וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את "חוק חפציבה"

צבי זרחיה

26.2.2008 / 14:33

שורה של הסדרים נועדו להבטיח כספו של רוכש דירה ולסתום פרצות בחוק המכר. ח"כ ריבלין: "הוא מבטיח שאירועי חפציבה לא יחזרו"

ועדת הכספים אישרה בצהריים (שלישי) את העלאתה להצבעה בקריאה השנייה והשלישית של הצעת "חוק חפציבה", שהגישו חברי הכנסת סטס מיסז'ניקוב וראובן (רובי) ריבלין. הצעת החוק כוללת חובת מימון בנקאי על ידי חשבון ליווי סגור בלבד, הסדר מימון רכישת דירה בשוברים כולל להלוואות ולמשכנתאות, הקמת ממונה לפניות ציבור במשרד השיכון, סנקציות אזרחיות ופליליות על הבנקים והקבלנים.

מרדכי יונה, שייסד את חפציבה, כתב לחברי הוועדה כי טיפול טורי בבעיות חפציבה ולא טיפול רוחבי בכל הבעיות, מגדיל את נזקי הקריסה וירחיק את הרוכשים מקבלת הדירות שנרכשו על ידם. יונה התלונן כי בקשתו לסייע לפתרון הבעיה סורבה.

הצעת החוק הפרטית כוללת קשת של הסדרים שנועדו להבטיח את כספו של רוכש דירה, ולסתום פרצות בחוק המכר (דירות) שאיפשרו את משבר חפציבה.

בין ההסדרים המוצעים בהצעת החוק:

חשבון ליווי סגור - ההצעה מחייבת להגדיר לכל פרויקט חשבון ליווי סגור למימון פרויקט הבנייה. כל סכום שהעביר הקונה למוכר יופקד מיידית בחשבון הליווי וגם הליווי הפיננסי של הבנק ייעשה רק באמצעותו. בנק שיאפשר תנועת כספים מחשבון הליווי ייקנס במיליון שקל. ההצעה תחול רק על עסקות שמלוות במימון פיננסי.

רפורמת השוברים - בנק מלווה יפיק פנקס שוברי תשלום עבור על דירה בפרויקט בנייה שממומן בליווי בנקאי, וימסרו למוכר. המוכר יקבל את הכספים מן הקונה, כולל אלו שמקורם בהלוואות ומשכנתאות, רק באמצעות השוברים הישר לחשבון הליווי. סטייה מהוראות הסדר השוברים תחייב את הבנק בקנס של כ-400 אלף שקל. אי ידוע הרוכש על ההסדר תביא לקניסתו ב-67,300 שקל.

ערבות בנקאית - כיום, ערבות בנקאית ניתנת רק לסכום שהוא מעל 15% משווי העסקה. ההצעה מחייבת מתן ערבות בנקאית החל מ-7% מהשווי. לגבי פירעון הערבות, מאפשרת ההצעה לפרוע הערבות עם מתן צו הקפאת הליכים ולא רק בנסיבות קיצוניות כמו פשיטת רגל או פירוק החברה.

חובת הידוע - ההצעה מחייבת את המוכר לידע את הקונה בכתב בדבר הדרכים שהחוק קובע להבטחת השקעתו עוד בטרם תיחתם העסקה. ההצעה מנסחת הוראה דומה ביחס לבנק שמספק את המשכנתא, וכן מחייבת את העו"ד של המוכר להתריע בפני רוכש שאינו מיוצג, שאין הוא דואג לאינטרסים שלו בעסקה.

אחריות הבנקים - על פי ההצעה, יוודא הבנק המלווה את הפרויקט שכל רוכש דירה אכן קיבל בטוחות מאת המוכר. כמו כן, יחוייב הבנק שנותן את ההלוואה (המשכנתא) לוודא שהקונה אכן קיבל בטוחות או התחייבות בכתב מהמוכר למתן בטוחות. עבירה על סעיפים אלו עלולה לגרור קנס כספי של מיליון שקל.

ממונה במשרד השיכון - למרות התנגדות משרד האוצר בשל הצורך להקצות תקנים חדשים, מטילה ההצעה על שר השיכון חובה למנות ממונה על עסקות מכר דירות בעל סמכויות נרחבות, ביניהם: ניהול דקדקני של רישום עסקות מכר, קבלת מידע מבנק מלווה, בירור פניות ציבור ותיקון ואכיפת ליקויים, וכן העברות תיקים לבדיקת המפקח על הבנקים כאשר מדובר בהפרת חובות מצד בנק מלווה.

סנקציות - חברות בנייה אשר הפרו את הוראות חוק הנוגעות להבטחת כספי הרוכשים לא יוכלו לגשת למכרזים מטעם המדינה, בהוראת בית המשפט. בהיבט הפלילי, מחמירה ההצעה את הענישה על מוכר אשר הפר הוראות הנוגעות להבטחת כספו של הקונה (שנה מאסר), וכן מטילה חבות פלילית על תאגיד בנקאי, שהפרו הוראות הנוגעות להבטחת כספי הרוכשים. מגישי הצעת החוק נמנעו מלהטיל חבות פלילית גם על עובדי הבנקים.

ח"כ מיסז'ניקוב אמר היום כי "כאב לי הלב לראות את המשפחות שרובן השקיעו את מיטב כספן ברכישת הדירות ונותרו ללא קורת גג, וזוהי לא הפעם הראשונה שרוכשי דירות נשארו ללא רכוש. אני מקווה כי הצעת החוק תסגור את כל הפרצות הקיימות בחוק ותעניק בעתיד הגנה טובה יותר מבחינה כלכלית על רוכשי דירות מאשר היום".

ח"כ ריבלין אמר כי "לאורך חקיקת החוק היינו קשובים מאוד להערותיהם של הגורמים השונים. החוק הזה, שחקיקתו תושלם בתוך זמן קצר, אינו מחטף ולא הפגנת שרירים של המחוקק, אלא משקף נכונה את האינטרס הציבורי בכללותו. החוק מאזן נכונה בין כל הגורמים המעורבים בעסקאות מכר דירות, ומבטיח שאירועי חפציבה למיניהם לא יחזרו על עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully