וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיקה של רבע מיליארד דולר - וזו רק ההתחלה

הארץ

5.10.2001 / 12:08

אזהרת הרווח של גילת חשפה חלק מהשגיאות שביצעה

מאת עמי גינזבורג

לא מעט חברות ישראליות גרמו ב-2001 אכזבה מרה למשקיעיהן. ואולם, אף אחת מהן לא תתקרב כנראה לאכזבה שהנחילה השבוע חברת גילת רשתות לוויין .

גילת סומנה בשנים האחרונות כאחת המועמדות להפוך לחברת ענק ישראלית מסדר הגודל של קומברס , צ'ק פוינט , אי.סי.איי וטבע . לשיאה הגיעה החברה ב-2000, שאותה סיימה עם הכנסות של חצי מיליארד דולר, וצמיחה של 50% לעומת השנה שקדמה לה. באותה שנה הצליחה גילת לנצל עד תום את הנכונות של שוק ההון לממן מיזמי טכנולוגיה עתירי סיכון,ולגייס לא פחות מ-600 מיליון דולר.

350 מיליון דולר גויסו על ידי החברה בפברואר 2000 באג"ח להמרה, ועוד 275 מיליון דולר גויסו על ידה לאורך השנה לטובת מיזם האינטרנט הלווייני בארה"ב, סטארבנד. למעשה, היקף הגיוסים היה יכול להתקרב למיליארד דולר אילו היתה סטארבנד מצליחה לגייס עוד 300 מיליון דולר אותם תיכננה בהנפקת מניות ראשונה בסוף 2000.

גיוסי הענק שביצעה גילת ב-2000 הצליחו לטשטש במידה רבה את הבעייתיות בעסקי החברה, ואת הטעויות העסקיות שביצעה הנהלתה. חלק מהמשגים שביצעה גילת נחשפו השבוע עם שורת מחיקות שמסתכמת ברבע מיליארד דולר.

בתחילת 2001, כאשר התבררו לגילת מימדי ההאטה בשוק התקשורת, החליטה החברה להנמיך את תחזיותיה הראשוניות. אם בתחילת 2000 עוד קיוו בגילת שהיקף המכירות ב-2001 יגיע ל-650 מיליון דולר, עם צמיחה של 30%, הרי שבתחילת 2001 החליטו להנמיך את התחזית למכירות שנתיות של 575 מיליון דולר. בחברה הסבירו כי הירידה בתחזית נובעת מחולשה של לקוחות מוטי פעילות אינטרנטית, שבגילת מכנים אותם "לקוחות ורטיקליים". אף אחד בחברה לא חלם שהמכירות ב-2001 יתכווצו לפחות מ-400 מיליון דולר.

השוק הוורטיקלי של גילת כלל חברות שהתמחו בשווקים ספציפיים. כך למשל, חברת זאפ-מי רכשה מגילת תחנות לוויין שאותן התקינה בבתי ספר בארה"ב בחינם, מתוך תקווה לפתח הכנסות מערוצים חלופיים. חברות אחרות שלהן מכרה גילת תחנות לוויין התקינו תחנות גישה לאינטרנט במכוני כושר ובחדרי המתנה של מרפאות. בחינם כמובן. מנהלי גילת היו חדורי התלהבות מהחברות החדשות שסייעו לחברה להגביר את קצב המכירות במהירות. בחלק גדול מהחברות הללו החליטה גילת להשקיע בעצמה.

המחיקות

אחד הגילויים המפתיעים מאזהרת הרווח האחרונה של גילת היא מחיקה של 57 מיליון דולר מסעיף שנקרא "ירידת ערך השקעות". השקעות אלו כללו יותר מ-10 חברות ורטיקליות שגילת מכרה להם ציוד בכ-100 מיליון דולר ב-2000.

גילת לא הסתפקה רק בהשקעה באותן חברות, אלא מכרה להן ציוד באשראי. התפוצצות בועת האינטרנט גילתה למנהלי גילת שהמודלים העסקיים של החברות הוורטיקליות צונחים אף הם באופן ורטיקלי למדי, ולאותו כיוון צונחות גם החברות והחובות שעדיין לא שולמו.

מתחילת 2001 מחקה גילת "חובות רעים" ב-30 מיליון דולר. לסכום זה ניתן לצרף את מחיקת ערך ההשקעות האחרונה (57 מיליון דולר) ומחיקות קודמות מאותן השקעות (15-10 מיליון דולר), ולהגיע ביחד לכ-100 מיליון דולר. במילים אחרות - מכירות של כמעט 100 מיליון דולר שרשמה גילת בשנת 2000 מומנו בכספה שלה.

מרכיב נוסף בצמיחה של גילת ב-2000 נבע ממכירת תחנות לוויין למיזם סטארבנד שהושק לקראת סוף השנה. גם כאן, חלק ניכר מהמימון הגיע מגילת (באמצעות סבסוד התחנות). המכירות לסטארבנד ב-2000 נאמדות ב-80-60 מיליון דולר.

אם מנכים מההכנסות של גילת ב-2000 את אותם 160 או 180 מיליון דולר (מסטארבנד ומשווקים ורטיקליים) מתברר שהשוק העיקרי שלה - תחנות לוויין לארגונים וחברות טלקום - כמעט שלא צמח. ללא אותן מכירות שהחברה מימנה כמעט בעצמה, ספק גדול אם היא היתה יכולה להציג שיעור גידול של 50% ב-2000, כל שכן לגייס 600 מיליון דולר כמעט בלי מאמץ.

קיצוצי החברה

בשיחת הוועידה שקיים שלשום מנכ"ל גילת, יואל גת, עם משקיעים ואנליסטים, הוא הדגיש את העובדה שהחברה חוזרת להתמקד עכשיו בייצור מזומן. הוא ציין שלשם כך מבצעת גילת קיצוץ כואב בהוצאות, וזאת כדי שתוכל לייצר מזומן גם ממכירות בהיקף של 350 מיליון דולר בלבד. גת ציין עוד שלגילת יש עדיין קופת מזומנים של 90 מיליון דולר, שאמורה לסיייע לה להתגבר על המשבר, וכי היא ממשיכה להאמין בשוק האינטרנט הצרכני שאליו נכנסה בעוצמה במחצית הראשונה של השנה.

90 מיליון דולר בקופה - זה כל מה שנשאר מקופת המזומנים העשירה של גילת, שניצבה בסוף מארס 2000 על 411 מיליון דולר. כמעט מבלי לשים לב התאיידו מקופתה של גילת 320 מיליון דולר בתוך שנה וחצי בלבד, וכעת היא שוב צריכה למקד עצמה ביצירת מזומן.

איך הצליחה גילת לבזבז כל כך הרבה כסף בזמן כל כך קצר? חלק ניכר מהכסף שירד לטימיון הושקע בהצטיידות מלאי מוגברת, בעיקר לצורך אספקות לסטארבנד ולקוחות אחרים בשוק הצרכני. בין מארס 2000 למארס 2001 גדל המלאי של גילת מ-97 מיליון דולר ל-181 מיליון דולר. עכשיו, כשהבינו בגילת שקצב המכירות לא רק שלא צומח לאט אלא אפילו יורד, הוחלט למחוק מערך המלאי בבת אחת 70 מיליון דולר. המחיקה נובעת מהידיעה שחלק ניכר ממלאי המוצרים של גילת לא יימכר לעולם.

מקור נוסף לשריפת המזומנים הגדולה היו ההשקעות הכושלות במיזמי האינטרנט הוורטיקליים. גילת לא חשפה מעולם (למעט ההשקעה בזאפ-מי) מהן ההשקעות האלו, אבל המחיקה הגדולה שביצעה מלמדת שהיו לה לא מעט כאלה. בין יוני 2000 ליוני 2001 צמח סעיף ההשקעה של גילת בחברות אחרות מ-127 מיליון דולר ל-271 מיליון דולר.

גילת אמנם החליטה להפחית מסעיף זה 57 מיליון דולר, ועוד מוניטין בהיקף של 80 מיליון דולר, אבל גם לאחר המחיקות הללו, נותר בסעיף זה הרבה בשר שיוכל לשמש למחיקות נוספות בעתיד.

מניית החברה

הזעזועים העוברים על גילת מתבטאים היטב במניית החברה שקרסה ממחיר שיא של 170 דולר במארס 2000 למחיר של 3 דולרים אתמול. מחיר המניה של גילת מייצג לחברה הישראלית שווי שוק כמעט מעליב של 70 מיליון דולר.

ואולם, מי שחושב שצניחה של 98% במחיר המניה הביאה אותה לקרקעית, שממנה היא יכולה להתחיל לע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully