וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב: יום המסחר ננעל בירידות שערים

טל לוי

10.2.2008 / 18:20

מדד המעו"ף ירד ב-0.8% לרמה של 1,048.76 נקודות, ומדד תל אביב 100 איבד 0.6% ונחתם ב-984.23 נקודות

הבורסה בתל אביב סיימה יום מסחר תנודתי ובסופו ננעלו המדדים בירידות שערים: מדד המעו"ף איבד 0.8% וננעל ברמה של 1,048.76 נקודות ומדד תל אביב 100 ירד ב-0.6% וננעל ב-984.23 נקודות. מחזורי המסחר הסתכמו ב-1.15 מיליארד שקל. מדד מניות הנדל"ן, שהכתיב את כיוון המסחר, סיים בירידה של 0.6%.

מדד נאסד"ק הוסיף 0.5% לרמה של 2,304 נקודות, אולם איבד 5% בסיכום שבועי. מדד דאו ג'ונס השיל 0.5% לרמה של 12,182 נקודות והשלים ירידה של 4% השבוע. S&P 500 ירד ב-0.4% לרמה של 1,324 נקודות והשלים גם הוא נפילה של 4% בסיכום שבועי. בסך הכל, איבדו שוקי המניות ברחבי העולם יותר מ-5 טריליון דולר בחודש ינואר בעקבות החששות ממיתון בארה"ב ואי הוודאות הכלכלית.

כחלק ממאמצו למנוע לעצור את המשבר הנוכחי, אישר הקונגרס בארה"ב חבילת תמריצים כלכלית בסך 152 מיליארד דולר, שנועדה למנוע מהכלכלה הגדולה בעולם לשקוע במיתון. החבילה כוללת הקלות מס חד פעמיות בסכום של עד 600 דולר לאדם ו-1,200 דולר לזוגות, בתוספת 300 דולר עבור כל ילד. התוכנית כוללת גם הקלות מס על השקעות של עסקים בסך 44 מיליארד דולר למשך שנה.

אם רק לפני כשנה, חיפשו המשקיעים סיכון ותשואות גבוהות, הרי שלאור החששות, התהפכה התמונה והמשקיעים נוהרים לאפיקים הסולידיים ביותר: כך למשל, איגרות החוב שמנפיקה ממשלת ארה"ב מרכזות ביקושים רבים ומחירן עלה מתחילת השנה ב-2.3%.

הערכה: הנגיד לא יוריד את הריבית

בזירה הגלובלית, הוריד הבנק המרכזי של בריטניה את הריבית ב-0.25% ומנגד, הותיר הבנק המרכזי של אירופה (ECB) את הריבית ללא שינוי למרות האטה בכלכלה האירופית. למען האמת, הותרת הריבית של הנגיד האירופי לא באמת הפתיעה איש שכן בוועידת דאבוס רמז טרישה כי דאגתו העיקרית היא רק לנושא האינפלציה ואין זה מתפקידו להציל את השווקים בעת מיתון. כבר באותו יום נרשמו ירידות שערים חדות בבורסות העולם.

שרי האוצר של שבע המדינות המתועשות (G7) התכנסו אתמול בטוקיו ואמנם אמרו כי כלכלת ארה"ב עשויה להמשיך להאט ולפגוע בצמיחה הגלובלית אולם נמנעו מלהציע דרכי פעולה ספציפיות שמטרתן למנוע את ההאטה.

בישראל, צפוי נגיד הבנק להכריז על גובה הריבית במשק רק בעוד שבועיים ולפי שעה לא ברור מה תהיה ההחלטה: מן הצד האחד: האינפלציה בישראל אינה נמוכה והסתכמה ב-3.4% ב-2007 - גבוה מהיעד העליון של הממשלה - מה שמעלה ציפיות להעלאת ריבית שתגרום לאנשים לצרוך פחות ולחסוך יותר. מן הצד השני, הדולר ממשיך לצנוח בקצב מהיר ולקצץ ברווח של היצואנים - מה שמעלה את הסיכוי דווקא להורדת ריבית שתהפוך את השקל לפחות אטרקטיווי ותחזק את הדולר. נגיד הבנק ייאלץ להכריע איזו סיבה חזקה יותר. לפי שעה נראה כי הנגיד לא צפוי להוריד את הריבית.

מניית אפריקה ישראל ממשיכה לאבד גובה

מדד מניות הנדל"ן ממשיך להיות מוכה שוק על ירך ומתחילת השנה כבר איבד 24% מערכו. מבין המניות הבולטות במדד ניתן למצוא את אפריקה ישראל שהשלימה נפילה של 60% מאז רמת השיא בה נסחרה המניה רק במאי 2007. אפריקה איבדה גובה וכך גם דלק נדל"ן ואלביט הדמיה.

מדד מניות הבנקים סיים בירידה של 0.6% בהובלת לאומי והפועלים. מגזר מניות הכימיה נסחר במגמה מעורבת ובכלל זה טבע שאיבדה 4.8% מתחילת השנה ואשר צפויה להציג דו"חות שנתיים טובים ביום שלישי הקרוב, כימיקלים לישראל - שאיבדה 8.87% מתחילת השנה ומכתשים אגן שאיבדה כ-16% מתחילת 2008.

מניות חברות האחזקה הגדולות המשיכו גם היום לאבד גובה: כך קבוצת דלק שאיבדה יותר מרבע מערכה מתחילת 2008 בלבד. גם אי.די.בי פיתוח נסחרה בירידות לאחר שאיבדה כ-27% מתחילת 2008. בעל השליטה בקבוצה, נוחי דנקנר, ממשיך להעריך כי אי הוודאות הפיננסית תמשך. ביום חמישי האחרון השקיע דנקנר כ-200 מיליון שקל ברכישת מניות של קבוצת אי.די.בי ושל החברות הבנות כור וכלל ביטוח. אי.די.בי עצמה הגדילה אחזקות גם במכתשים אגן בה היא מחזיקה באמצעות כור.

במניות הקטנות, ריכזה מניית רמי לוי מחזור מסחר גבוה פי 10 לעומת המחזור היומי והמניה מאבדת גובה. רמי לוי הכריז השבוע על מלחמת מחירים מול המתחרים הגדולים יותר כמו שופרסל ומגה. לוי הצהיר היום כי ימשיך להציע את סל המחירים הזול ביותר.

תעודת הסל קסם שורט 25 המאפשרת להרוויח מירידה במדד תל אביב 100 ריכזה את המחזור הגבוה בבורסה - 110 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully