וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיים בפרויקט הנתיב המהיר לת"א

אבי בר-אלי

3.2.2008 / 11:22

זכיינית הפרויקט, קבוצת שפיר הנדסה, הפרה את הסכם המימון לאחר שלא הצליחה לאשר את מערכת האגרה הדינמית עד אמצע ינואר

קשיים בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב: ל-TheMarker נודע כי זכיינית הפרויקט, קבוצת שפיר הנדסה, הפרה את הסכם המימון שעליו חתמה מול המדינה, לאחר שלא הצליחה לאשר את מערכת האגרה הדינמית בפרויקט עד אמצע ינואר, כמתחייב בהסכם. מדובר במערכת אגרה חדשנית שאמורה לגבות אגרה מכלי רכב בהתאם לעומס התנועה בכביש. לפי ההערכות, שפיר הנדסה השקיעה עד כה בפרויקט הון עצמי בסך 60-70 מיליון שקל - וזאת מבלי שתאגיד המממנים של הפרויקט העביר לקבוצה כל מימון נוסף.

בעקבות הקשיים בקידום הפרויקט, גורמים בענף התחבורה החלו באחרונה להטיל ספק במערכת האגרה הדינמית-אוטומטית שעליה סוכם במכרז. ל-TheMarker נודע כי במשרדי הממשלה שוררת מבוכה נוכח העיכוב בפיתוח, מה שהוביל להתערערות במעמדו של ראש מינהלת נתיבים מהירים, ניצן יוצר, האחראי על הפרויקט. מקורבים ציינו בסוף השבוע כי יוצר "ייאלץ לשלם את המחיר" אם תקרוס קונספציית מערכת האגרה האוטומטית.

הנתיב המהיר לתל אביב הוא פרויקט BOT בהיקף 480 מיליון שקל, שנועד להסב קטע כביש בנתיב השמאלי בכביש 1 (ירושלים-תל אביב) לנתיב אגרה - ובמקומו לסלול נתיב ימיני לשימוש התנועה השוטפת. מדובר בקטע כביש בן 12 ק"מ בין לוד למחלף קיבוץ גלויות. במסגרת הפרויקט מיועד גם לקום חניון חנה וסע ללא תשלום לכ-2,000 כלי רכב באזור מחלף שפירים, משם יפעיל הזכיין מערכת הסעות מיוחדת (שאטלים) ללא תשלום לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן.

מטרת הפרויקט, המוגדר כפיילוט, היא להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ולהפחית את עומסי התנועה במרכזי הערים. מסיבה זו יוכלו כלי רכב ציבוריים וכלי רכב שמסיעים יותר מארבעה נוסעים לנסוע בנתיב ללא תשלום אגרה, ואילו שאר כלי הרכב ישלמו אגרה שתחשב המערכת האוטומטית.

המערכת עושה בעיות

לפי הערכות המדינה, ינועו בנתיב 1,600-2,000 כלי רכב בשעה. עם זאת, בהסכם הזיכיון התחייבה קבוצת שפיר הנדסה לאפשר בנתיב תנועת רכבים במהירות שלא תפחת מ-70 קמ"ש. לשם כך, אמורה חברת סימנס הגרמנית (השותפה במיזם) להציב בכביש מערכת אלקטרונית שתגבה אגרה מכלי רכב בהתאם לנפח התנועה בנתיב ולמהירות הממוצעת של כלי הרכב הנוסעים בו: ככל שהנתיב יהיה עמוס יותר, כך האגרה תהיה גבוהה יותר. זו למעשה הפעם הראשונה שבה תותקן מערכת לוויסות תנועה באמצעות גביית אגרה, ולפיכך עשויה הצלחת הפרויקט להיות חידוש עולמי.



לשם פיתוח המערכת האלקטרונית, נדרשה סימנס לפתח אלגוריתם שמציע פתרון לעשרות מצבים שונים של תנועה בכביש, כך שתתאפשר הפעלת המערכת ללא מגע יד אדם. פיתוח האלגוריתם ואישורו בידי המדינה הוצב כתנאי להעמדת אשראי מצד תאגיד המממנים של הפרויקט בהובלת בנק לאומי, ובמימון ראשי (75%) של חברת הביטוח מגדל. עם זאת, קשיים בפיתוח התעוררו לאחר שבמקביל לעבודות בשטח הציגה המדינה תרחישים נוספים האמורים להיכלל במערכת גביית האגרה, אותם לא הצליחה סימנס לכלול במערכת.

שפיר הנדסה, שבבעלות ארבעת האחים לבית שפירא, היא אחת מחברות התשתית הגדולות בישראל, המגלגלת כ-1.4 מיליארד שקל בשנה ונעדרת חובות למערכת הפיננסית. מסיבה זו, לא צפויה "שריפת" ההון העצמי להשפיע על מצבה הכלכלי האיתן. באחרונה פורסם ב-TheMarker כי הקבוצה בוחנת הנפקה לפי שווי של 600 מיליון דולר.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הנושא נדון בימים האחרונים וכי לא ידוע על שינויים פרסונליים בין מלווי הפרויקט. ממשרד האוצר נמסר כי הצדדים פועלים יחד כדי למצוא פתרונות לבעיה שהתגלתה במערכת. מקבוצת שפיר נמסר בתגובה: "יש הסכמה בין הצדדים להארכת לוחות הזמנים להשקת קטע הכביש. ההון העצמי מושקע בפרויקט בתיאום עם הגורמים המממנים והמדינה עד קבלת האישור למערכת האגרה, עליה שוקדים בסימנס בימים אלה". ניצן יוצר ביקש שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully