וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק באש

נחמיה שטרסלר

11.2.2008 / 10:05

שרגא ברוש ירה לעצמו ברגל. ברגע שיצא חזיתית נגד הנגיד, הוא עלול לגרום לפישר להתעקש ולא להוריד ריבית אפילו כשיגיע הזמן לכך

הדבר האחרון שאנחנו צריכים עכשיו זה זעזוע כלכלי. מספיקים לנו הקסאמים בשדרות, האבנים בכביש 77 והאיומים בפיגועי התאבדות במרכז הארץ.

מדובר גם בתקופה עצבנית מאוד מבחינת הכלכלה העולמית. יש פחד ממיתון בארצות הברית וחשש מהשפעותיו על העולם ועלינו - והמשקיעים הבינלאומיים רגישים ועצבניים מאוד בימים אלה.

לכן מדובר במהלך חסר אחריות מהמדרגה הראשונה. זה ממש משחק באש. אסור לנסות לאלץ את נגיד בנק ישראל להוריד ריבית בניגוד לדעתו המקצועית. כי מה רוצה שרגא ברוש, שסטנלי פישר יתפטר? שיגיע איזה מינוי פוליטי שיבצע מה שרוצים התעשיינים, המשק יידרדר חזרה לאינפלציה גבוהה - ואז ההשקעות, הצמיחה והתעסוקה ייפגעו קשות, והאמון שבנינו במשך שנים בקרב משקיעים בינלאומיים ייהרס לחלוטין? זו לא הפעם הראשונה שבה התעשיינים מנסים לכפות הורדת ריבית באמצעות הצעות חוק והפעלת כוח פוליטי. זה כבר קרה בתקופת יעקב פרנקל, וגם בתקופת דוד קליין. למזלנו, פרנקל וקליין לא נכנעו והביאו, במאמצים ניכרים ובמחיר גבוה, לבלימת האינפלציה ולהעברת המשק הישראלי למצב של יציבות מחירים - וזה הישג חברתי וכלכלי גדול, שאסור לוותר עליו.

אמנם נכון, ליצואנים יש בעיה. הדולר נשחק, ובאחרונה נחלש גם היורו ביחס לשקל. שרגא ברוש חושב שלכך גורמים "ספקולנטים שעושים עלינו סיבוב" בשל הפרשי הריבית בינינו לבין ארצות הברית, אך מבט על הפרשי הריבית מלמד שזה בלתי אפשרי - ההפרשים נמוכים מדי והעסקה מסוכנת מדי.

ברור שאין לשנות את חוק בנק ישראל עקב בעיה נקודתית. החוק הוא ל-50 השנה הבאות, ולא נועד לפתור בעיה זמנית של שער הדולר. צריך לשמור מכל משמר על עצמאות בנק ישראל, ולאפשר לנגיד לשמור על הרוב בוועדה המוניטרית - אחרת לא יוכל לנהל את הבנק ולהגן עלינו מאינפלציה.

נראה שברוש ירה לעצמו ברגל, כי ברגע שהוא יצא באופן חזיתי נגד הנגיד, הוא עלול לגרום לפישר להתעקש ולא להוריד ריבית - אפילו כאשר יחשוב שהגיע הזמן לכך. אחרת יגידו "פישר נכנע", ואף אחד לא רוצה להיחשב לאיש חלש שלא עומד בלחץ. נקווה שפישר יצליח לא להיות מושפע גם מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully