וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא גדל על העצים

מוטי בסוק

2.2.2008 / 21:13

בנק ישראל יפיץ בחודש הבא שטרות של 20 שקלים שעשויים מחומר פולימרי ושאפשר גם לכבס אותם

לראשונה בישראל: בנק ישראל יפיץ במחצית השנייה של מארס הקרוב שטר כסף עשוי מחומר פולימרי. השטר, שערכו 20 שקל, מיועד להחליף את השטר הקיים של 20 שקל העשוי מנייר. בימים הקרובים יופץ השטר החדש ב-5,000 עותקים בקרב המשתמשים הגדולים בכסף, בהם בנקים ויצרני מכונות ממכר, לשם בדיקה ומתן הערות ולשם כיול מכשירי הכסף.

השטר של 20 שקל מחומר פולימרי (פוליפרופילן דו-צירי, BOPP) זהה כמעט לגמרי לשטר הקיים - שצבעו ירוק ובו תמונת ראש הממשלה לשעבר, משה שרת, שהונפק לראשונה ב-99'. ההבדל העיקרי בין השטרות יהיה בסימני הביטחון שעליהם, בתכונות החומר ממנו עשוי השטר ובמגע עמו: השטר מהחומר הפולימרי יהיה חלק ונעים יותר למגע מאשר השטר מנייר.

בעולם קיימים 75 שטרות כאלה, ב-26 מדינות. המדינה הראשונה להנפיק שטרות מחומר פולימרי היתה אוסטרליה, ב-88'. אם המעבר לחומר הפולימרי בשטרות של 20 שקל יצליח בישראל, יוצאו מהמחזור בהדרגה שטרות הנייר - ושטרות נוספים יעברו בשנים הקרובות לחומר פולימרי.

עלות שטר מחומר פולימרי גבוהה פי 1.5 מעלות שטר מנייר. לדברי מוטי פיין, העומד בראש מחלקת מט"ח בבנק ישראל, ולדברי סגנו, ליאור ליכטמן - שטר ה-20 שקל מנייר מתבלה תוך כשנתיים בממוצע. זאת, לעומת משך חיים של 5.4 שנים לשטר מחומר פולימרי.

בנוסף, משך כל זמן קיומו של שטר מחומר פולימרי, נשמרים איכותו ומראהו: הוא לא סופח לכלוך ולחות, קשה מאוד להשחיתו ולא ניתן לקפל אותו. ניתן אפילו לנקות את השטר במים ולמחזר אותו. לאור זאת, למרות הוצאות ההנפקה הגבוהות יחסית של השטר החדש - אורך החיים הגבוה יותר שלו הופך את הדפסתו לכדאית.

מחליף צבעים

אמצעי הביטחון החדשים בשטר הפולימר החדש יכללו חלון שקוף בצורת מגן דוד, ובתוכו המספר 20; חומר המחליף צבעו מירוק לסגול, שכאשר מנענעים אותו רואים צורת מגן דוד; חירור זעיר בשטר בצורת המספר 20; דיוקן זעיר של משה שרת וכן קו ביטחון המוטבע בחומר.

החלון השקוף שבשטר החדש יחליף את אמצעי הביטחון של השטר הקודם - סימני מים על גבי השטר. בין אמצעי הביטחון ישנו כיתוב שנעשה בלייזר, הניתן לפענוח כאשר מחזיקים את השטר מול אור חזק.

שטרות מפולימר מדיפים לרוב ריח ייחודי כשהם יוצאים לראשונה מחבילה חדשה, אך עם השימוש בהם הריח נעלם. בבנק ישראל מוסרים כי בכוונת מחלקת המטבע בבנק ישראל לצאת במסע הסברה לציבור, עם הכנסת שטרות הפולימר לשימוש. לצורך כך, ייפגשו אנשי המחלקה עם בכירים במערכת הבנקאות, עם יבואנים ועם אנשי עסקים - וייעזרו בכלי התקשורת לשם הפצת המידע לציבור, תוך תרגומו לחמש שפות שונות.

אחת מסדרות השטר החדש, שתופץ חודש לפני יום העצמאות, תישא את הכיתוב "60 שנה למדינת ישראל". ההערכה היא כי שטרות אלה יהיו מצרך מבוקש בין אספנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully