וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים וההסתדרות התקפלו

13.2.2008 / 10:40

הצעת החוק שביקשה לחייב את בנק ישראל להפחית את שיעור הריבית בחצי אחוז תוקפא. עיני: "מי שישלם את המחיר הם העובדים"

שרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים הודיע היום (רביעי) בישיבת ועדת הכספים של הכנסת, כי הוא נענה לבקשת יו"ר הוועדה, סטס מסז'ניקוב (ישראל ביתנו) להקפיא את הליך החקיקה שביקש לחייב את בנק ישראל להפחית את שיעור הריבית ב- 50 נקודות (חצי אחוז). דיון ועדת הכספים עסק בנושא ההשלכות של מגמת התחזקות השקל על המשק הישראלי.

"בשש השנים האחרונות יעד האינפלציה פוספס ארבע פעמים, ומי שמשלם את המחיר הם העובדים", אמר ברוש. מה שמטריד אותנו זה התחזיות שנפסיד השנה 4.5 מליארד שקל ו- 25 אלף עובדים. זאת, בנוסף ל- 2.5 מליארד דולר שהפסדנו במחצית השניה של 2007".

יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר בדיון, כי "מי שישלם את המחיר של ירידת הדולר הם יהיו העובדים. במדינת ישראל - אם אין זעקה ציבורית לא קורה כלום".

בסיכום הדיון, החליטה ועדת הכספים כי על הממשלה להגיש תוך שבועיים תוכנית שתסייע לחברות מוטות ייצוא ולייצואנים להתגבר על משבר שער הדולר. "במידה שהממשלה לא תעשה זאת - "ננקוט נגדם בצעדים שאנחנו יודעים לנקוט", אמר יו"ר הוועדה מיסז'ניקוב, וסרב לפרט את האיום.

"גם ללא משבר היתה אבטלה"

מנכ"ל משרד האצר, יורם אריאב, בירך על הדיון. עם זאת הוא הביע חשש כי "פתרונות קסם" עלולים לגרור את המשק הישראלי עשרות שנים לאחור. "לא ברור לאן זה הולך. יש תסריטים יותר חמורים על מיתון בכלכלה האמריקאית שישפיע ללא ספק גם על המשק הישראלי", אמר. אריאב שלל את ההנחה שירידת שער הדולר תגרום בהכרח לאבטלה חמורה. "לפני ארבע שנים האבטלה היתה גבוהה בהרבה, למרות שהדולר לא היה במשבר".

ביום ראשון האחרון תקף בחריפות נגיד בנק ישראל סטנלי פישר את יוזמי החוק. פישר הגיב לדרישות להורדת הריבית, והבטיח שאכן יוריד אותה לפני שהאינפלציה תגיע ל-2%. עם זאת אמר כי "הורדת ריבית זה דבר מאוד רציני, אם אנחנו לא מבינים את החשיבות של התמודדות הבנק המרכזי, לא למדנו כלום. בנק ישראל, הוא גורם חיוני ליציבות המשק ולא כדי להתחיל עם משחקים פופוליסטים כדי להשיג משהו מאוד נקודתי ולטפל במשק בנקודת זמן ספציפית".

פישר ציין אז, כי בימים אלו מתגבשת הצעת חוק בשיתוף משרד ראש הממשלה והאוצר עם בנק ישראל. לדבריו, "ההצעה מבוססת על סטנדרטים בינלאומיים".

"להוריד הריבית, אפילו באחוז"

סמנכ"ל "אלטק" אמנון שמר שהשתתף בדיון, הזהיר בסיומו מפני האופוריה של ירידת האבטלה, כפי שהציג מנכ"ל משרד האוצר. "התוצאות בעקבות משבר בשער הדולר מגיעות תמיד מאוחר", אמר שמר לוואלה! חדשות. לטענתו, מלבד הבעיות בשער הדולר, נאלצות החברות להתמודד גם עם עליה במחירי חומרי הגלם ובמחירי האנרגיה.

"על נגיד בנק ישראל להוריד את הריבית בצורה דרסטית, אולי אפילו באחוז שלם", הוא אומר. עם זאת, לדעתו שורש הבעיה אינו טמון רק בשיעור הריבית. לטענתו, על הממשלה לסייע ליצואנים בדרכים נוספות, כמו הורדת מחירי הארנונה וטיפול במיסוי הסחר. אם ההפסד של החברות יהיה גבוה מדי, הוא הזהיר, יהיה קשה מאוד, ואולי אף בלתי אפשרי, לייצב את המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully