וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערוריית הפנסיה של לשכת עורכי הדין

אתי אפללו

19.2.2008 / 8:50

קרן הפנסיה של הלשכה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ל-2,661 עמיתיה - כך קובע דו"ח של בודק מיוחד למצבה של הקרן

2,661 עמיתי קרן הפנסיה הוותיקה של לשכת עורכי הדין לא יכולים לישון טוב בלילה - כך אומר יחיאל כץ, שמונה על ידי ראש המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עמוס ון-אמדן, לבודק מיוחד של הקרן. מתברר שלא קיים רק חשש ליציבותה של הקרן, אלא ניהול הקרן בכללותו, לפי דו"ח הבודק, היה רשלני ושערורייתי "עד כדי הטעיה ביודעין".

קרן הפנסיה של לשכת עורכי הדין היא ותיקה ומאוזנת אקטוארית בניהול לשכת עורכי הדין עצמה. העניין החל במכתב ששלח הפיקוח על הביטוח ביולי 2007 לקרן הפנסיה. במכתב הודיע כי בשל אי-יישום המלצות דו"ח אקטואר, היא צפויה לעבור לגירעון שוטף בפעילותה ב-2014, כאשר ב-2022 צפויה הקרן לעבור לצבירה שלילית.

גירעון אקטוארי מופחת מזכויות העמיתים, אך בשל היקף דמי הניהול שגובה הקרן ובשל החריגה בהוצאות, הפיקוח העלה חשש כי לא תוכל להמשיך לספק שירותי ניהול סבירים לעמיתיה. על כן, המליצו בפיקוח למכור את הניהול לגורם חיצוני, או להזרים כספים מבעל השליטה - לשכת עורכי הדין - לקרן.

עד כה לא נעשה דבר משני אלה. לאחר קבלת המכתב מהפיקוח, פנו ון-אמדן וחברים שונים מהוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין לקבלת חוות דעת מכץ בעניין התנהלות הקרן.

"הפעולות נעשו בחוסר סמכות מוחלט"

הדו"ח שהגיש כץ מציג התנהלות לקויה בניהול קרן הפנסיה ב-2002-2007. העניין הראשון שעלה הוא הסתרת מידע מחברי הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין ומעמיתי הקרן. הדו"ח הוגש לראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, ויופץ לכל חברי הוועד המרכזי לקראת ישיבתם הבאה.

על פי דו"ח הבודק, "במשך כל תקופת כהונתו לא טרח היו"ר הקודם של הלשכה, ד"ר שלמה כהן, לקיים בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין דיון על מצב הקרן. לא נדונו הניהול הלקוי שלה, פיטורי מנכ"ל הקרן והחלפתו וחילוקי דעות על נכסים בין הקרן לבין לשכת עורכי הדין. נושאים אלה התנהלו בחשאי ומאחורי הקלעים, כאשר החל ביולי 2007 גם היו"ר הנכנס גיא-רון מושך בחוטים מעל לראשם של הוועד המרכזי וללא דיווח מינימלי.

פעולות אלו של כהן וגיא-רון, נטען, "נעשו בחוסר סמכות מוחלט". הדו"ח מספר עוד כי חוסר השקיפות הגיע עד כדי כך, שביום התפטרות מנכ"ל קרן הפנסיה הקודם, שי הראל, הוא ציין כי יש לו ספקות לגבי יכולתה של קרן הגמלאות לפעול לאורך זמן.

כץ מסכם: "ד"ר כהן מצד אחד נהג במדיניות שיטתית של הסתרה מפני הוועד המרכזי את המתרחש בקרן ומצד שני עקף שלא כדין ובחוסר סמכות את הוועד המרכזי ופעל כאילו הקרן היא בבעלותו הפרטית". כץ מציין כי גם לאחר קבלת המכתב מהפיקוח על הביטוח ב-30.7.07, שלפיו הקרן צפויה להיכנס לגירעון, מנכ"לית הקרן החדשה עו"ד לינדה שפיר וגיא-רון לא הביאו את האמור במכתב לידיעת העמיתים. בסקירת מנכ"ל הקרן בתקופה זו הופיעו רק סופרלטיבים חסרי בסיס לקרן. "אין מנוס מלקבוע כי דרך ההצגה של המצב בקרן בסקירת המנכ"ל הינה בלתי אמינה לחלוטין עד כדי הטעיה ביודעין".

"גיא-רון טמן ראשו בחול"

אחד הדברים החמורים ביותר, לדברי כץ, הוא מסע הפרסום האגרסיווי של הקרן הקוראת לעמיתיה לרכוש יחידות זכות נוספות, ולמעשה להגדיל את ההפקדות לקרן (בחלק מקרנות הפנסיה הוותיקות, ובכלל זה בקרן הפנסיה של לשכת עורכי הדין, ניתן לרכוש יחידות זכות נוספות לפרישה על ידי הגדלת ההפקדות).

כץ מציין כי בשל שינויים שחלו בקרנות הפנסיה הוותיקות והחדשות לאורך השנים עקב התארכות תוחלת החיים, שלא קיבלו ביטוי אקטוארי מלא עד כה בקרן הפנסיה, הזמנת עמיתים לרכוש יחידות נוספות למעשה תרע את מצבה האקטוארי של הקרן.

בנוסף, למרות המכתב החמור ממשרד האוצר, פנתה שוב הקרן לעמיתה בהצעה להגדיל את ההפקדות והיחידות שלהם בקרן בדצמבר 2007, מבלי לציין דבר על מצבה. "הקריאה להגדיל את מספר היחידות בקרן לנוכח האקלים האקטוארי והרגולטורי שלא דווח לעמיתים הוא מצג שווא חמור, והדברים נאמרים על דרך ההמעטה שבהמעטה", מציין כץ בדו"ח.

הפיקוח על הביטוח קיבל תגובה מהקרן על המכתב ששלח לה, שניתנה על ידי ועדת משנה ולא על ידי דירקטוריון הקרן, ובו נאמר כי הקרן יציבה. ואולם כץ דוחה בדו"ח שלו את תגובת הקרן, ומונה בו הפרשות והתאמות ריבית שהקרן לא ביצעה. בנוסף הוא טוען שעניין דמי הניהול הנמוכים וההוצאות התפעוליות הגדולות ימשיכו לרבוץ כאבן רחיים על לשכת עורכי הדין. לדעת כץ, המסקנות אותן הציגה הקרן "ספקולטיוויות ומשקפות סיכון גבוה מאוד. אי-יכולת הקרן לעמוד בהתחייבויותיה היא ודאית, וחוסר הוודאות היחידי הוא באשר לשאלת העיתוי".

כץ מציין בדו"ח כי התנהלותו של כהן היא חסרת אחריות ורשלנית, וכי שכרו היה מנופח. בנוסף מבקר כץ את החלטתו של כהן להקים קרן פנסיה חדשה שבה הושקעו משאבי ניהול, זמן וכסף רב לאורך שנים, על אף שהובהר ללשכה מהפיקוח על הביטוח כי לא יינתן לה רישיון לכך, והוועד המרכזי לא אישר את ההקמה שהיתה כרוכה בגיוס הון של 8 מיליון שקל.

כץ מבקר גם את התנהלותו של גיא-רון, שלאחר קבלת המכתב מהפיקוח המשיך לשדר עסקים כרגיל. "בתקופה זו, שבה מבעבע בחצר האחורית הר געש העומד להתפרץ כל רגע, היה הדירקטוריון עסוק - משל אנו מצויים בחלם - בדיונים איזוטריים על מימון השתתפות הדירקטורים בכנס קופות הגמל באילת. את המחיר להתנהלות ישלמו העמיתים, שהקרן שלהם נהפכה לפחות אטרקטיווית".

כץ קובע כי ההתנהלות והשיהוי בהוצאת ניהול הקרן לגוף חיצוני יפגעו בעמיתים. "אין ספק שהשיהוי גרע מהאטרקטיוויות ומהמחיר שבו יהיה מי מהגופים הגדולים בשוק הפנסיה מוכן לקבל תחת חסותו וניהולו את הקרן, אם בכלל". כץ מציין כי יש להפסיק באופן מיידי שיווק של יחידות פנסיה נוספות לעמיתים, וכי הלשכה צריכה להיערך להעמיד לקרן מימון מתוך התקציב שלה להבטחת ניהול עתידי ושוטף של הקרן. כמו כן, הוא מציע לבטל את השיפוי שיינתן לדירקטורים במקרה של תביעה, מפני שהוצא מהוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין תוך הטעיה.

דר' שלמה כהן מסר בתגובה: "מפניית 'TheMarker' נודע לי לראשונה שעו"ד יחיאל כץ, עסקן בסיעת אופוזיציה שולית בלשכה, הכין כתב פלסתר רצוף השמצות וכזבים שאותו טרם זכיתי לראות, אף שהועבר כבר לעיתונאים.

"קרן הגמלאות היא גוף משפטי עצמאי המנוהל על פי דין על ידי דירקטוריון שבו חברים מבכירי עורכי הדין בישראל הפועלים בהתנדבות. ללשכה אין זכות להתערב בניהול הקרן, והיא לא עשתה כך מעולם. עם זאת, מעת לעת דנו מוסדות בבקשות שהובאו לפתחה על ידי דירקטוריון הקרן, ועשו זאת באופן גלוי ושקוף.

"על אף שאינני ומעולם לא בקשתי להיות בקיא בפעילות הקרן, הרי מהיכרותי את חברי הדירקטוריון אני משוכנע שכל פעילותה של הקרן היתה תקינה, עניינית ולטובת העמיתים. וכפי שמסרו לי חברי הדירקטוריון, מצבה שפיר לחלוטין.

"מאחר שהקרן הקיימת סגורה לחברים חדשים, אכן ביקשתי ליזום הקמת קרן חדשה שתנצל את הכוח הכלכלי המצטבר של חברי הלשכה הרבים. לצערי, בשל נגחנות פוליטית של עו"ד יחיאל כץ ושולחיו, לא נסתייע הדבר. חברי הלשכה כולם הפסידו".

מהפיקוח על הביטוח נמסר: "הפיקוח בודק את יישום הההוראות הנוגעות לקרן הפנסיה ומוודא כי קיימים לרשות הגוף המנהל הכלים הנדרשים כדי להמשיך ולספק שירותים נאותים לעמיתי הקרן".

לשכת עוה"ד: כל הקרנות יעברו לגירעון שוטף

מלשכת עוה"ד נמסר כי "במסגרת הסדר קרנות הפנסיה הוותיקות שויכה קרן הגמלאות של לשכת עורכי הדין לקבוצת קרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות. קרן הגמלאות מתנהלת שלא למטרות רווח, ועודפי דמי הניהול לא נמשכים על ידי הלשכה, אלא משמשים לחיזוק מצבה האקטוארי של הקרן.

"העובדה שבשלב מסוים צפויה הקרן לעבור לגירעון שוטף בפעילותה ולתקופה בה תחל צבירה שלילית בהונה, ידועה בקרנות פנסיה בכלל ובקרנות פנסיה סגורות (קרנות שאינן מקבלות עמיתים חדשים) בפרט. אין באמור באלה כדי להעיד על יכולתה של הקרן לעמוד בהתחייבויותיה לעמיתיה.

"בבדיקה שערכה הוועדה לבדיקת מצב הקרן נמצא, בין היתר, כי תזרימה יאפשר לה לנהל ניהול מושכל ויעיל של השקעותיה אל מול התחייבויותיה, תוך ניצול השנים שבהן יהיו עודפים תזרימיים לצורכי צבירת רווחים לשנים שבהן רמת ההוצאות הכוללת (כולל תשלומים לעמיתים) תעלה על רמת ההכנסות של הקרן.

"הוועדה מצאה כי פעולות אלה יקנו לקרן יציבות לאורך זמן ויאפשרו לה לעמוד בהתחייבויותיה לעמיתיה. כמו בכל קרן דומה, מסקנות אלה כפופות לכל שינוי בהנחות האקטואריות השוטפות (כגון תוחלת חיים, שיעורי ריבית ועוד).

"על פי אישור מיוחד של אגף שוק ההון במשרד האוצר, מאפשרת הקרן לעמיתיה לרכוש יחידות נוספות, כדי להגדיל את הפנסיה שתשתלם להם. רכישת יחידות נוספות נתונה לשיקול דעתו של כל עמית ועמית. אין כל סיבה להפסקת התנהלות זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully