וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: חורים שהתגלו בתא הטייס הם פגיעות קליעים; 14 מגופות הנוסעים נמשו

הארץ

5.10.2001 / 16:19

ארה"ב: צילומי לוויין מוכיחים שטיל אוקראיני הפיל המטוס; ספינות של חיל הים הרוסי ממשיכות בחיפושים, אך עד כה לא נמצאו הקופסאות השחורות של המטוס

מאת סוכנויות הידיעות

בים השחור נמשו עד כה גופותיהם של 14 מבין 78 נוסעי מטוס הטופולב הרוסי שהתרסק אתמול בדרכו מתל אביב לסיביר. כן נמשו מהמים חלקים מתא הטייס. לדברי ולדימיר רושיילו, ראש המועצה הרוסית לביטחון המפקח על החקירה, שרידי המטוס התפזרו ברדיוס של כ-10 ק"מ ממקום ההתרסקות.

בדלת תא הטייס התגלו היום (שישי) חורים, הדומים לפגיעות קליעים. עם זאת, רושיילו הדגיש שעדיין אי אפשר להסיק שהחורים נגרמו מירי. "אנחנו אומרים רק עובדות מוצקות, איננו עוסקים בקריאה בקפה" אמר. ספינות של חיל הים הרוסי ממשיכות בחיפושים, אך עד כה לא נמצאו הקופסאות השחורות של המטוס. על מטוס הנוסעים שהתרסק היו 12 אנשי צוות ו-66 נוסעים, מהם 51 ישראלים. הוא התרסק כ-190 קילומטר מדרום לעיר הנמל אדלר.

אוקראינה דוחה האשמות ארה"ב על אחריותה

אוקראינה ממשיכה להכחיש את טענות ארה"ב, כי המטוס התרסק בשל פגיעת טיל ששיגר הצי האוקראיני. ממשרד ההגנה האוקראיני נמסר היום, כי התרגיל של הצי האוקראיני התנהל במרחק 250 ק"מ ממקום התרסקות המטוס, והטילים נורו באזור מוגדר ומצומצם. אוקראינה טוענת שטווח הטילים שנורו קטן דיו כדי להוציא מכלל אפשרות שהם פגעו במטוס. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר שאין לו כל סיבה לפקפק באמינות הדיווחים האוקראיניים, והוא מניח שלהתרסקות גרמו טרוריסטים. מקורות רוסיים אף ציינו שהיה מעקב מדוקדק אחר הטילים ששוגרו בתרגיל, וכולם פגעו במטרותיהם.

אמש הודיעו מקורות במשרד ההגנה האמריקאי, שבידי הפנטגון צילומים המוכיחים כי התרסקות המטוס הרוסי אתמול אחר הצהריים נבעה מטיל ששיגר צי אוקראינה.

בעיתון "ואשינגטון פוסט" נאמר כי לווייני ריגול של ארה"ב המצוידים בחיישני אינפרה-אדום זיהו את ירי הטילים של צבא אוקראינה דקות אחדות לפני ההתרסקות. ארה"ב עוקבת באופן קבוע אחר תמרונים צבאיים ותרגילים של צבאות זרים, הן באמצעות נציגים בשטח והן בעזרת לוויני ריגול. כמו כן נעזרו האמריקאים במידע שהתקבל מרוסיה, שהיתה שותפה לתרגיל הצבאי בקרים.

בכיר בצי אוקראינה הודה באחריות

שעות אחדות לאחר נפילת המטוס מסר בכיר בצי האוקראיני בים השחור, איגור לאריצ'ב, כי הוא הופל בשוגג על ידי טיל אוקראיני. "טילים בעלי טווח של 400 קילומטר נורו במסגרת תמרוני נ.מ. באזור פיאודוסיה, בחצי האי קרים שבדרום אוקראינה", אמר. ואולם לאחר מכן הכחישה אוקראינה את הדברים.

באימון ירו כוחות צבא אוקראינה טילי קרקע-אוויר אל כ-20 מטרות באוויר, בכפוף לבקרה של ספינות אוקראיניות ורוסיות בים השחור. לדברי מקורות בארה"ב, זה התמרון הצבאי הראשון בהיקף כה גדול שמקיימת אוקראינה זה כמה שנים. המקורות הוסיפו, כי שלטונות אוקראינה הודיעו מראש, כנדרש, שבכוונתם להשתמש במרחב האווירי מעל אזור התרגיל לצורך אימון יחידות טילי קרקע-אוויר.

מקורות ברוסיה דחו את האפשרות שהמטוס לא היה תקין. הטופולב-154 היה מעורב אמנם באסונות אוויריים רבים, ואולם המקורות הדגישו כי המטוס שהתרסק היה בשירות 10 שנים בלבד. לדבריהם, חברת "סיביר איירליינס" הנמצאת בבעלות פרטית, נחשבת כבעלת סטנדרדים גבוהים מהמקובל בענף התעופה הרוסי. החברה מחזיקה כ-30 מטוסים. גורמים בכירים בחברה ציינו שלא ברור מדוע ניתן למטוס מסדרון אווירי מעל לים השחור, שכן אין זה המסלול הרגיל מתל אביב לסיביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully