וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

AIG דיווחה על הפסד של 5.29 מיליארד דולר

נמרוד הלפרן ונעם רודה

29.2.2008 / 10:06

חברת הביטוח הגדולה בעולם הפסידה את הסכום הרבעוני הכבד ביותר ב-89 שנותיה. המנכ"ל מעריך כי הפגיעה בהשקעות אינה משמעותית

AIG האמריקאית, חברת הביטוח הגדולה בעולם, דיווחה על הפסד של 5.29 מיליארד דולר - ההפסד הרבעוני הכבד ביותר ב-89 שנות קיומה של החברה. ברבעון המקביל בשנה שעברה הרוויחה החברה 3.85 מיליארד דולר, 1.47 דולר למניה. עיקר ההפסדים נגרמו עקב מחיקות של ניירות ערך שחשופים להשקעות כושלות בתחום המשכנתאות.

החברה אמרה כי היא מצפה להחזיר את רוב המחיקות שלה עם הזמן, אך חלק קטן מהשקעותיה נפגע באורח חמור, מה שהוביל את החברה לרשום אותו כהפסד.

מנכ"ל AIG מרטין סאליבן, ניסה להרגיע את המשקיעים ואמר כי למרות שתוצאות הרבעון היו בלתי מספקות ולמרות שהחברה לא שוללת היתכנות של מחיקות נוספות, היא מעריכה כי הפגיעה בהשקעות לא תהיה משמעותית לטווח הארוך.

"ב-2008 אנו מצפים ששוק הדיור בארה"ב ימשיך להיות חלש ושחוסר הוודאות בשוקי האשראי יימשך ", אמר סאליבן.

מוקדם יותר החודש, רשמה מניית AIG את הנפילה היומית החדה ביותר זה 20 שנים, קרוב ל-12%, לאחר שענקית הביטוח הודיעה, כי מבקרי החשבונות של החברה חשפו "חולשה מהותית" באופן שבו AIG מעריכה את שווי השקעותיה בשוק ה-CDS, ועוררה בכך חששות כי ניפוח שווי נכסיה בשוק הנגזרים עלול לפגוע בתוצאותיה הכספיות. ההפסד מהשקעות בניירות ערך אלה עלול להגיע ל-5 מיליארד דולר, לעומת הערכות קודמות להפסד של מיליארד דולר.

השערורייה החדשה מעיבה על חברת הביטוח הענקית, שסבלה ב-2005 מתביעות פליליות נגד המנכ"ל שלה דאז, מוריס (הנק) גרינברג. המנכ"ל הוותיק הודח מהחברה בחודש מארס 2005 ובמקומו מונה מרטין סאליוון. מאז הדחתו של גרינברג, נאלצה AIG להוציא 1.6 מיליארד דולר בהסכמי פשרה בחקירות השונות שהתנהלו נגד גרינברג ובכירים נוספים בחברה. הטעויות החשבונאיות שנעשו אז הובילו לתיקונים שגרמו למחיקת 3.9 מיליארד דולר מרווחי החברה.

המשבר בשוק הסאבפריים בארה"ב לא פסח על AIG. ברבעון השני של 2007 כבר נראו אותותיו: החברה רשמה ירידה של 23% ברווח בעקבות מחיקה של 352 מיליון דולר כנגד הפסדים בשוק הסאבפריים. אי-הסדרים הנוכחיים שחשפה AIG קשורים לשוק ה-CDS - נגזרים פיננסיים המבוססים על משכנתאות מגובות נכסים - בו מסתכמות השקעותיה של AIG ב-78 מיליארד דולר. עסקות CDS (credit default swap), המאפשרות להעביר סיכוני אשראי, עשויות להתברר כ"כלי הפיננסי הנורא ביותר" שיצרה מעולם מערכת הבנקאות - ועלולות לגרום להפסדים של רבע טריליון דולר, העריך בחודש שעבר ביל גרוס, מנהל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם.

בתחילת השבוע הרשיע חבר מושבעים במדינת קונטיקט בארה"ב מנהל בכיר לשעבר ב-AIG וארבעה מנהלים בכירים לשעבר בחברת הביטוח ג'נרל רה, אשר נמצאת בבעלות חברת ההחזקות של וורן באפט, ברקשייר התאוויי, בהונאה פיננסית, קשירת קשר לביצוע עבירה ודיווחים כוזבים לרשות ניירות ערך. הנאשמים במשפט - כריסטופר מילטון, בכיר לשעבר ב-AIG; רונלד פרגוסון, לשעבר מנכ"ל ג'נרל רה; אליזבת מונראד, לשעבר סמנכ"לית הכספים של החברה; רוברט גרהאם, לשעבר אחד מהיועצים הבכירים בחברה, וכריסטופר גראנד, ששימש כסגן נשיא בג'נרל רה - הורשעו בניפוח מאזניה הכספיים של AIG בתחילת העשור בניסיון להגדיל את שווי מניות החברה.

פרגוסון, מונראד, גרהאם ומילטון צפויים לעונשים של עד 230 שנות ממאסר וקנס של עד 46 מיליון דולר כל אחד. גראנד צפוי לעונש של עד 160 שנות מאסר וקנס של עד 29.5 מיליון דולר.

מנית החברה ירדה ב-2.6% במסחר שלאחר הסגירה, אחרי שהפסידה 4% ביום המסחר עצמו.

  • עוד באותו נושא:
  • aig

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully