וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווי השוק של AIG נחתך ב-10 מיליארד דולר לאחר שרשמה ההפסד הגדול בתולדותיה

נמרוד הלפרן

29.2.2008 / 23:14

מחיר המניה נפל ב-28% מאז עזיבת המנכ"ל גרינברג



שווי השוק של ענקית הביטוח האמריקאית AIG (סימול AIG) נחתך בקרוב לעשרה מיליארד דולר, ל-117 מיליארד דולר, ונמוך כעת בכ-28% מרמתו בעת עזיבתו של המנכ"ל הוותיק של החברה, מוריס גרינברג, לפני כשלוש שנים. מניית החברה, אשר נפלה ביותר מ-17% בחודש פברואר, נסחרת כיום בפחות ממחצית ממחירה בשנת 2000, שנה שלקראת סופה חצתה המניה את רמת ה-100 דולר.



מניית AIG נפלה היום ב-6.6% במסחר בוול סטריט לאחר שחברת הביטוח הגדולה בעולם דיווחה על הפסד נקי של 5.29 מיליארד דולר, או 2.08 דולרים למניה, ברבעון הרביעי של שנת 2007 - ההפסד הרבעוני הגדול ביותר ב-89 שנות קיומה של ענקית הביטוח. ההפסד בא בעקבות מחיקות בסך 11.1 מיליארד דולר שרמשה החברה בגין הפסדים בשוק הנגזרים הקשורים לשוק המשכנתאות. ברבעון המקביל בשנה הקודמת רשמה החברה רווח נקי של 3.44 מיליארד דולר, או 1.31 דולר למניה.



בניכוי הפסדים בגין השקעות הון וירידה בשווי של השקעותיה בשוק הנגזרים, רשמה החברה הפסד 3.2 מיליארד דולר, או הפסד של 1.25 דולר למניה, לעומת תחזיות האנליסטים לרווח של 69 סנט למניה.



בעת פרסום הדו"חות הכספיים אמש, העריכה AIG כי תרשום מחיקות נוספות גם השנה, על רקע המשבר בשוק הדיור בארה"ב. "המשך התדרדרות המצב בשוק תגרום ל-AIG לרשום מחיקות נוספות בגין ירידה בשווי השקעותיה", אמר מנכ"ל AIG מרטין סאליוון.



כמו כן, הזהירה החברה אתמול לראשונה כי הפסדיה בגין השקעות בשוק ה-CDS - נגזרים פיננסיים המבוססים על משכנתאות מגובות נכסים - "עלולים להיות משמעותיים" מבחינת תוצאותיה התפעוליות ברבעון הנוכחי.



במקביל, הודיעה AIG כי ראש חטיבת המוצרים הפיננסים של החברה, ג'וזף קסאנו, יעזוב את תפקידו. קסאנו היה שותף להקמתה בשנת 1987 של החטיבה, אשר ניהלה נכסים בשווי של יותר מחצי טריליון דולר נכון לסוף שנת 2007.



מוקדם יותר החודש, רשמה מניית AIG את הנפילה היומית החדה ביותר זה 20 שנים, קרוב ל-12%, לאחר שענקית הביטוח הודיעה, כי מבקרי החשבונות של החברה חשפו "חולשה מהותית" באופן שבו AIG מעריכה את שווי השקעותיה בשוק ה-CDS, ועוררה בכך חששות כי ניפוח שווי נכסיה בשוק הנגזרים עלול לפגוע בתוצאותיה הכספיות.



ההפסד מהשקעות בניירות ערך אלה עלול להגיע ל-5 מיליארד דולר, לעומת הערכות קודמות להפסד של מיליארד דולר. השערורייה החדשה מעיבה על חברת הביטוח הענקית, שסבלה ב-2005 מתביעות פליליות נגד המנכ"ל שלה דאז, מוריס (הנק) גרינברג. המנכ"ל הוותיק הודח מהחברה בחודש מארס 2005 ובמקומו מונה מרטין סאליוון.



מאז הדחתו של גרינברג, נאלצה AIG להוציא 1.6 מיליארד דולר בהסכמי פשרה בחקירות השונות שהתנהלו נגד גרינברג ובכירים נוספים בחברה. הטעויות החשבונאיות שנעשו אז הובילו לתיקונים שגרמו למחיקת 3.9 מיליארד דולר מרווחי החברה.



המשבר בשוק הסאבפריים בארה"ב לא פסח על AIG. ברבעון השני של 2007 כבר נראו אותותיו: החברה רשמה ירידה של 23% ברווח בעקבות מחיקה של 352 מיליון דולר כנגד הפסדים בשוק הסאבפריים.



אי-הסדרים הנוכחיים שחשפה AIG קשורים לשוק ה-CDS ? שחשיפתה של AIG אליו מסתכמת ב-78 מיליארד דולר. עסקות CDS (credit default swap), המאפשרות להעביר סיכוני אשראי, עשויות להתברר כ"כלי הפיננסי הנורא ביותר" שיצרה מעולם מערכת הבנקאות - ועלולות לגרום להפסדים של רבע טריליון דולר, העריך בחודש שעבר ביל גרוס, מנהל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם.



בתחילת השבוע הרשיע חבר מושבעים במדינת קונטיקט בארה"ב מנהל בכיר לשעבר ב-AIG וארבעה מנהלים בכירים לשעבר בחברת הביטוח ג'נרל רה, אשר נמצאת בבעלות חברת ההחזקות של וורן באפט, ברקשייר התאוויי, בהונאה פיננסית, קשירת קשר לביצוע עבירה ודיווחים כוזבים לרשות ניירות ערך.



הנאשמים במשפט - כריסטופר מילטון, בכיר לשעבר ב-AIG; רונלד פרגוסון, לשעבר מנכ"ל ג'נרל רה; אליזבת מונראד, לשעבר סמנכ"לית הכספים של החברה; רוברט גרהאם, לשעבר אחד מהיועצים הבכירים בחברה, וכריסטופר גראנד, ששימש כסגן נשיא בג'נרל רה - הורשעו בניפוח מאזניה הכספיים של AIG בתחילת העשור בניסיון להגדיל את שווי מניות החברה.



פרגוסון, מונראד, גרהאם ומילטון צפויים לעונשים של עד 230 שנות ממאסר וקנס של עד 46 מיליון דולר כל אחד. גראנד צפוי לעונש של עד 160 שנות מאסר וקנס של עד 29.5 מיליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully