וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבייב בדרך לעסקת ענק ברוסיה

מיכאל רוכוורגר

4.2.2008 / 16:40

העיתון RBC daily: אפי פיתוח מקבוצת אפריקה ישראל תקים ברוסיה פרויקט מגורי יוקרה בהשקעה של 300-400 מיליון דולר

חברת אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של קבוצת אפריקה ישראל ברוסיה, ממשיכה להרחיב את פעילותה ברחבי המדינה. היום, מדווח עיתון העסקים היומי RBC Daily, היוצא לאור ברוסיה, כי אפי פיתוח מצויה במגעים מתקדמים לרכישת קרקע במרכז סנט פטרסבורג, ליד ארמון הסמולניי וליד גורד השחקים אשר נבנה עבור ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום.

על פי ההערכות של האנליסטים ברוסיה, צפויה אפי פיתוח לשלם עבור הקרקע בין 80 ל-120 מיליון דולר. בכוונת אפי פיתוח להקים על הקרקע פרויקט מגורי יוקרה, בהשקעה כוללת אשר עשויה להגיע עד ל-400 מיליון דולר. כיום, עלות פרויקטי מגורי יוקרה בסנט פטרסבורג מוערכת ב-10-11 אלף דולר למ"ר.

באזור שבו מצויה הקרקע, שכנו בעבר המשרדים של בית חרושת לרהיטים, בשם בלטיקה. לפני כמה שנים הפעילות של בלטיקה הופסקה לאחר שהחברה פשטה רגל, ומכרה את הקרקע לאיש עסקים רוסי בשם פיוטר סמירנוב, אשר מכר את הקרקע לקונצרן VINCI, אשר מצדו הכחיש מידע זה. באפי פיתוח סירבו בשלב לנקוב בשם מוכר הקרקע.

"Daily RBC" מציין כי איוון וואשורין, מנהל מחלקת ההשקעות של אפי פיתוח, אישר כי העסקה מצויה בשלבי סגירה סופיים, אך הוסיף כי פרטיה הסופיים יתפרסמו בקרוב.

עסקה זו באה במסגרת האסטרטגיה העסקית של אפי פיתוח להרחיב את פעילותה, מעבר לגבולות מוסקווה, ולהשקיע במהלך השנים הקרובות מספר מיליארדי דולרים בפרויקטים השונים ברחבי המדינה. יחד עם זאת, עד כה אפי פיתוח לא ביצעה יותר מדי פרויקטים באזור סנט פטרסבורג.

האנליסטים ברוסיה, מציינים כי מלבד פרויקט מגורי היוקרה, על הקרקע הנרכשת ניתן יהיה להקים פרויקט ענק אשר יוכל לכלול גם מרכז עסקים, מרכז מסחרי וחניון. האנליסטים מוסיפים כי בשל מיקומו היוקרתי של האזור בו יוקם הפרויקט, תקופת החזר ההשקעה של פרויקט זה צפויה להיות מהירה יותר מאשר פרויקט בתחום הנדל"ן המניב.

אפי פיתוח הונפקה בתחילת מאי 2007 בבורסה הראשית של לונדון, לפי שווי של 5.9 מיליארד דולר (לפני הכסף) וגייסה 1.4 מיליארד דולר, לפי מחיר של 14 דולר למניה, והחלה להיסחר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר. אלא שמאז ההנפקה, המשקיעים של אפי פיתוח לא רוו נחת רב מביצועיה, ומניית החברה צנחה מאז ההנפקה בכ- 40% ולא הצליחה לעלות באף אחד מימי המסחר מעל למחיר ההנפקה.

אפי פיתוח איבדה תוך כ-9 חודשים כ-3 מיליארד דולר משווייה. הסיבות העיקריות לירידה החדה במחירה של אפי פיתוח, הן האכזבה של המשקיעים מן העובדה כי החברה הונפקה במחיר גבוה מדי, משבר הסאבפריים(מתן הלוואות ללווים בעייתיים) ומחנק האשראי אשר חבטו קשות בשווקים בכלל ובענף הנדל"ן בפרט. כל זה הוביל לעלייה ברמת הסיכון של המשקיעים והעלה את מחיר הכסף בצורה ניכרת, כשכל עסקה נבחנת כיום בצורה הרבה יותר סלקטיבית מאשר בעבר. עם זאת לאחרונה פירסם בנק ההשקעות מריל לינץ' סקירה מעודדת עבור חברות הנדל"ן הפועלות ברוסיה, ובה הוא צופה כי מניות החברות הללו יתאוששו במהלך השנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully