וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיסקו נושפת בעורפה

הארץ

7.10.2001 / 9:22

האם צ'ק פוינט נקלעת לראשונה למלחמת מחירים?

מאת יובל דרור

להערכת חברת המחקר אינפונטיקס, הצמיחה בשוק ה-VPN, השוק העיקרי של צ'ק פוינט , מתחילה להיבלם. בד בבד נכנסת סיסקו לשוק החומרה הייעודית לרשתות פרטיות, והיא מתחרה ישירות במוצר המשותף של צ'ק פוינט ונוקיה. בתעשייה תוהים אם לראשונה בתולדותיה נקלעת חברת האבטחה הישראלית למלחמת מחירים.

"אזהרת ההכנסות" האחרונה של צ'ק פוינט התקבלה בקרב המשקיעים בשוויון נפש יחסי. אף על פי שמאז 11 בספטמבר ירדה מניית החברה בכ- 40%, דווקא ביום שלאחר פרסום האזהרה עלתה בכ-8%. אפילו סמנכ"ל הכספים של החברה, איל דשא, התקשה להסביר את התנהגות המניה בימים אלה.

לאחר פרסום האזהרה הודיע מייסד ומנכ"ל החברה, גיל שויד, כי למרות האטה בשוק בעקבות האירועים בארה"ב, ממשיכים ביצועיה של צ'ק פוינט להיות חזקים. ואולם מחקר חדש של חברת אינפונטיקס (Infonetics) על השוק שבו פועלת צ'ק פוינט מלמד כי השנה הקרובה עומדת להיות שנת מבחן לענקית האבטחה הישראלית. בשעה שחברות רבות מבעבר נכנסות לשוק העיקרי של החברה - רשתות וירטואליות פרטיות (Network Virtual Private ) - מצטמצם נתח השוק שלה, ומלחמת מחירים נראית באופק.

בהודעתה קבעה החברה כי תצליח לעמוד בתחזיות לרווח של 28-29 סנט למניה, אך היא נאלצת להוריד את תחזית ההכנסות ל-117-118 מיליון דולר. לטענת החברה, האירועים בארה"ב פגעו קשות בהכנסותיה בספטמבר, החודש החזק ביותר ברבעון השלישי. האנליסטים של בית ההשקעות UBS העריכו בסוף השבוע כי צ'ק פוינט הצליחה לשמור על מעמדה בשוק, שכן גם מתחרותיה סבלו מירידה ניכרת בהכנסותיהן ברבעון האחרון. "עם זאת, אנחנו מאמינים שמעצם היותה של צ'ק פוינט מובילת שוק, היא רשמה את הירידה הגדולה ביותר בערכים מוחלטים", נכתב בדו"ח של UBS.

בצ'ק פוינט מעדיפים לראות את חצי הכוס המלאה. דשא הציג לעיתונאים דו"חות של חברות המחקר גרטנר גרופ ו-IDC, המעריכים כי בשנים הקרובות יצמחו שוקי ה-VPN וה-Firewall (מערכות הגנה על רשת התקשורת הארגונית) באופן משמעותי. לטענת דשא, מחקרים אלה מראים כי שוק ה-VPN יגיע להיקף של כ-4.1 מיליארד דולר ב-2005 - עלייה של 510% לעומת 1999; ואילו שוק תוכנות הפיירוול יסתכם בכ-1.2 מיליארד דולר ב-2004 - גידול של 120% לעומת 1999.

הצמיחה דועכת

ואולם המחקר של חברת אינפונטיקס, המספקת שירותי ייעוץ ומחקרים בתחומי הטלפוניה והרשתות, מציג תמונה שונה. להערכת החברה, בעוד הכנסות יצרניות מערכות האבטחה יגדלו, הצמיחה בשוק תלך ותדעך. כך, ב-2000 צמח שוק ה-VPN ב-167%. ב-2002, מעריכה החברה, הוא יצמח ב-60%, וב-2004 יירד שיעור הצמיחה ל-21% בלבד. דעיכת הצמיחה עתידה לאפיין גם את שוק תוכנות ה-VPN, השוק המרכזי שבו פועלת צ'ק פוינט. ב-2000 צמח שוק זה ב-148% והסתכם בכ-302 מיליון דולר. ב-2004 יצמח השוק ב-43% בלבד והיקפו העולמי יסתכם בכ-2.3 מיליארד דולר.

המצב בשוק הפיירוול, כפי שעולה מהדו"ח, קשה יותר. ב-2001 עתיד שוק זה להציג שיעור גידול של 79% ולהגיע להיקף מכירות של כ-1.8 מיליארד דולר. ואולם ב-2004 הוא יגדל ב-18% בלבד ויגיע להיקף של 4.2 מיליארד דולר.

אחד ההסברים למגמה זו הוא כי השוק מגיע במהירות למצב של רוויה. כך, על פי האנליסטים של אינפומטיקס, עד 2003, כ-93% מהמחשבים במרכזי החברות הגדולות כבר יהיו מאובטחים בתוכנות פיירוול. לנוכח הערכות אלה, נראה שחברת האבטחה הישראלית צ'ק פוינט צריכה להמציא את עצמה מחדש.

עם זאת, סמנכ"ל השיווק והמכירות הבינלאומיות בצ'ק פוינט, לימור בקל, סבורה שהערכות הצמיחה שגויות. לטענתה, הניסיון של החברה מוכיח כי התחזית אינה תואמת את המציאות. "עברו שבע שנים מאז השקת הפיירוול הראשון ועדיין יש צמיחה מטורפת בשוק", אמרה בקל. "יש אזורים שלמים בעולם, כמו סין למשל, שאותם עדיין לא התחלנו לנצל". בקל הודתה כי תמהיל המכירות של צ'ק פוינט מלמד שהדרישה ל-VPN גדולה כיום מהדרישה בשוק לתוכנות פיירוול. זאת, בין השאר, מכיוון שפתרונות ה-VPN כוללים את תוכנת הפיירוול של החברה. "כיום שני שלישים מהמכירות שלנו הם של VPN, בעוד ב-2000 רק מחצית מהמכירות היו VPN, וב-1999 מכרנו יותר תוכנות פיירוול", אמרה. לדבריה, בעוד ה-VPN מכתיב תקשורת מוצפנת בין המשתמש לשרת, הפיירוול מספק הגדרות נוספות והופך את הסביבה המוגנת לגמישה וחכמה יותר.

בשלוש השנים האחרונות חל שינוי בשוק האבטחה: הופיעו מוצרים חדשים, המכונים "קופסאות חומרה ייעודיות" (Hardware Dedicated VPN), שהן מערכות משולבות, חומרה ותוכנה, המתחברות לשרתי הארגון ומספקות פתרונות VPN. "הפתרון הזה נוח ללקוחות משום שאינם צריכים להתעסק עם הקופסה", אמרה בקל. "הם קונים, מחברים וזהו". בקל העריכה כי בשנים הקרובות, 30% מהכנסותיה של צ'ק פוינט יגיעו מקופסאות אלה.

הופעתו של שוק החומרות הייעודיות אילצה את צ'ק פוינט, שהיא חברת תוכנה, לבחון שיתופי פעולה עם חברות המייצרות את ה"קופסאות", על מנת שאלה ישלבו בהן את התוכנה שלה. הסכם שיתוף הפעולה הבולט ביותר שלה עד כה הוא עם חברת הסלולר נוקיה, שהחליטה לבצע חדירה אסטרטגית לתחום האבטחה בטכנולוגיית האינטרנט, ולצורך כך הקימה חטיבת IP ייעודית.

"התחלנו בשיתוף פעולה עם נוקיה בייצור קופסה לפלח השוק הגבוה, וההצלחה היתה מסחררת", אמרה בקל. לדבריה, שתי החברות חולקות ביניהן את ההכנסות מהמכירות כך שצ'ק פוינט מקבלת את חלקה בשווי התוכנה המותקנת בקופסה, ואילו נוקיה מקבלת את חלקה בשווי החומרה.

סיסקו נגד נוקיה וצ'ק פוינט

בעקבות צ'ק פוינט מיהרו חברות אחרות, ובראשן סיסקו, להיכנס לשוק הקופסאות הייעודיות. להערכת אינפונטיקס, ב-2000 מכרה סיסקו מוצרים המקבילים למוצרי נוקיה/צ'ק פוינט בהיקף כולל של 102.2 מיליון דולר והחזיקה בנתח של 13% מהשוק. בתקופה זו נמכרו מוצרי נוקיה שבהם מותקנת תוכנת צ'ק פוינט ב-124.4 מיליון דולר - ותפסו נתח של 16% מהשוק. בדיקת שוק שערכה החברה ברבעון השני של 2001 גילתה כי סיסקו מגבירה את הקצב, ומכירותיה בתחום ברבעון הסתכמו ב-37.7 מיליון דולר, לעומ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully