וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובות המפלגה עוברים מיד ליד

הארץ

5.10.2001 / 11:28

מאת צבי זרחיה

מצבן הכספי של המפלגות קשה: מרבית סיעות הכנסת סיימו את מערכת הבחירות לראשות הממשלה בחובות; רק שמונה מפלגות, ובהן שינוי, מולדת ודגל התורה נמצאות ביתרת זכות - כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על מימון המפלגות שפורסם בתחילת השבוע, ממצא שלא זכה לתשומת הלב הציבורית הראויה. זאת בשל הסערה שפרצה לאחר הפרסום כי חברת אננקס שימשה אמצעי להעברת כספי תרומות מחו"ל למטה אריאל שרון בפריימריס בליכוד.

מרבית מפלגות אלה גוררות חובות עוד ממערכות הבחירות לכנסת במאי 1999 ולרשויות המקומיות בנובמבר 1998. חלקן משלמות קנסות שהוטלו עליהן בעבר על ידי מבקר המדינה, בשל חריגה מחוק מימון המפלגות. תשלומי הקנסות נפרסו ומדי חודש מנכה הכנסת חלק מהקנס מתוך כספי מימון המפלגות המועבר לסיעות.

בנוסף, בשל חריגה מחוק מימון המפלגות קנס בתחילת השבוע מבקר המדינה את העבודה, הליכוד, ישראל בעלייה, שינוי, המרכז ובל"ד. גם קנסות אלה יופחתו מכספי מימון המפלגות.

החל מחודש זה יופחת ב-4% מימון המפלגות החודשי המשולם למפלגות מתקציב הכנסת, בהתאם להמלצותיה של ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס שושנה נתניהו. בשל כך יקטן המימון השוטף בקדנציה לסיעות הגדולות כמו העבודה והליכוד ב-3-2.5 מיליון שקל, לסיעות בינוניות בכמיליון שקל ולקטנות בכמה מאות אלפי שקלים.

הקנסות והפחתת המימון גרמו לשיתוק כמעט מוחלט בפעילותן של המפלגות. העבודה מכרה בשנה האחרונה כמה נכסים והעתיקה את פעילותה לשכונת התקווה כדי לחסוך בעלויות. מזכ"ל המפלגה, השר רענן כהן, אומר כי עדיין אינו יודע כיצד יממן את תשלום הקנס החדש שהוטל השבוע על המפלגה. סניפי הליכוד כמעט שאינם פעילים וגם מצודת זאב ידעה ימים יפים יותר.

המפד"ל פיטרה כמעט את כל עובדיה, ואלה שנותרו מועסקים במשרות חלקיות. ח"כ נחום לנגנטל (מפד"ל) אומר כי אפילו מכירת נכסים כגון בית המפלגה בתל אביב לא הספיקה לכיסוי כל החובות.

כדי להקל על מצבן הכספי העגום, מתכוונות המפלגות לחוקק חוק שיאפשר להן לפרוס את חובותיהן למשך 12 שנה בערבות מדינה. אמנם בתחילת השבוע תקפו ראשי העבודה את הליכוד על גיוס כספים למען שרון באמצעות חברת קש, ובליכוד הביעו שביעות רצון לנוכח הקנס הגבוה שהטיל המבקר על העבודה - אבל האינטרס המשותף איחד את שתי המפלגות.

וכך, שעות ספורות לאחר הגשת דו"ח מבקר המדינה, נועדו השרים ראובן ריבלין (הליכוד) וכהן (העבודה) לדון בקידום הצעת החוק לפריסת חובותיהן של המפלגות, כבר בפתיחת מושב החורף בעוד עשרה ימים.

סוף לקנסות

בפגישה שנערכה בתחילת השבוע בין השרים ריבלין לכהן, נדונה יוזמה נוספת: תיקון חוק המפלגות באופן שימנע ממבקר המדינה להטיל עליהן קנסות, בשל פעילות חוץ מפלגתית של גופים התומכים בהן.

המזכ"ל כהן ובכירים בעבודה קובלים על גובה הקנס בסך 1.3 מיליון שקל, שהטיל המבקר על המפלגה. לדבריהם, הממצאים על חברת אננקס שהעבירה כספים למטה שרון בפריימריס חמורים מהממצאים על פעילות העמותות שגייסו כספים למען אהוד ברק בבחירות לראשות הממשלה ב-1999 - ולמרות זאת נקנס הליכוד ב-600 אלף שקל בלבד.

באמצע השבוע כינס כהן ישיבת מפלגה עם משפטנים בכירים, ובהם השר לשעבר משה שחל, לדיון בעניין זה. לדבריו, אין זה הוגן שעל המפלגה יוטל קנס בשל פעילותם של גופים דוגמת התנועה הקיבוצית, עמותת תומכי ראש העיר חיפה, עמרם מצנע, וגופים חיצוניים אחרים שאינם קשורים אליה. עוד אמר כי כנסים ופעילויות של שרים וח"כים נערכים בלא תיאום עם המפלגה, ואין סיבה שתיענש על כך.

"עמדת המבקר יכולה להוביל לאבסורד", אומר כהן. "למשל, אם פעילי העבודה יקימו תנועה התומכת בליכוד; מובן שהליכוד לא יכלול את פעילותה של תנועה זו בדו"חות הכספיים שלו מכיוון שאינו קשור אליה, אך המבקר עלול להטיל עליה קנס". לדבריו, המבקר מקשה על יכולתן של המפלגות להתקיים. "אין ספק שבגישותיו של המבקר יש מגמות הפוגעות בדמוקרטיה. יש בכך גם פגיעה במפלגת העבודה על לא עוול בכפה. במקום להעניש את אלה הפועלים בניגוד לחוק מימון המפלגות - מרסק המבקר את המפלגות עצמן".

תמורה לתרומה

בכנסת עולה שוב הדרישה לאסור על מתן תרומות למתמודדים על ראשות מפלגה ומקום ברשימה לכנסת. זאת, בעקבות הביקורת על העברת תרומות לעמותות שפעלו למען בחירתו של אהוד ברק לראשות הממשלה וגיוס הכספים על ידי תורמים מחו"ל לקמפיין של אריאל שרון בפריימריס בליכוד.

לדברי ח"כ לנגנטל, התומך בדרישה, מרבית התורמים למפלגות מצפים לקבל בעתיד תמורה לתרומה, למשל באמצעות זכייה במכרז ממשלתי. "קיימת צביעות רבה בהפחתת היקף מימון המפלגות המשולם לסיעות מתקציב הכנסת מצד אחד, וברגישות הגבוהה לתרומות הניתנות למפלגות מאנשים פרטיים מצד שני", הוא אומר.

לנגנטל סבור כי יש להגדיל את מימון המפלגות המשולם למפלגות מתקציב המדינה ובד בבד לאסור עליהן כליל לגייס תרומות. לדעתו, בדרך זו ניתן יהיה לחזק את המפלגות, להפחית את תלותן בתורמים ולהקצות להם די משאבים לקיום פעילות פוליטית.

כיום מקבלות הסיעות 63,556 שקל בחודש בעבור כל חבר כנסת הנמנה עליהן, ובנוסף סכום חודשי זהה עבור פעילותה השוטפת. לאחר מערכות בחירות בעבר, שבהן הוציאו כספים רבים, נהגו המפלגות לחוקק חוק המגדיל את מימונן. מאז 1994 נקבע גובה מימון המפלגות על ידי ועדה ציבורית בראשות השופטת שושנה נתניהו. למורת רוחן של המפלגות המליצה ועדה זו כמה פעמים בשנים האחרונות על הפחתת מימון המפלגות, בטענה שהסכום הניתן להן הוא מהגבוהים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully