וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכונו לעליית מחירי הדירות

טל לוי

5.2.2008 / 9:06

הקבלנים מפעילים לובי כדי לאשר את הצעת החוק להכרה בריבית המשכנתא כהוצאה לצורכי מס. למה? כדי לגזור קופון על חשבון הציבור

התאחדות הקבלנים מפעילה לובי לא קטן כדי לאשר את הצעת החוק, ויש לכך סיבה, שכן הקבלנים יהיו בין הנהנים העיקריים מהחוק החדש.

איך זה יתכן? פשוט מאוד. מטרת ההצעה - והדבר כתוב בהצעת החוק עצמה - היא לסייע לציבור לרכוש דירות. מתן הטבה פירושו שלציבור יהיה יותר כסף בכיס, כך שהביקוש לדירות יעלה וכפי שקורה בשוק, ברגע שהביקוש יעלה, כך יקרה גם למחירי הבתים. נכון, הקבלנים יבנו יותר דירות וייענו לביקוש, אבל בניית בתים לוקחת זמן ובינתיים מחירי הבתים יעלו.

אבל גם בהמשך, לא קשה לנחש כי הקבלנים - כפי שמתיר להם השוק החופשי - לא יימהרו לבנות במלוא המרץ, אלא ינצלו את עליית הביקוש לבתים כדי להעלות את המחיר. במקרה שכזה, יתכן וההחזר בעצם לא ישנה את מצב הלווים - מי ששילם 3,000 שקל מדי חודש עשוי להידרש לשלם כעת 3,500 שקל, כשה-500 הנוספים יגיעו מהמדינה. בעברית פשוטה: מצבו לא ישתנה כלל, אבל בדרך יגיע גם צ'ק מהמדינה - מה שתמיד מעניק הרגשה טובה ומשמן את גלגלי הבחירות. בדרך, יגזרו הקבלנים קופון נאה שמגיע ממחירי הדירות שעלו.

מחירי הבתים תלויים כמובן בגורמים רבים: מיתון עשוי להוריד אותם ותמיד יתכן שיקום קבלן מתחרה שדווקא יבנה דירות במהירות. בשלב זה לא ידוע מה יקרה, אבל עצם העובדה שהתאחדות הקבלנים נלחמת בעד החוק - יכולה להעיד על הכוונות.

בנוסף, אם המדינה מעודדת רכישת בתים, פירושו של דבר ששוכרי הדירות צפויים לשלם יותר. מדוע? השכרת דירה היא עסק כלכלי המבוסס על תשואות. מי שרוכש דירה ב-100 אלף שקלים ומשכיר אותה תמורת 5,000 שקלים לשנה - רואה מולו תשואה של 5%, וזו התשואה שאמורה "להתחרות" באפיקי ההשקעה האחרים.

ברגע שמחיר הדירה יעלה, למשל ל-110 אלף שקלים, הרי ששכר הדירה צריך לגדול ל-5,500 שקלים בכדי לשמור על התשואה. פירוש הדבר הוא כי מי שאינו מיישר קו עם העידוד הממשלתי לרכישת דירה, משלם יותר. ובמי מדובר? בדיוק בציבור החלש ביותר: סטודנטים, למשל, וגם מי שאינו מסוגל לרכוש דירה ונאלץ לשכור.

והנה עוד נקודה למחשבה: באמצעות מערכת של מתן הטבות מס, המדינה מכתיבה לאזרחים היכן להשקיע את כספם. במקרה הנוכחי היא מעודדת את האזרחים להשקיע ברכישת דירה, על פני אפיקי השקעה אחרים, כמו שכירות. זה לא בהכרח רע: הרי 70% מהתושבים הם בעלי בתים, ופירוש הדבר כי הרוב דווקא מעוניין להגשים את "החלום הישראלי" ולרכוש דירה. ובכל זאת, המדינה מעודדת הפניית כסף לאפיק מסויים (נדל"ן) ולא בטוח שהוא מתאים לכולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully