וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרה בריבית על המשכנתא טובה לפריפריה

גלעד ארדן

7.2.2008 / 9:51

תפקידנו כאנשי ציבור הוא לעודד את הצעירים לקשור את גורלם בגורל המדינה ולרכוש דירה בישראל

אחד הגורמים המאיצים את הצמיחה במשק הוא ענף הבנייה. הצעת החוק שיזמתי עם ח"כ שלי יחימוביץ' אמורה לסייע לזוגות צעירים ולרוכשי דירות ברכישת דירתם הראשונה, בדגש על סיוע לזכאי משרד השיכון ולאזורי עדיפות לאומית. לפי כל המחקרים, ההכרה בריבית המשולמת כהוצאה תיתן דחיפה משמעותית לענף הבנייה ולהגברת הצמיחה והתעסוקה במשק.

דווקא כיום, כשהמדינה גובה מס גם על רווחי הון, יש הצדקה מלאה להכיר בהוצאות הריבית המשולמת על ידי אזרחי המדינה לרכישת דירה, שמהווה נכס הוני כשלעצמה. בחלק ניכר ממדינות העולם המערבי קיימת הטבת מס על ריבית המשולמת על המשכנתאות, ובחלק מהמדינות הגדילו לעשות כשהעניקו הטבה גם על תשלום הקרן של המשכנתא - כך באוסטריה, איטליה, אירלנד, ארה"ב ודנמרק. בבלגיה ובספרד יש הטבה גם על הקרן.

דווקא כיום, כשיש הגירה שלילית מהפריפריה, כשהבנייה באזורים שאינם במרכז הארץ נעצרה כמעט לחלוטין, כשפרויקטים זולים במיוחד ניצבים ללא דורש בערד ובבאר שבע, יש מקום להצעת חוק שתגביר את מכירת הדירות, ובמקביל תייצר הכנסות ממסים לאוצר המדינה כתוצאה מהגידול במכירות. הביקוש הדל לדירות חדשות בפריפריה הוא חלק מ"מעגל השוטים". מעגל זה מתאפיין בכך שהדירות שכבר נבנו נמכרות במחירי הפסד, הקבלנים פושטים רגל ולא מוכנים להיכנס לפרויקטים חדשים, התושבים שרוצים לרכוש דירות לא מסוגלים לעשות זאת בשל הכנסה נמוכה, התעשייה מתקשה לעבור לפריפריה ללא תמריץ ראוי וכוח עבודה מתאים, והאבטלה גדלה.

כל הגורמים האלה מביאים לריחוק תפישתי בין ישראל של אזור המרכז לישראל של אזור הדרום והצפון. פועל יוצא מכך הוא הפערים, שמעמיקים כל העת. את המצב הבלתי נסבל הזה צריך להפסיק. התהליך שהצעת החוק תחולל במציאות יגבר על התיאוריות של פקידי האוצר והפרופסורים המכובדים שמתנגדים לחוק ומעדיפים להמתין לנס שישקם את הפריפריה.

בשום פקולטה לא ניתן ללמוד על הצורך של ההנהגה ואישי ציבור להעביר מסר ברור של תמיכה לציבור הזקוק לכך. כאשר הצעירים במדינה נדרשים לשרת בצבא, להילחם במלחמות ולחיות חיים של מתח, תפקידנו כאנשי ציבור לעודד אותם לקשור את גורלם בגורל המדינה ולרכוש דירה בישראל כדי להשתקע כאן. לכן עלינו להגיש סיוע ממוקד לציבור רוכשי הדירה הראשונה.

החוק שיזמתי יקל במיוחד על זוגות צעירים, עולים חדשים ומעוטי יכולת, אשר חשים במיוחד בקושי הכלכלי כיום. בנוסף, החוק יצמצם את תופעת משקי הבית שאינם עומדים בהחזרי המשכנתא ויעודד עבודה ודיווח על הכנסות. למי שעובד ורכש דירה, אך לצערנו אינו מגיע לסף המס, יינתן מענק, שגובהו ייקבע על ידי שר האוצר. יישום המענק יתבצע במסלול שהממשלה עצמה יזמה במסגרת תכנית מס ההכנסה השלילי.

ח"כ ארדן (הליכוד) הוא מיוזמי הצעת החוק להכרה בריבית על משכנתא

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully