וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה: צפי לפתיחה חיובית בעקבות וול סטריט

טל לוי

3.2.2008 / 7:12

תל אביב סיימה חודש כואב במיוחד במהלכו איבד מדד תל אביב 100 כ-13% ומדד הנדל"ן צנח ב-21%

הבורסה של תל אביב תפתח את חודש פברואר בנימה אופטימית לאור עליות השערים מעבר לים ולאחר ירידות השערים שנרשמו החודש במדדים המקומיים: מדד המעו"ף יפתח ברמה של 1,061 נקודות ומדד תל אביב 100 יפתח ברמה של 1,003 נקודות.

מדד נאסד"ק עלה ביום שישי ב-0.9% לרמה של 2,411 נקודות, אך בסיכום שבועי איבד 3.5%. מדד דאו ג'ונס התחזק ב-0.7% לרמה של 12,734 נקודות ועלה ב-0.3% בתום שבוע המסחר. מדד S&P 500 הוסיף 1.12% לרמה של 1,394 נקודות אך השיל 0.5% בשבוע האחרון.

ביום חמישי הסתיים חודש ינואר שכבר זכה לכינוי "ינואר השחור". מי שקיווה ליהנות מהעליות שזכו לשם "אפקט ינואר" קיבל במקומו פלופ רציני, כאשר נפל מדד תל אביב 100 ב-13% ובו צנח מדד מניות הנדל"ן בלא פחות מ-21%.

החל מהיום מחושב משקלה של כל חברה במדד בהתאם לשווי האחזקות שיש לציבור בכל חברה ("ההון הצף") - להבדיל מהנתח בו מחזיקים בעלי השליטה בחברות. במדד המעו"ף לדוגמה יתפסו טבע, כי"ל, לאומי והפועלים נתח של 9.5% כל אחת.

ובעולם: לאחר שנגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הוריד את הריבית בארה"ב ב-1.25% תוך 8 ימים, יש מי שסבור כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. כעת עומדת הריבית בארה"ב על 3% בלבד - לראשונה מאז יוני 2005, אולם המשקיעים בארה"ב מצפים להורדת ריבית של 0.5% לרמה של 2.5%. הורדה שכזו, אם תתרחש, צפויה לקרות בישיבה הבאה של הבנק הפדרלי במארס. בכך מקווים המשקיעים לחבל הצלה שיתן דחיפה מחודשת לכלכלה האמריקנית שמקרטעת בחודשים האחרונים.

שבוע עמוס לטבע

ריבית נמוכה מאפשרת לחברות ללוות כסף בריבית נמוכה יותר ובכך מאפשרת להן להציג רווחים גבוהים יותר. מנגד, ריבית נמוכה מהווה תמריץ טוב להימנעות מהשקעה בפקדון בנקאי, כך שמי שמעוניין בתשואה טובה יותר עשוי להשקיע את כספו בבורסה. אפיק "השקעה" נוסף לכסף הוא ברכישת מוצרי צריכה שיגבירו את הביקוש לסחורות ובכך יניעו את הכלכלה. הסיכון במהלך שכזה הוא עליית מחירים, כלומר אינפלציה.

ובחזרה לשוק המניות: שבוע עמוס אירועים עבר על ענקית התרופות הגנריות טבע, שהודיעה כי לא תשווק מחדש את תרופת הפרוטוניקס המיועדת לטיפול בפגיעה דלקתית של הוושט כתוצאה מהחזר תוכן חומצי מהקיבה. לתרופת המקור מכירות של 2.5 מיליארד דולר בשנה. הסיבה לכך היא שטבע לא הצליחה להגיע להסדר עם מפתחת התרופה המקורית - חברת ווית' - כך שהעניין ימשך בבית המשפט. במידה ותפסיד טבע היא עשויה לפצות את ווית' בשיעור של פי 3 מהנזק שגרמה.

לעומת זאת, זכתה טבע באישור מותנה לשיווק התרופה Tamsulosin שהיא הגירסה הגנרית לתרופה Flomax, שמיועדת לטיפול בתסמינים של גידול שפיר בבלוטת הערמונית. מכירותיה של התרופה המקורית הסתכמו ב-1.3 מיליארד דולר ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2007. ולבסוף, עיתון הונגרי דיווח כי טבע עשויה להכפיל את כושר הייצור שלה בהונגריה באמצעות השקעה של 100 מיליון דולר במפעלה בעיר דברצן ולהפוך אותה למפעל הגדול באירופה לייצור טבליות.

גם על דיסקונט השקעות שבשליטת אי.די.בי עבר סוף שבוע מלא פעילות: דיסקונט השקעות תיסחר על רקע הודעתה כי הפסיקה את המגעים למכירת השליטה בחברת המ-לט - המפתחת מערכות להולכת נוזלים וגזים במפעלים תעשייתיים - דסק"ש ציינה כי הפסיקה את המגעים "לאור המתח והעצבנות הפוקדים כיום את השווקים".

חברה בת אחרת של דסק"ש, סלקום, גייסה ביום חמישי 600 מיליון שקל באמצעות הנפקת איגרות חוב נושאות ריבית שנתית של 3.8% בתוספת הצמדה. ולסיום, בעלי המניות בחברת האחזקות יתבקשו לאשר את העסקתה של רונה דנקנר בת ה-23 - בתו של נוחי דנקנר השולט באי.די.בי - אשר תועסק בחברה בתפקיד "רפרנטית חברות בנות" תמורת 325 אלף שקל לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully