וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לסטגפלציה? מדד האינפלציה המועדף על הבנק הפדרלי רשם את העלייה החדה ביותר זה ארבעה חודשים

סוכנויות הידיעות

29.2.2008 / 17:28

הצריכה הפרטית בארה"ב גדלה בינואר ב-0.4%



הצריכה הפרטית בארה"ב גדלה בשיעור של 0.4% בחודש ינואר, לאחר גידול של 0.3% בדצמבר, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. העלייה היתה בשיעור כפול מתחזיות הכלכלנים אשר צפו גידול של 0.2% בצריכה הפרטית, לאחר צמיחה של 0.2% עליה דווח במקור בדצמבר.



מדד המחירים לצרכן, המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) ללא מחירי המזון והאנרגיה - המדד המועדף על הבנק הפדרלי לאומדן האינפלציה - עלה בשיעור של 2.2% בשנה שהסתיימה בחודש ינואר. לעומת חודש דצמבר עלה המדד ב-0.3% - העלייה החדה ביותר זה ארבעה חודשים.



"הצריכה הפרטית אינה צומחת כלל למעט גידול בעקבות התייקרות המחירים", אמר הכלכלן הראשי של FTN פייננשל, כריס לו, לסוכנות הידיעות בלומברג. "אין ספק כי הצרכנים מתקשים לשמור על רמת החיים שלהם, ומצמצמים את ההוצאות", הוסיף. "במונחים ריאליים, אנחנו עדיין בדרך לצמיחה כמעט אפסית בצריכה הפרטית ברבעון הראשון של השנה", אמר הכלכלן הראשי של בנק אוף אמריקה, מייקי לוי, לבלומברג.



ההכנסה האישית צמחה בחודש שעבר ב-0.3% לאחר גידול של 0.5% בדצמבר. תחזית הכלכלנים היתה לגידול של 0.2% בהכנסה האישית.



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, העריך אתמול כי כלכלת ארה"ב אינה נמצאת בדרכה לסטגפלציה - שילוב של אינפלציה ומיתון. "מצב כלכלת ארה"ב כלל לא מתקרב למצב שהיה בשנות ה-70", אמר ברננקי בנאום בפני ועדת הבנקאות של הסנאט.



נתוני אינפלציה וצמיחה שפורסמו השבוע בארה"ב הגבירו את החששות כי הכלכלה הגדולה בעולם נמצאת בדרכה לסטגפלציה. ברננקי אמר, כי התגברות האינפלציה מסבכת את ניסיונות הבנק הפדרלי לתמוך בצמיחת הכלכלה האמריקאית. "אנו עומדים בפני מצב בו זמני של האטה בכלכלה, לחצים בשוקי הפיננסים ולחצים אינפלציוניים הנובעים מעליית מחירי הסחורות בחו"ל", הוסיף יו"ר הפד.



משרד המסחר האמריקאי מסר אתמול כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הרביעי בשיעור של 0.6% - הנמוך ביותר מאז יציאת כלכלת ארה"ב מהמיתון האחרון בשנת 2002. שיעור הצמיחה ברבעון הרביעי משקף האטה ניכרת לעומת צמיחה של 4.9% ברבעון השלישי של 2007. ההאטה נרשמת בעקבות המשבר החריף בשוק הדיור האמריקאי וההאטה בצריכה הפרטית.



הצמיחה האמריקאית היתה נמוכה מתחזיות הכלכלנים, שצפו כי משרד המסחר יעדכן את הערכת הצמיחה ברבעון הרביעי כלפי מעלה ל-0.8%, לעומת צמיחה של 0.6% שעליה דווח במקור.
כלכלת ארה"ב צמחה ב-2007 ב-2.2% - קצב הצמיחה האיטי ביותר שלה מזה חמש שנים, והאטה לעומת צמיחה של 2.9% ב-2006.



נתוני האינפלציה שפירסם מוקדם יותר השבוע משרד העבודה האמריקאי הצביעו על זינוק חד פי שלושה מהצפוי של מדד המחירים ליצרן בארה"ב בינואר, אשר השלים בכך קפיצה של 7.4% לעומת החודש המקביל בשנת 2007. מדובר בעלייה החדה ביותר מאז 1981.



מדד המחירים ליצרן (PPI) בארה"ב זינק בינואר ב-1% לעומת דצמבר, בעקבות קפיצה במחירי האנרגיה והמזון. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של 0.3% במדד. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.4% בינואר לעומת דצמבר - כפליים מהתחזיות, והשלים בכך עלייה של 2.3% מאז ינואר 2007.



מדד המחירים לצרכן (CPI) שפורסם בשבוע שעבר רשם עלייה של 0.4% בינואר לעומת דצמבר. במונחים שנתיים רשם המדד זינוק של 4.3%, ומדד הליבה עלה ב-2.5%.



הבנק הפדרלי הוריד בחודש שעבר את הריבית בארה"ב ב-1.25% בתוך 9 ימים - הורדת הריבית החדה ביותר זה 20 שנה - על רקע התגברות החששות כי כלכלת ארה"ב נמצאת בדרכה למיתון. בכך השלים הבנק הפדרלי סדרה של חמש הורדות ריבית מאז חודש ספטמבר, במסגרתן הורדה הריבית בשיעור מצטבר של 2.25%, לרמה של 3%.



החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקאגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 46% לכך שהבנק הפדרלי יחליט על הורדת ריבית בשיעור של 0.75% לרמה של 2.25%, בישיבתו הבאה ב-18 במארס. זאת לעומת הסתברות של 36% שהעניקו לכך אתמול, וסיכוי של 2% בלבד לפני שבוע.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully