וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: את רוב הלחימה היבשתית תעשה האופוזיציה האפגנית

הארץ

8.10.2001 / 2:02

ההתקפה על אפגניסטאן הערב היתה מתואמת עם כוחות האופוזיציה באפגניסטאן, "הברית הצפונית"

מאת יוסי מלמן

ההתקפה על אפגניסטאן הערב (ראשון) היתה מתואמת עם כוחות האופוזיציה באפגניסטאן, "הברית הצפונית", ולפי הערכות פרשנים ומומחים לאפגניסטן, את עיקר הלחימה לתפיסת בן לאדן ואנשיו ולהפלת הטליבאן יעשו כוחות האופוזיציה. דובר האופוזיציה, שר החוץ של הברית, ד"ר עבדאללה עבדאללה, אישר את הדברים לכתבים מערביים, ואמר שתנועתו מקיימת "מגע הדוק עם ארצות הברית". על פי תיאום זה פתחו כוחות האופוזיציה בירי טילים על כוחות הטליבאן. כוחות טליבאן נערכו להגנה על הבירה קאבול מפני מתקפה קרקעית מצד כוחות "הברית הצפונית".

לאחר התקיפה לא ניכרה תנועה רבה של פליטים אל מחוץ לערים, ועיתונאים מערביים אף דיווחו כי תושבים שנמלטו להרים שבו לבתיהם, לאחר שהתברר שארה"ב ובריטניה תקפו מטרות צבאיות.

טליבאן העבירה כוחות לגבול אוזבקיסטאן, המסייעת לארה"ב. ממשלת אוזבקיסטאן שבה והבהירה שלא תתיר לכוחות האמריקאיים להשתמש בשטחה למטרות תקיפה באפגניסטאן. דוברי ממשלת אוזבקיסטאן מסרו ששיתוף הפעולה שלהם עם ארה"ב יהיה מוגבל, וכי יתירו לכוחות האמריקאיים לפעול רק "למטרות הומניטאריות" - חילוץ נפגעים אמריקאיים, במקרה של פלישה יבשתית לאפגניסטאן. ואולם, פרשנים סבורים שאוזבקיסטאן וארה"ב הסכימו בחשאי שארה"ב תוכל להפעיל במדינה גם יחידות מודיעין, ואולי אף להנחית באפגניסטאן כוחות מיוחדים מצומצמים מתוך המדינה. כעת מוצבים באפגניסטאן חיילים אמריקאים מיחידות שאומנו ללחימה בהרים.

בתגובה לסיוע אוזבקיסטאן לארה"ב ובריטניה מאיימת ממשלת טליבאן לפלוש למדינה. ביממה האחרונה הועברו כ-10,000 חיילים לקרבת גבול אוזבקיסטאן-אפגניסטאן. בימים האחרונים שבו דוברי הטליבאן והזהירו כי יתקיפו את אוזבקיסטאן אם תתיר לארצות הברית לתקוף משטחה.

שגריר טליבאן בפקיסטאן שב והציע משפט איסלאמי לבן לאדן שגריר אפגניסטאן בפקיסטאן, עבד אל-סלאם סאיף, גינה את המתקפה והזהיר מפני פגיעה בזרים השוהים באפגניסטאן. סאיף כינס אחר הצהריים מסיבת עיתונאים, ואמר שהעדויות שאספו חוקרי ארה"ב נגד בן לאדן הן "משכנעות". בניסיון אחרון למנוע את התקיפה, חזר על הצעת הטליבאן לשפוט את בן לאדן בפני בין דין מוסלמי, לפי חוקי השריעה. ואולם ארצות הברית דחתה את ההצעה והבהירה שלא תסתפק בפחות מכניעה מוחלטת של טליבאן לדרישותיה: הסגרת בן לאדן ואנשיו וסגירת כל מחנות האימונים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully