וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוקס כבר לא באופנה

מיכאל רוכוורגר

25.2.2008 / 9:25

כלכלני מדרוג קבעו אופק שלילי לאג"ח סדרה א' של חברת האופנה בהיקף של 70 מיליון שקל. מניית החברה צנחה בכ-32% בחצי שנה

הירידה ברווחיות והחשש מההפסדים עקב השקעה באגרות חוב בעלות דירוג נמוך הובילו את כלכלני מדרוג להציב אופק שלילי לאג"ח סדרה א' של חברת האופנה פוקס בהיקף של 70 מיליון שקל.

פוקס רשמה עלייה דרמטית בשיעור של 25% בהוצאות המכירה והשיווק מינואר עד ספטמבר 2007 ל-186.4 מיליון שקל. זאת, בעיקר בעקבות פתיחת חנויות בהפעלה עצמית ברוסיה אשר גרמו לשחיקה ברווחיות התפעולית בשיעור של כ-60% בשלושת הרבעונים הראשונים, לעומת התקופה המקבילה ב-2006. בנוסף לכך, חוסר הצמיחה בהכנסות מחנויות זהות (SSS) - הובילו את כלכלני חברת הדירוג מדרוג להציב אופק שלילי לאגרות החוב (סדרה א'), שהונפקו במאי 2006.

חברת פוקס עוסקת בעיצוב, ייצור, ושיווק בגדים ואביזרי אופנה, ונמצאת בשליטת משפחות ויזל ופוקס ולב לבייב, בעל השליטה בחברת אפריקה ישראל.

בשלב זה הותירו במדרוג את הדירוג לסדרת האג"ח א' על A1, אך הוסיפו כי החברה פועלת בסביבה עסקית הניחנת בתחרותיות גבוהה. תחרותיות זו עלולה להקשות על פוקס בשיפור שיעורי הרווחיות לאורך זמן - דבר העלול להוביל להורדת הדירוג לאגרות החוב של החברה.

פעילות נוספת אשר אינה קשורה לליבת העסקים של פוקס ומעוררת חשש רב במדרוג הינה תיק ההשקעות אותו רכשה החברה באמצעות נטילת הלוואות לזמן ארוך מבנקים. בשל הנפילות בשווקים בחצי השנה האחרונה התיק הניב לחברה הפסדים לא מבוטלים, כשהיקף ההשקעה בניירות ערך סחירים נכון לסוף הרבעון השלישי של 2007 הסתכם בכ-11.5 מיליון שקל.

תיק ההשקעות של פוקס מורכב מהשקעה באג"ח קונצרני (חברות) המדורג בדירוג A ומעלה (כ-42.1% מהתיק), השקעה בשיעור של כ-24.8% באג"ח קונצרני המדורג מתחת ל-A, השקעה בשיעור של כ-20.2% באג"ח ממשלתי, השקעה בשיעור של כ-6.6% במניות והיתר במזומן ובמט"ח. במידרוג סבורים כי התפלגות תיק ההשקעות של פוקס - הכוללת בתוכה השקעות מהותיות באגרות חוב בעלות דירוג נמוך וכאלה שאינן מדורגות - מוסיפה להגדלת הסיכון הפיננסי של החברה.

מניית פוקס צנחה בחצי השנה האחרונה בכ-32% והחברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-246.5 מיליון שקל.

הפסד של 1.7 מיליון שקל ברבעון השלישי

פוקס מפעילה 184 חנויות בהפעלה עצמית בישראל נכון לסוף ספטמבר 2007, וכן 192 חנויות המופעלות על ידי זכיינים בסין, סינגפור, תאילנד, איטליה, בולגריה, רומניה, פנמה וקרואטיה.

הגידול החד בהוצאות המימון של פוקס ברבעון השלישי הסתכמו ב-8.2 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון בהיקף של 200 אלף שקל ברבעון המקביל. עניין זה הוביל את פוקס להפסד של כ-1.7 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2006.

החברה הפסידה כ-3.7 מיליון שקל בגין השקעות בניירות ערך סחירים, ירידת שער הדולר מול השקל בשיעור של 5.5% - אשר הביאה להפסדים מעסקות עתידיות במט"ח בהיקף של כ-2 מיליון שקל - וכן מהוצאות ריבית והפרשי הצמדה על אגרות החוב שהחברה הנפיקה בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל.

את תשעת החודשים הראשונים של 2007 סיימה חברת האופנה עם צניחה של כ-72.3% ברווח הנקי, לעומת התקופה המקבילה, ל-7.7 מיליון שקל. בעקבות זאת, רשמה פוקס בינואר-ספטמבר גרעון בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת בהיקף של כ-47.7 מיליון שקל. פוקס נטלה ביוני האחרון הלוואה מבנק לאומי בהיקף של כ-100 מיליון שקל. לצד הלוואות אחרות שהחברה נטלה לטווח ארוך - אלו הרעו את מצבה הפיננסי של החברה ופגעו ביחסי איתנות פיננסית (יחס של הון עצמי למאזן) ובכיסוי החוב. ההון העצמי ירד בינואר ספטמבר קלות בכ-4% לעומת התקופה המקבילה ל-292 מיליון שקל.

לעומת זאת, ההכנסות של פוקס ברבעון השלישי גדלו בכ-24% לעומת הרבעון המקביל ב-2006 ל-173 מיליון שקל. הסיבה לכך, נעוצה ברכישה של שני מותגים מקומיים: סאקס ובילי האוס שתרמו כ-10 מיליון שקל למכירות. בנוסף, תרמו להכנסות הגידול במכירות בחו"ל, פתיחת חנויות נוספות ברוסיה וגידול במכירות בישראל - עקב שינוי בשיטת ההתקשרות עם הזכיינים וגידול במספר החנויות.

לסיכום, מציינים במדרוג כי הגורמים אשר עשויים להשיב את אופק הדירוג של פוקס ליציב הם: שיפור ברווחיות לאורך זמן, שיפור קבוע ביחסי כיסוי החוב וכן המשך הוכחת יכול הצמיחה. לעומת זאת כותבים במדרוג כי הגורמים אשר עלולים להוריד את הדירוג של פוקס הם: פגיעה לאורך זמן ברווחיות החברה, בתזרימי המזומנים וביחסי הכיסוי, פגיעה במוניטין וכן ביצוע השקעות מהותיות בתחומים מסוכנים אשר בהם לפוקס אין יתרון יחסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully