וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: אין סימנים להאטה במשק

מוטי בסוק

6.2.2008 / 8:30

הבנק המרכזי מעריך: הצמיחה תהיה השנה עד 4.4% - יותר מאשר ברוב המדינות המפותחות. בינואר נרשם בקופת המדינה עודף של 4.9 מיליארד שקל

אין סימנים להאטה במשק ב-2008 על פי כל הנתונים שהצטברו - כך אמרו אתמול בבנק ישראל. להיפך, ציינו בבנק המרכזי, כל הנתונים חיובים ועולה מהם כי הצמיחה במשק תהיה השנה גבוהה, 4.4%-3.6%, יותר מהצפי לצמיחה ברוב המדינות המפותחות.

בינואר נרשם עודף של 4.9 מיליארד שקל בסך כל פעילות הממשלה במשק. בפעילות הממשלה בישראל היה לממשלה עודף של 5.1 מיליארד שקל ובפעילותה בחו"ל גירעון של 0.2 מיליארד שקל. בשנה שעברה היה לממשלה עודף של 4.3 מיליארד שקל בינואר.

מנתונים שפורסמו אתמול על ידי החטיבה למידע ניהולי באגף החשב הכללי במשרד האוצר עולה כי העודף בפעילות הממשלה בינואר נוצר מכיוון שסך הכנסות המדינה בחודש זה, 19.2 מיליארד שקל, היו גבוהות ב-4.9 מיליארד שקל מסך הוצאותיה, 13.5 מיליארד שקל והאשראי שלקחה, 0.8 מיליארד שקל.

העודף בפעילות הממשלה בינואר נובע מהכנסות גדולות ממסים ומתת ביצוע חלקי בתקציב המדינה. אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר בנו את תקציב 2008 על בסיס ההנחה שהשנה תסתיים בגירעון גדול בתקציב, בהיקף של 11.45 מיליארד שקל (1.6% תוצר). בינתיים נראה כי רחוק המועד שבו תקציב המדינה יעבור למינוס.

הוצאות נמוכות מהתכנון

במשרד האוצר הסבירו אתמול כי בינואר, החודש הראשון לשנת התקציב 2008, הוצאות הממשלה בדרך כלל נמוכות וההכנסות ממסים גבוהות. הוצאות הממשלה בינואר היו נמוכות מתכנון המשרד, רק 13.5 מיליארד שקל.

סך הוצאות משרדי הממשלה היה 11.4 מיליארד שקל. לשם השוואה: בדצמבר האחרון היו הוצאות הממשלה והוצאות משרדי הממשלה גבוהות ביותר מפי-2 - 27.2 ו-23.9 מיליארד שקל בהתאמה.

בהודעת האוצר אתמול הודגש: "רמת ההוצאות של משרדי הממשלה בינואר נמוכה עונתית ואינה אינדיקטורית להוצאות בחודשים הבאים". עם זאת, הוצאות משרד הביטחון בינואר היו כמתוכנן, 4.3 מיליארד שקל, 8.6% מתקציבו השנתי.

לעומת זאת, הוצאות המשרדים החברתיים הגיעו ל-4.7 מיליארד שקל בלבד, רק 5.3% מהתקציב השנתי של משרדים אלה (חינוך, בריאות, רווחה), הרבה פחות 8.3% כמצופה.

סך הכנסות המדינה בינואר ממסים היה גבוה מאוד, 17.1 מיליארד שקל, אם כי נמוך מעט (ירידה ריאלית של 5.2%) מההכנסות בינואר שנה שעברה, 17.4 מיליארד שקל, שהיו שיא של כל הזמנים בגביית מסים בחודש ינואר.

הסיבה לפער בהכנסות בין ינואר השנה לינואר בשנה שעברה היא הכנסה חד פעמית בינואר 2007 של כמיליארד שקל מחברות גדולות כתוצאה מרפורמת בכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully