וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה האפגנית: תקיפת ארה"ב בקרוב

הארץ

7.10.2001 / 17:20

הליגה הצפונית לתושבי קאבול: התרחקו מבסיסי צבא; שלושה מטוסים אמריקאים נחתו באוזבקיסטאן

מאת סוכנויות הידיעות

תנועת האופוזיציה האפגנית "הברית הצפונית" הודיעה היום (ראשון), כי להערכתה תקיפת ארה"ב באפגניסטאן תחל "בקרוב מאוד". שר החוץ של הברית הצפונית, הד"ר עבדאללה עבדאללה, הכריז על כך בצהריים במסיבת עיתונאים. משנשאל כמה קרובה המתקפה התבונן בשעונו, ואמר "מה השעה? ודאי שהדבר לא ייקח שבועות. איני אומר בקרוב, אלא בקרוב מאוד".

במסיבת העיתונאים קרא עבדאללה לאזרחי קאבול, בירת אפגניסטאן, להתרחק מבסיס צבא. לדבריו, מיד אם ראשית המתקפה האמריקאית תתחיל גם הברית הצפונית במתקפה נגד מיליציית טליבאן, השולטת במרבית אפגניסטאן. עבדאללה ציין כי הברית הצפונית מתאמת את פעולותיה עם ארה"ב באופן סדיר. היום הורתה ארה"ב לברית לסגור את המרחב האווירי שבשליטתה. הברית הצפונית שולטת בפחות מעשירית משטחה של אפגניסטאן.

רדיו "קול אמריקה" דיווח, כי מטוסים אמריקאים נחתו בדרום אוזבקיסטאן, ובהם כנראה כ-1,000 חיילים הצפויים להתפרש במדינה לקראת המתקפה הקרבה על אפגניסטאן. הרדיו ציטט גורמים באוזבקיסטאן שאמרו כי לפחות שלושה מטוסים אמריקאים הגיעו לבסיס קנבאד, 300 ק"מ מדרום לבירה טשקנט. הגעת הכוחות תואמת את ההסכם אליו הגיע שר ההגנה, דולנד ראמספלד, עם נשיא אוזבקיסטאן, איסלאם קרימוב.

ביום שישי הסכימה אוזבקיסטאן, הגובלת באפגניסטאן, לאפשר לכוחות אמריקאים להשתמש בבסיס חיל האוויר שלה, אבל רק למבצעי סיוע והצלה ולא למבצעים צבאיים. דובר הפנטגון, ג'ים טרנר, סירב להגיב על פריסת הכוחות, על פי מדיניותה של ארה"ב לפיה לא דנים בתנועת כוחות.

המתקפה קרובה

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר בנאומו אתמול כי אם לא יוסגר בן לאדן "יהיה על שלטון הטליבאן לשאת בהשלכות של סירובם". זו האינדנקציה הברורה ביותר, עד כה, לכך שארה"ב לא תסתפק בתקיפה נגד בן לאדן וארגונו אל-קאעדה, אלא גם נגד שלטון טליבאן, הממאן להסגירו.

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, אף אמר שהתוכניות להתקפה על משטר טליבאן כבר מוכנות. לדבריו, "המלכודת מוכנה למשטר הטליבאן - אנחנו חוסמים את מקורות המימון והאספקה שלהם, והקמנו באזור קואליציה מדינית חזקה מאוד".

הטליבאן מאיים להילחם ומשחרר העיתונאית הבריטית

טליבאן דחתה את דרישות ארה"ב להסגיר את אוסאמה בן לאדן, ואיימה להתקיף את אוזבקיסטאן, או כל מדינה אחרת, אם תאפשר שימוש בשטחה כדי להתקיף את אפגניסטאן. סוכנות הידיעות הרוסית, "אינטרפקס", דיווחה כי חיילי הטליבאן עושים את דרכם לגבול אוזבקיסטאן, ואתם ארטילריה לטווח רחוק ומשגרי טילים. "הצבנו את הכוחות שלנו שם בכל המקומות החשובים. זוהי שאלה של כבוד, ולעולם לא ניכנע לאמריקאים ולנלחם עד אחרון כוחותינו", אמר מקור במשרד ההגנה של הטליבאן, שצוטט היום על ידי סוכנות הידיעות האפגנית בפקיסטאן (AIP).

טליבאן אמנם הציעה לשחרר את שמונת עובדי הסיוע העצורים באשמת הפצת הנצרות, אם תסכים ארה"ב לקיים מו"מ ותיסוג מאיומי המתקפה, אך הבית הלבן דחה את ההצעה. הבוקר הודיעה טליבאן ששיחררה את העיתונאית הבריטית איבון רידלי שנעצרה לאחר שנכנסה באופן לא חוקי למדינה. אתמול מסר מנהיג הטליבאן, מולה מוחמד עומאר, כי הורה לשחררה.

רידלי, בת 41, עובדת בעיתון הבריטי "סאנדיי אקספרס". טליבאן גם הודיעה שכל הדרכים למשאיות סיוע לאפגניסטאן פתוחות, כנראה כדי לטרפד את תוכניות ארה"ב להנחית מזון מהאוויר לאזורי רעב ובצורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully