וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל שוב מבקשת להעלות התעריפים ב-5%

אבי בר-אלי

7.2.2008 / 9:43

החברה תודיע בדו"ח השנתי ל-2007 על הוצאות יתר של 800 מיליון שקל בגין רכישת דלק שנובעות מגידול בלתי צפוי בביקוש

צרה נוספת לחברת החשמל - ודרישה נוספת לייקור תעריפים בצדה: ל-TheMarker נודע כי החברה עתידה להודיע בדו"ח השנתי ל-2007 על הוצאות יתר של 800 מיליון עד מיליארד שקל בגין רכישת דלק. ההוצאות נובעות מגידול בלתי צפוי בביקוש לחשמל במהלך 2007, אשר הסתכם לפי הערכות ב-6.56%, לעומת תחזית של 3.2% בלבד.

תעריף החשמל הנוכחי אינו מתחשב בעלות הלא צפויה, ול-TheMarker נודע כי הנהלת החברה פנתה לרשות החשמל בבקשה לגלם את הוצאות היתר בתעריף החשמל. משמעות הבקשה מוערכת בהעלאת תעריף לצרכנים של כ-5%.

בשבוע שעבר נודע כי בימים אלה נבחנת האפשרות להעלאת תעריפי החשמל ב-2009 בשיעור נוסף של כ-10%, וזאת בגלל החזרי חוב בסך של כ-6 מיליארד שקל שבהם מחויבת חברת החשמל בשנה הבאה.

ברשות החשמל יידרשו בקרוב לדון בבקשות חברת החשמל - לאחר שכבר בספטמבר 2007 אישרו לחברה ייקור תעריפים תקדימי של 5% על מנת לסייע למצבה הפיננסי הרעוע, אם כי כסף זה יועד לתוכניות פיתוח ולא למימון התפעול.

התהפכו היוצרות

ההכרה בהיקף רכש הדלק של חברת החשמל בתעריף החשמל נקבעת בידי רשות החשמל מבעוד מועד בהתאם לתחזיות היקף הייצור. כשהתברר בעבר כי התחזיות היו מנופחות, החברה חויבה לוותר על כספים שקיבלה בלא הצדקה. כעת המצב הפוך.

בדו"חות לרבעון השלישי של 2007 ציינה החברה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2007 זינקה עלות צריכת הדלקים ב-17.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2006, ל-7.3 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 734 מיליון שקל בצריכת הסולר, של כ-166 מיליון שקל בצריכת הגז הטבעי ושל 104 מיליון שקל בצריכת הפחם.

בניכוי הייקור הריאלי, הגידול הבלתי צפוי בביקוש באותה תקופה הביא, לטענת החברה, לשימוש בתמהיל דלק יקר יותר, שהוסיף להוצאות החברה כ-680 מיליון שקל. כעת מתברר כי התוספת לעלות ב-2007 כולה מסתכמת ב-800 מיליון עד מיליארד שקל.

בתוך כך נודע כי החברה מבקשת מהרשות להכיר גם בעלויות שנוצרו בשל האיחור בהסבתה של תחנת הכוח בגזר לשימוש בגז טבעי - שהוא חומר זול יותר. העיכובים בהכשרת התחנה - בין השאר בשל עיצומים של עובדי החברה - הביאו לדחיית חיבורה לרשת הגז עד מארס 2008.

מחברת החשמל נמסר: "אכן היה גידול בהיקף של מאות מיליוני שקלים בהוצאות על דלק, הנובע מגידול בביקוש לצריכת סולר באתרי החברה. עדיין לא קיבלנו כיסוי להוצאות בתעריף החשמל. כמחצית מהוצאות החברה היא על רכישת דלק".

ברשות החשמל אישרו אתמול כי התקבלה פנייה מחברת החשמל בנושא. עוד נמסר כי "חברת החשמל התבקשה לתת הבהרות באשר לסל הדלקים שלה - וכשיתקבלו התשובות, הבקשה תידון ותועבר להחלטת מליאת הרשות, כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully