וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר החשיפה

הארץ

7.10.2001 / 10:00

השינוי בשערי מטבע - מרכיב חשוב בשורת הרווח של החברות הגדולות במשק

מאת אורי וינברגר

התנודתיות החדה בשערי המטבעות בשבועות האחרונים עקב פיגועי הטרור בארה"ב צפויה להשפיע על רווחיהן של חברות ישראליות רבות החשופות לשינויים בשערי המטבעות. חברות ישראליות רבות חשופות להלוואות בדולר, ין, יורו, וכן במטבעות אחרים. התנודתיות החדה בשערי המטבעות צפויה לפיכך להוביל להפסדי מימון כבדים בחלק מהחברות. מנגד, עשויות חברות אחרות ליהנות מרווחי הון.

יש גם חברות ישראליות רבות המוכרות את תוצרתן בחו"ל. חלק מהחברות מקבל את התמורה בדולרים, ותקבוליהן של חברות אחרות הן בין השאר בינים או פרנקים. חברות רבות גם קונות את חומרי הגלם בחו"ל.

התנודתיות בשערי החליפין עשויה להשפיע גם עליהן, שכן את הסחורה הן מוכרות בישראל והתקבול תמורתה הוא בשקלים, בעוד שחומר הגלם נקנה במטבעות אחרים.

החשיפה המטבעית אם כן, בעיקר אצל היבואניות והיצואניות הגדולות, מצריכה מעקב וניהול סיכונים הדוק, שכן תזוזות כמו שאיפיינו את שוקי המטבעות בעולם בשבועות האחרונים עשויות להשפיע על תוצאותיהן ברבעון. כלכלני מחלקת המחקר בלידר דש השקעות אומרים כי שערי החליפין של המטבעות העיקריים, כפי שנקבעו בסוף הרבעון השלישי של 2001, מאפשרים לבצע הערכה מוקדמת על התוצאות הכספיות של חברות ישראליות רבות. שערי החליפין, אומרים בלידר, משפיעים על החברות בהתאם למטבע הדיווח שלהן בשני אופנים עיקריים: שער החליפין בסוף רבעון משפיע על תרגום היתרות במאזן ומתבטא בדו"ח רווח והפסד בסעיף הוצאות מימון; ושער החליפין הממוצע ברבעון משפיע על מחירי המכירה הממוצעים ועל עלות חומרי הגלם, ודרכו ניתן לגזור את שיעורי הרווחיות, בעיקר הגולמית.

מכתשים תושפע לרעה משחיקה בריאל הברזילי

המשבר הכלכלי בארגנטינה וההאטה הכלכלית בעולם המשיכו להשפיע על הריאל הברזילי גם ברבעון השלישי של 2001. שער הריאל הממוצע נשחק ברבעון השלישי 2001 בכ-12% לעומת הרבעון השני. שער הסגירה בסוף הרבעון השלישי 2001 היה גבוה בכ-20% מהשער בסוף הרבעון השני 2001.

התמורה בעבור 40% ממכירותיה של מכתשים אגן היא בריאל ברזילי. היקף מכירות זה נע סביב 360 מיליון דולר. תקופת האשראי הממוצעת בברזיל היא כ-7 חודשים, המייצגים חשיפה של כ-210 מיליון דולר בחוב הלקוחות. כ-90% מהחוב מוגן על ידי החברה, כך שהחשיפה בפועל מסתכמת בכ-30 מיליון דולר.

כלל האצבע, אומרים כלכלני לידר, הוא שתזוזה של 1% בשער המטבע הברזילי משפיעה על הרווח הנקי בכ-300 אלף דולר. שחיקה של כ-20% במטבע הברזילי, כמו שהיתה ברבעון השלישי, משמעותה ירידה של כ-5 מיליון דולר ברווח הנקי, כפי שיוצג הדבר בדו"חות החברה ברבעון השלישי של 2001. גם בהנחה שהחברה הצליחה להגביר ברבעון החולף את מכירותיה לברזיל בכ-50% לעומת הרבעון המקביל ב-2000, כפי שמעריכים בלידר, השפעת שער החליפין על תוצאות החברה יאלץ אותה להסתפק ברווח נקי של 10 מיליון דולר בלבד. היורו התחזק מול הדולר בכ-7% ברבעון השלישי.

הפעילות של עלית 5 בברזיל אוחדה בתחילת 2001, כך שאין לפיחות בשער הריאל השפעות מהותיות על התוצאות ההשוואתיות לרבעון המקביל ב-2000. עם זאת, מעריכים בלידר, כי אם ימשיך הריאל להיסחר ברמות אלו, תוצאות הפעילות בברזיל יהיו פחות מרשימות מאלו שמצפים להן בחברה.

ההאטה הכלכלית הנמשכת בארה"ב והורדות הריבית האחרונות לרמה של 2.5% תמכו בהתחזקות היורו מול הדולר במהלך הרבעון השלישי. שערו הממוצע של היורו התחזק מול הדולר בכ-2% במהלך הרבעון; שער הסגירה היה גבוה בכ-7% לעומת סוף הרבעון השני. בלידר מערכים אמנם כי תמה תקופת הורדות הריבית בארה"ב, אך שאר תנאי המקרו תומכים להערכתם בהמשך התחזקות היורו.

כ-50% ממכירותיה של כי"ל מיועדות לאירופה. התחזקות היורו, מעריכים כלכלני לידר, תתבטא בדו"חותיה הכספיים. ואולם, התחזקות היורו והירידה במחיר הנפט לא יביאו לשיפור בתוצאות, בשל תנאי המקרו הקשים.

חברת התרופות טבע מוכרת כ-20% מתוצרתה באירופה. התחזקות המטבע האירופי תוביל לגידול בקצב הצמיחה של החברה באירופה מחד גיסא, והיא תפגע בה מאידך גיסא, שכן טבע מייבאת כ-50% מחומר הגלם שלה מאירופה.

היורו התחזק מול השקל ב-13% ברבעון השלישי

המטבע האירופי התחזק במהלך הרבעון השלישי גם מול השקל. השקל החל ברבעון לשלם את מחיר האי יציבות הפוליטית באזור ואת מחיר היחלשות השווקים המתפתחים. שער הסגירה שלו בסוף הרבעון היה גבוה בכ-13% לעומת שער הסגירה ברבעון השני.

בלידר מציינים כי שיטת הדיווח הייחודית של עלית על פעילותה באירופה תביא לשיפור ניכר באירופה, אם כי "על הנייר" בלבד. תחילה, אומרים בלידר, יגלמו דו"חות הרבעון השלישי את המכירות באירופה, כשסביר להניח שאלה ישקפו שחיקה של כ-5%-10% במונחים כמותיים עקב ההאטה בשוק המקומי.

במונחי שקל יגלמו המכירות צמיחה של 2%-7%, ועל כך עוד יש להוסיף את הצמיחה ה"רטרואקטיווית" שעלית מבצעת למכירות באירופה במחצית השנה הראשונה, בשל התחזקות היורו מול השקל בשיעור של 12% ברבעון השלישי (שיטת הדיווח בדו"חות הכספיים של עלית מעדכנת מדי רבעון את שער היורו גם למכירות הרבעונים הקודמים). בסך הכל הצמיחה במכירות החברה באירופה במונחי שקל תהיה כ-10%, ותביא להערכת כלכלני לידר דש לגידול של כ-5%-10% במחזור המכירות המאוחד של החברה.

דלק רכב תסבול מהשחיקה

שחיקת הין היפאני שהחלה ברבעון השלישי של 2000 נעצרה ברבעון הנוכחי, והמגמה אף התהפכה במקצת עם התחזקותו בשבועות האחרונים. שער החליפין בסוף הרבעון השלישי היה נמוך בכ-4% לעומת סוף הרבעון השני. ואולם, בהשוואה לרבעון השלישי ב-2000 פוחת שער החליפין הממוצע של המטבע היפאני בכ-13%. בשער הסגירה היה פיחות של כ-11%.

דלק רכב , יבואנית מכוניות מזדה ופורד, נהנתה משער חליפין נמוך ששרר ברבעון השלישי, אך היא עלולה להיפגע קצת משער הסגירה. לדלק רכב יש הלוואות בין, שרק חלקן מוגן בעסקות גידור, ולכן היא חשופה חלקית להלוואות צמודות למטבע היפאני.

ההשפעה העיקרית על דלק רכב, אומרים כלכלני לידר, היא בשער החליפין הממו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully