וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד המחירים ליצרן בארה"ב זינק ב-1% בינואר

מיכל רמתי

26.2.2008 / 17:31

הקפיצה במדד מגבירה את החששות מסטגפלציה, שכן מסתמן שההאטה בצמיחה הכלכלית לא הובילה עד כה להתמתנות האינפלציה

מדד המחירים ליצרן בארה"ב זינק בינואר ב-1% לעומת דצמבר, בהובלת מחירי האנרגיה והמזון. כך דיווח משרד העבודה האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של 0.3% במדד המחירים ליצרן. המדד רשם ירידה של 0.3% בדצמבר. העלייה ביחס לינואר 2007 עמדה על 7.4% - העלייה החדה ביותר מאז 1981. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.4% בינואר לעומת דצמבר. זאת, לעומת תחזיות הכלכלנים לעלייה של 0.2%. לעומת ינואר 2007, עלה מדד הליבה ב-2.3%.

העלייה החדה במחירים הסיטוניים מגבירה את החששות מסטגפלציה (שילוב של האטה כלכלית עם אינפלציה גבוהה) שכן מסתמן שההאטה בצמיחה הכלכלית לא הובילה עד כה להתמתנות האינפלציה.

מדד המחירים לצרכן שהתפרסם בשבוע שעבר רשם עלייה של 0.4% בינואר לעומת דצמבר. במונחים שנתיים עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.3% בינואר, ומדד הליבה ב-2.5% - העלייה החדה ביותר מאז פברואר 2007.

נתוני האינפלציה הגבוהים מהצפוי אינם צפויים למנוע מהבנק הפדרלי להמשיך להוריד את שיעור הריבית בארה"ב על מנת למנוע מהכלכלה האמריקאית לעבור למיתון על רקע משברי הדיור והאשראי. כלכלנים צופים כי הבנק הפדרלי יוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5% בפגישתו במארס, אף כי מפרוטוקול הבנק הפדרלי שהתפרסם בשבוע שעבר לגבי החלטת הריבית בינואר, עולה כי דעות חברי ועדת השוק הפתוח, הקובעת את מדיניות הריבית בארה"ב, חלוקות.

מפרוטוקול הישיבה עולה כי חלק ממשתתפיה ציינו שהסכנות המאיימות על הצמיחה האמריקאית הן משמעותיות - על רקע הנפילה בשוקי המניות, הירידה המתמשכת במחירי הבתים וההאטה בצריכה הפרטית. חלק מחברי הוועדה ציינו כי כאשר הצמיחה האמריקאית תתאושש וכלכלת ארה"ב תצא מההאטה אליה נקלעה, יהיה צורך בהעלאות חדות של הריבית, בדומה להורדות הריבית החדות עליהן החליט הבנק הפדרלי בחודשים האחרונים במטרה לסייע לכלכלה. זאת, כדי למנוע האצה עתידית באינפלציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully