אטרקטיוויים".

סטארט אפים עם חברות ציבוריות

כמו כן מבצעת הקרן מיזוגים בין חברות סטארט אפ מהפורטפוליו שלה לבין חברות ציבוריות. "המיזוג עם שלד בורסאי שיש בו כסף הוא פתרון מושלם לחברה פרטית שמקורותיה הכספיים אזלו", אומר זאב. "חברה שיש לה כסף ואין לה טכנולוגיה, למשל, מסייעת לחברה שיש לה טכנולוגיה ואין לה כסף".

המשבר הנוכחי, סבור ברקת, שונה מקודמיו. "אין כיום מנוע צמיחה בעולם שיכול לדחוף את השוק, בניגוד למשברים קודמים שבהם היה לפחות מנוע צמיחה אחד. כתוצאה מכך פחות כסף מוסדי יגיע בשנים הקרובות להון סיכון, התשואות של הקרנות הנוכחיות יהיו נמוכות יותר וסכומי הכסף שיוזרמו לתעשייה יהיו בהיקף של התקופות שקדמו ל-99'. בעוד שב-99' קרנות השקיעו לתקופה של שנתיים, הרי שכיום חוזרים להשקעות ארוכות טווח של 5-3 שנים".

לדברי גרליץ, אין ביטחון שהשוק יתאושש בשנתיים הקרובות. "חברות צעירות ייתקלו בקושי להגיע לרווחיות ותהיה להן בעיה עם מבנה ההון שלהן. המשקיעים בחברות צעירות צריכים כיום לנהוג בזהירות יתרה. לדעתי, השוק יישאר עם הכלים הצרכניים הקיימים, ולא ישתנה. הכסף מגיע מהשוק הצרכני ומתגלגל ליצרני הציוד. הייתי נזהר מהשקעה בחברות המניחות כי העולם ישתנה וכי יחולו תמורות מרחיקות לכת במאפייני ההוצאה של פרטים וחברות".

ואולם גורן רואה במצב הנוכחי גם הזדמנות להשקיע בתבונה. "מיתון הוא תקופה של רציונליזציה, המאפשרת לחברות מבוססות להתחזק עוד יותר. זה הזמן לנצל את המחסור בהון ולהשקיע בנכסים מסוג זה".

"המשקיעים לא יעמדו בתור להשקיע בישראל"

בעקבות הודעתו מהשבוע שעבר של שר האוצר, סילבן שלום, על הפטור ממס שיינתן למשקיעים זרים בענף ההיי-טק אומר ברקת: "ההשקעות בישראל נפגעו בגלל בעיית המיסוי, הקשיים הפוליטיים והמשבר העולמי. הרפורמה של שלום אמנם פתרה חלק מהבעיות, אך טעות להניח כי עכשיו המשקיעים הזרים יעמדו בתור להשקיע בישראל. בעניין זה קיימות שתי בעיות. הראשונה שבהן היא מימוש ההחלטה; גם לפני שלושה חודשים, בכנס קיסריה, הודיע שלום על הקלות במס למשקיעים הזרים - אך דבר לא נעשה. בעיה שנייה היא הקשיים הפרוצדורליים מול רשויות המס בישראל; שם יהיה המבחן האמיתי של הרפורמה - באיזו מידה ירגישו המשקיעים הזרים נוח להשקיע בישראל כמו בכל מדינה אחרת בעולם".

על בחירת החברות שבהן תשקיע עתה אייפקס פרטנרס, אומר ברקת: "העניין העיקרי שאנחנו בודקים לפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully