וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקי אוויר בדרום

אבי בר-אלי

11.2.2008 / 9:42

איש העסקים שלמה שמלצר ובכיר לשעבר בחברת החשמל יקימו חוות טורבינות רוח בערבה ב-100 מיליון דולר

הפרויקטים בתחום אנרגיית הרוח בישראל צוברים תאוצה. ל-TheMarker נודע כי איש העסקים שלמה שמלצר, וסגן מנהל אגף תכנון ופיתוח לשעבר בחברת החשמל, ד"ר אלי בן דב, מנהלים מגעים מתקדמים להקמת חוות טורבינות רוח בערבה בהספק 50 מגוואט. השניים כבר פנו לגופים הרגולטוריים הרלוונטיים לקבלת אישורים לפרויקט, המוערך ב-80-100 מיליון דולר. לצורך קידום הפרויקט הקים שמלצר את אפקון אנרגיות רוח, אותה מנהל בן דב.

המימון לביצוע הפרויקט יגויס כנראה באמצעות חברת האם אפקון תעשיות הבורסאית מקבוצת שלמה שבשליטת שמלצר. אפקון עוסקת בייצור תעשייתי של מוצרי חשמל, קבלנות מערכות חשמל ופיתוח מערכות בקרה ותוכנה - ויש לה אחיזה בשוק התשתיות בישראל.

עוד נודע, כי שמלצר ובן דב חברו יחדיו להתמודדות על הקמת טורבינות רוח בגלבוע וברמת סירין שבגליל התחתון - שם תוכננו בעבר חוות רוח בהספק כולל של כ-100 מגה-וואט. לבן דב היכרות טובה עם תכנון הפרויקטים שכן במסגרת עבודתו בחברת החשמל כיהן כסגן הממונה על פיתוח אנרגיות מתחדשות. בן דב פרש לפני כשנתיים, ומייעץ ליזמי אנרגיה.

"אין לנו בעיה של כסף או של ידע"

בדיון בנושא אנרגיות מתחדשות שנערך בשבוע שעבר במשרד התשתיות הצהיר השר בנימין בן אליעזר כי עד 2012 יספקו אנרגיות מתחדשות כ-5% מכלל ייצור החשמל במשק (600 מגה-וואט) - כ-300 מגה-וואט מתוכן מאנרגיית רוח (200 מגה-וואט ברמת הגולן, 50 בגלבוע ו-50 ברמת סירין). המדינה מעניקה פרמיה של שני סנט לכל קוט"ש המיוצר באנרגיית רוח.

באחרונה החלה עבודת הצוות לבחינת ההכרזה על אזור הנגב והערבה כעל אזור עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות. הצוות, בראשות מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, צפוי להגיש המלצות ראשוניות תוך חודש ואת המלצותיו הסופיות עד חודש יוני 2008.

לפני כחצי שנה פורסם ב-TheMarker כי ענקית האנרגיה האמריקאית AES מנהלת מגעים מתקדמים להקמת טורבינות רוח בגולן בהיקף של 600 מיליון דולר. מדובר בפרויקט משותף עם חברת מי גולן הישראלית.

ד"ר אלי בן דב אישר את הדברים, אך ביקר את הביורוקרטיה המעכבת את הפרויקט: "אין לנו בעיה של כסף או של ידע - רק בעיית מקרקעין. הקצאת קרקע אורכת שנתיים - והליכי רישויה ארבע שנים נוספות. מי רוצה לחכות שש שנים לפרויקט? הביורוקרטיה בארץ גדולה מדי, ולכן פיתוח אנרגיית הרוח בישראל מתנהל בעצלתיים - ויזמים ישראלים נאלצים לצאת לחו"ל". שלמה שמלצר ביקש שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully