וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז ספטמבר: הדולר איבד 5%

נמרוד הלפרן

16.2.2008 / 8:47

החוזים על הריבית בארה"ב מעניקים סיכוי של 40% להורדתה בחודש הבא. הדולר השלים הנפילה השבועית החדה ביותר מול היורו השנה

הדולר השלים את הנפילה השבועית החדה ביותר מול היורו השנה, לאחר שנפילה של בטחון הצרכנים בארה"ב לשפל של 16 שנה וירידה ראשונה בפעילות מגזר הייצור בניו יורק זה שלוש שנים, הגבירו את החששות כי כלכלת ארה"ב נמצאת בדרכה למיתון.

הדולר נחלש ב-0.3% מול היורו לשער של 1.4686 דולר ליורו, והשלים בכך ירידה של 1.1% השבוע - הירידה השבועית החדה ביותר מאז דצמבר. המטבע האמריקאי איבד 5% מול היורו מאז ה-18 בספטמבר, כאשר הבנק הפדרלי הוריד את הריבית בארה"ב לראשונה מאז שנת 2003.

הדולר נחלש היום מול הין היפאני ב-0.1% לרמה של 107.7 ין לדולר, אולם בסיכום שבועי הוסיף 0.4% מול הין. מול הליש"ט נחלש הדולר היום ב-0.4% לשער של 1.9608 דולר לליש"ט; המטבע האמריקאי מאבד 0.5% מול הפרנק השווייצי לרמה של 1.0922 פרנק לדולר.

מדד הפעילות הכלכלית במגזר הייצור של מדינת ניו יורק נפל החודש לרמה של מינוס 11.7 - קריאה שלילית ראשונה מאז חודש מאי 2005 - לעומת רמה של 9 בינואר, מסר היום הבנק הפדרלי של ניו יורק. קריאה מתחת לרמה של אפס מצביע על ירידה בהיקף הפעילות הכלכלית בעוד שמדד מעל לרמה זו משקף צמיחה בפעילות. בשנת 2007 היתה רמתו הממוצעת של המדד 17.2.

חזית המקרו בארה"ב סיפקה היום נתונים שליליים נוספים. מדד בטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן וחברת המידע הפיננסי רויטרס נפל החודש לרמה של 69.6 - רמתו הנמוכה ביותר מאז פברואר 1992 - לעומת 78.4 בינואר. תחזית הכלכלנים היתה לירידה מתונה יותר של המדד לרמה של 74.

העלייה תאמה את תחזיות הכלכלנים

מוקדם יותר מסר הבנק הפדרלי כי התפוקה התעשייתית בארה"ב גדלה בינואר ב-0.1% לאחר עלייה בשיעור זהה בחודש הקודם. העלייה תאמה את תחזיות הכלכלנים. הבנק הפדרלי דיווח במקור כי התפוקה התעשייתית בחודש דצמבר נותרה ללא שינוי. ניצול כושר הייצור של בתי חרושת בארה"ב נותר ללא שינוי בינואר לעומת החודש הקודם, ברמה של 81.5% - אך עלייה של 2.3% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת.

הבנק הפדרלי הוריד בחודש שעבר את הריבית בארה"ב ב-1.25% בתוך 9 ימים - הורדת הריבית החדה ביותר זה עשרים שנה - על רקע התגברות החששות כי כלכלת ארה"ב נמצאת בדרכה למיתון. בכך השלים סדרה של חמש הורדות ריבית מאז חודש ספטמבר, במסגרתן הוריד את הריבית בשיעור מצטבר של 2.25% לרמה של 3%.

החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 60% לכך שהבנק הפדרלי יחליט על הורדה נוספת של הריבית בשיעור של 0.5% לרמה של 2.5% בישיבתו הבאה ב-18 במארס. לפי החוזים, קיימת הסתברות של 40% לכך שהפד יחתוך את הריבית לרמה של 2.25%.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הותיר אתמול פתח להורדות ריבית נוספות בארה"ב, כאשר אמר כי הסיכונים עדיין נוטים להאטה בצמיחת הכלכלה, בשל בעיות בשוקי הדיור, התעסוקה והאשראי. עם זאת, נראה היה כי יו"ר הפד אופטימי יותר לגבי הצפוי בכלכלה הגדולה בעולם השנה, הודות להשפעה המשולבת של הורדות הריבית שלה בנק הפדרלי וחבילת התמריצים הכלכלית.

"נכון לעכשיו, התחזית הבסיסית שלי היא לתקופה של צמיחה איטית, ואחרי צמיחה בקצב גבוה יותר במידת מה בהמשך השנה, כאשר השפעתו הצעדים המוניטרים והתמריצים הפיסקלים יתחילו להיות מורגשים", אמר ברננקי בנאום בפני ועדת הבנקאות של הסנאט.

למרות השיפור הצפוי בכלכלה, הזהיר ברננקי, כי "הסיכונים להאטה בצמיחה נותרו בעינם, ובכלל זה אפשרות להרעה חריפה מהצפוי במצבם של שוקי הדיור והתעסוקה, או הרעה ניכרת נוספת בתנאי האשראי".

לדבריו, ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) "תפעל בזמן המתאים כדי לתמוך בצמיחה ולספק ביטוח הולם כנגד סיכוני ההאטה".

באחרונה, רבו הסימנים לכך שכלכלת ארה"ב נמצאת בדרכה למיתון. שוק התעסוקה האמריקאי איבד 17 אלף משרות בחודש ינואר - הירידה הראשונה מאז אוגוסט 2003.

מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בארה"ב, המהווה כ-90% מהכלכלה, נפל בינואר לרמה של 41.9 - רמתו הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2001. זאת, לעומת 54.4 בדצמבר, לפי מכון המחקר ISM. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות בפעילות במגזר הייצור בעוד שמדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות.

התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הרביעי של השנה שעברה ב-0.6% - שיעור הצמיחה הנמוך ביותר מאז יציאת הכלכלה האמריקאית ממיתון בשנת 2002. בשנת 2007 כולה צמח התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב ב-2.2% - השיעור הנמוך ביותר זה חמש שנים. מדד המניות S&P 500 ירד זה שלושה חודשים ברציפות, ונפל ב-7.3% מתחילת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully